کد خبر: ۶۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 28
شفاآنلاین_اجتماعی>سلامت>گروهي از دانشمندان و پژوهشگران برجسته اروپايي در مورد آنچه آن را «آخرالزمان آنتي‌بيوتيکي» ناميده‌اند، هشدار داده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین،اين گروه از دانشمندان در بيانيه‌اي به کشورهاي اتحاديه اروپا و انگلستان و نيز کشورهاي آمريکاي شمالي هشدار داده‌اند که اگر سرمايه‌گذاري بيشتري روي درمان‌هاي جديد و کشف آنتي‌بيوتيک‌هاي مناسب و تشخيص سريع موارد مقاومت آنتي‌بيوتيکي و نيز اقدامات پيشگيرانه صورت نگيرد، جهان با فاجعه‌اي روبرو خواهد شد که ممکن است جان چند ميليون نفر را بگيرد.

انجمن متخصصان ميکروبيولوژي و بيماري‌هاي عفوني اروپا (ESCMID) در بيانيه خود هشدار داده است که اگر تحقيقات و پژوهش‌هاي جديد در اين زمينه صورت نگيرد و روي ساخت داروهاي جديد سرمايه‌گذاري صورت نگيرد، در سال 2025 شاهد مرگ يک ميليون نفر فقط در اروپا به اين دليل خواهيم بود. در حال حاضر تنها در انگلستان در هر سال حدود 10 هزار نفر به دليل مقاومت ميکروبي مي‌ميرند و احتمالا اين ميزان در طي يک دهه آينده 3 تا 4 برابر خواهد شد. اين گروه از متخصصان در بيانيه مشترک خود با برخي از چهره‌هاي سرشناس حيطه‌هاي ديگر پزشکي، گفته‌اند که اولين اقدام در اين زمينه بايد توقف کامل تجويز آنتي‌بيوتيک‌ها در موارد غيرضروري و جلوگيري از مصرف بي‌رويه آنها باشد.

بروز سوپرباگ‌هايي مثل MRSA که تقريبا به تمامي درمان‌هاي در دسترس مقاوم است، باعث ايجاد هراس در جوامع پزشکي و بهداشتي شده است. در اين ميان خود بيماران هم مقصر هستند، نتايج تحقيق اخيري که در انگلستان صورت گرفته، نشان داده که بيش از 15درصد افراد گفته‌اند، حداقل يک‌بار در طي سال جاري پزشک معالج خود را با اصرار زياد وادار کرده‌اند که براي سرماخوردگي و سرفه‌هاي معمولي ناشي از حساسيت يا عفونت ويروسي، براي آنها آنتي‌بيوتيک تجويز کند.

در طي چند دهه اخير تنها چند آنتي‌بيوتيک جديد ساخته شده‌اند، ساخت داروهاي جديد آنتي‌بيوتيکي هم سخت شده، چرا که ترکيبات ساده دارويي همگي ساخته و مصرف شده‌اند. هرچقدر هم داروهاي فعلي بيشتر مصرف شوند، کمتر موثر خواهند بود، چراکه مقاومت نسبت به آنها افزايش خواهد يافت.

در اين بيانيه آمده که نه دولت‌ها و نه تصميم‌گيران سيستم‌هاي بهداشتي و نه صنايع دارويي به خطري که همه بشريت را تهديد مي‌کند، پاسخ مناسبي نداده‌اند. آنها مي‌گويند که در طي چند دهه اخير تعداد آنتي‌بيوتيک‌هاي واقعا موثر از15 عدد به 2 يا 3 عدد کاهش يافته است و در مورد برخي موارد حتي يک آنتي‌بيوتيک موثر هم در دسترس نيست.

مرات آکوا، مدير MRSA، در اين مورد مي‌گويد: «متاسفانه موضوع بسيار نگران کننده اين است که حتي يک نفر از ميان آنهايي که مي‌توانند در اين زمينه کاري کنند نمي‌داند که موضوع چقدر جدي است. مردم هر روز بيشتر بي‌دليل آنتي‌بيوتيک مصرف مي‌کنند و هر روز مقاومت به آنتي‌بيوتيک‌ها بيشتر مي‌شود و هيچ داروي جديد موثري هم ساخته نمي‌شود... اگر بخواهيم صرفا با توجه به آمار مرگ‌ومير در مورد جدي بودن موضوع قضاوت کنيم، بخشي از واقعيت را در نظر نخواهيم گرفت، قطعا ادامه اين روند در طي يک دهه يا دو دهه آينده مي‌تواند باعث فروپاشي سيستم‌هاي بهداشتي در سرتاسر جهان و بروز يک فاجعه انساني باشد.»

europeannetworks

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: