کد خبر: ۶۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 28
شفاآنلاین:ورزش>ترمیم>6 عضو در بدن وجود دارد که قابليت ترميم خود را دارد؛ اين اعضا عبارت است از: کبد، ريه، سيستم گوارشي، رگ هاي خوني ، استخوان و بخش هايي از مغز.
به گزارش شفا آنلاین،نتايج تحقيقات نشان مي دهد که سلول هاي پايه در ترميم اين اعضا نقش مهمي ايفا مي کند. راه هاي زيادي براي ترميم استخوان هاي شکسته، ايجاد سلول هاي جديد مغز و... وجود دارد که در سايت «prevention» به آن اشاره شده است.

ريه ها

هواي آلوده باعث آسيب ديدگي سيستم تنفسي مي شود. به طور طبيعي ريه ها حاوي يک چرخه خودکار است که آن را تميز مي کند. سيليا يا ساختارهاي مو مانند در ريه، کثيفي را از کيسه هاي کوچک هوا خارج و به ناي هدايت مي کند.

پيشنهاد: پس از ترک سيگار، ورزش به تميز کردن ريه کمک مي کند و خلط را از سينه خارج مي کند. اسيد رتينوئيک و ويتامين A در بازسازي مجددسلول هاي ريوي موثر است.

رگ‌هاي خوني

زماني که رگ هاي بدن دچار التهاب مي شود، بدن مي تواند با حجيم کردن رگ ها و حتي ايجاد رگ هاي جديد، با اين مشکل مقابله کند که به اين روند طبيعي رگ زايي (angiogenesis) مي گويند.

رگ هاي خوني آناستوموزيز (anastomoses) يا باز پيوندي را به طور طبيعي انجام مي دهند تا خون رساني انجام شود.

پيشنهاد: رگ ها را پاکسازي کنيد زيرا کلسترول مي تواند مانع از ترميم رگ ها شود. در صورت آسيب ديدگي رگ ها به علت کلسترول عمل رگ زايي انجام نمي شود. با انجام ورزش هايي که باعث پمپاژ خون مي شود رشد رگ ها افزايش پيدا مي کند.

استخوان

قسمت هاي استخواني توسط سلول هاي درون ماتريکس توليد مي شود. ماتريکس ساختار کلسيمي دارد که بخش عمده اي از استخوان را تشکيل مي دهد. در صورت شکستگي، در ماتريکس سلول هاي زنده از جمله استئوسيت (osteocytes) شکل دهنده استخوان شروع به فعاليت مي کند.

پيشنهاد: سبزيجاتي که سرشار از ويتامين K است، مصرف کنيد. ويتامين K ترکيبي است که به ثابت شدن سلول هاي استخوان در جاي خود کمک مي کند. مصرف يک وعده اسفناج يا کلم بروکلي، بالاتر از ميزان توصيه شده اين ويتامين را تأمين مي کند. شکستگي استخوان دليل خوبي براي کم تحرکي نيست. براي تحريک استئوسيت، لازم است کمي استخوان را تحريک کرد. اغلب استخوان ها پس از شکستگي (در ۶ هفتگي) آمادگي حرکت را دارد.ابتدا ورزش هاي سبک انجام دهيد و پس از زماني که آمادگي پيدا کرديد، ورزش هاي سنگين تري انجام دهيد.

کبد

مصرف مشروبات الکلي باعث آسيب ديدگي کبد مي شود.سلول هاي کبد قابل بازسازي است، البته اين به شرطي است که فرد دچار بيماري مزمن کبد نباشد.

دستگاه گوارش

زياده روي در مصرف غذاهاي سرخ کرده، کبابي، مشروبات الکلي و... ديواره روده را از بين مي برد. سرعت ترميم سلول هاي روده از ديگر اعضا بيشتر است. سلول هاي قديمي پس از تنها چند روز از بين مي رود و سلول جديد جايگزين آن مي شود.

پيشنهاد: روزي ۲۵ تا ۳۰ گرم فيبر مصرف کنيد.

مغز

سال ها تصور مي کرديم که پس از سن بلوغ توليد نورون ها متوقف مي شود که به معناي مرگ سلول هاي مغزي است اما بر خلاف اين تصور بخش هايي ازمغز نيز خود را ترميم مي کند، همانند پوست که پس از يک بريدگي سعي مي کند خود را ترميم کند.

پيشنهاد: به ورزش بپردازيد تا توليد نورون هاي جديد تحريک شود.

خراسان

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
0
سلام : انگشت شصت دخترم از انتهای ناخن دراثرحادثه ای قطع گردید با توجه که سن ایشان در حدود 4 سال می باشد آیا امکان این هست که استخوان این قسمت را رشد داد. در بعضی از سایتها خواندم که اخیرا پودری کشف شده گرفته شده از مثانه خوک توسط یک شرکت امریکایی که باعث تحریک استخوان و رشد مجدد انگشت قطع شده میگردد . ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: