کد خبر: ۵۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 27
رییس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد:
شفاآنلاین:رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: ایران با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های پزشکی خود می تواند یکی از کشورهای پیشرو برای توسعه عدالت در سلامت کشورهای منطقه باشد.
به گزارش شفا آنلاین،علیرضا زالی این مطلب را در نشست مشترک با مایکل مارموت رییس برگزیده انجمن پزشکی جهانی مطرح کرد.

وی به برنامه های خانه های بهداشت و نظام ارجاع مرتبط با آن به عنوان نقطه قوت نظام سلامت ایران اشاره کرد و افزود: پیاده سازی نظام ارجاع سبب شد خدمات سلامت به دور افتاده ترین نقاط کشور ایران گسترش یابد به طوری که سازمان بهداشت جهانی از این برنامه تقدیر و تشکر کرده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین به نقش پررنگ بخش خصوصی در نظام سلامت ایران اشاره کرد و ادامه داد: با وجود تمامی تحریم ها علیه کشور ما، سطح دانش پزشکی ایران با استانداردهای روز دنیا مطابقت می کند.

وی ادامه داد: اکنون تمامی درمان ها و جراحی های پیچیده توسط پزشکان ایرانی در داخل کشور انجام می شود بطوری که نه تنها نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نداریم بلکه ایران به عنوان قطب توریسم سلامت منطقه شناخته شده است.

زالی به خدمات سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگترین نهاد مستقل حرفه ای که در برگیرنده تمامی شاغلان حرف پزشکی است پرداخت و گفت: پیشبرد و اصلاح امور پزشکی، ارتقای سطح دانش پزشکی، حمایت از حقوق بیماران و حقوق صنفی جامعه پزشکی و نیز تنظیم روابط شاغلین حرف پزشکی با دیگر نهادها از جمله اهداف سازمان نظام پزشکی است.

وی اضافه کرد: همچنین با برگزاری برنامه های علمی و آموزشی مشترک، پروژه های مشترک تحقیقاتی و ارتباط موثر سازمان نظام پزشکی با نهادها و سازمان های معتبر بین المللی در حوزه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، زمینه لازم جهت انتقال دانش و تجربیات در حوزه پزشکی فراهم می شود که نتیجه آن ارتقای دانش پزشکی کشور، سلامت مردم و دستیابی به سلامت پایدار خواهد بود که این موضوع کاملا منطبق با اهداف توسعه سازمان ملل و اهداف عالی سازمان نظام پزشکی است.

وی به نقش فعال بخش بین الملل سازمان نظام پزشکی برای برقراری ارتباط با نهادهای حوزه سلامت اتریش، فرانسه و آلمان اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی اقدام به تهیه برنامه های راهنمایی ملی جهت پیشگیری از بیماری ها و ارتقای نظام سلامت پرداخته و به همین منظور پروتکل ملی پیشگیری از آمبولی آماده شده و پروتکل مصرف بهینه خون نیز در حال تدوین است.

رییس برگزیده انجمن پزشکی جهانی نیز در این نشست با اشاره به جمله روی جلد گزارش تدوین شده کمیسیون مولفه های اجتماعی تعیین کننده سلامت سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه بی عدالتی اجتماعی در سطح وسیعی مردم را می کشد، گفت: یعنی بی عدالتی اجتماعی مهلک تر از بسیاری از بیماری ها است.

مایکل مارموت افزود: سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازمان کنترل کننده بیماری ها، بررسی و ارزیابی نظام های سلامت و بهداشت عمل می کند که این مهم نشان می دهد که باید رویکرد سومی نیز مدنظر باشد. بنابراین با شناسایی، تنظیم و فرموله کردن مولفه های اجتماعی موثر بر زندگی افراد مشخص شد که عدم تناسب در بهره مندی از پول، قدرت و منابع، سبب افزایش بی عدالتی در حوزه سلامت می شود.

وی با اشاره به اینکه پزشکان و انجمن های پزشکی تاکید بر تاثیر نابرابری های اجتماعی بر حوزه سلامت دارند، اظهار داشت: اینکه نقش پزشکان چیست و چگونه می توانند به ارتقای وضع سلامت مردم کمک کنند، گزارشی در این خصوص تهیه و در انگلستان تدوین شد.

رییس برگزیده انجمن پزشکی جهانی افزود: آموزش، تعلیم و تربیت، چشم انداز وسیع تر پزشکان نسبت به بیماران(وضعیت کلی بیماران)، در نظر گرفتن نظام سلامت به عنوان کارفرما، همکاری های متقابل میان سازمان های مختلف و حمایت از بیماران به تفصیل در این گزارش آمده است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: