کد خبر: ۵۷۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 11
یادداشت دکتر محمدرضا صفری نژاد،جراح کلیه و مجاری ادرار
شفاآنلاین :زگیل تناسلی (Genital Wart) یک بیماری آمیزشی است که عامل آن ویروس Human papillomavirus یا HPV می باشد. این ویروس فوق العاده مسری بوده و با تماس جلدی با ناحیه آلوده به راحتی منتقل می شود.

 در حال حاضر زگیل تناسلی یکی از شایعترین و مسری ترین بیماریهای آمیزشی است. این ویروس بیش از 40 نوع دارد که آنها را به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می کنند. این ویروس عامل اصلی سرطان دهانه رحم در خانمها است. خطرناکترین نوع این ویروس انواع 16 و 18 هستند.

این ویروس می تواند سبب سرطان دستگاه تناسلی و حفره دهان (Oral Cancer) در مرد و زن گردد. در یک دهه گذشته بعلت شیوع زیاد این بیماری بر تعداد سرطانهای دهان ناشی از این ویروس بشدت افزوده شده است. سرطان حفره دهان می تواند سرطان لب، حلق، لوزه، زبان و سایر نقاط دهان باشد.

 در سال 2010 تعداد 12660 مورد سرطان دهان در مردان و زنان در آمریکا ثبت شده است که علت 75 درصد آنها ویروس HPV بوده است. این در صورتی است که در آمریکا از دو دهه قبل واکسیناسیون بر علیه زگیل تناسلی در برنامه واکسیناسیون کشوری گنجانده شده است.


 بنابراین در نقاطی از دنیا که واکسیناسیون بر علیه این بیماری صورت نمی گیرد، میزان سرطان حفره دهان ناشی از این ویروس باید خیلی زیادتر از این باشد. وقتی میزان شیوع یک بیماری از حد عادی بیشتر می شود در اصطلاح پزشکی گفته می شود که بیماری حالت اپیدمیک پیدا کرده است.


طبق اظهار نظر بخش گوش و حلق و بینی دانشگاه مانهتن سرطان دهان ناشی از ویروس HPV بصورت اپیدمی درآمده است (http://www.nydailynews.com/life-style/health/oral-cancers-hpv-epidemic-men-preventable-article-1.1361894) . این ویروس از طریق انگشتان، بزاق دهان و دستگاه تناسلی قابل انتقال است. در افرادیکه رابطه جنسی دهانی دارند این ویروس به راحتی به ناحیه دهان منتقل شده و علاوه از آلوده ساختن حفره دهان توسط بزاق می تواند به دیگران منتقل شود. بسیاری از خانمها که هرگز دارای رابطه جنسی از هر نوعی قبل از ازدواج نبوده اند، بعد از ازدواج مبتلا به این ویروس می شوند. این ویروس وقتی وارد بدن شد تا آخر عمر در بدن باقی می ماند، ولی در تعداد اندکی از موارد سیستم ایمنی بدن با گذشت زمان ویروس را از بین می برد. حدود ده درصد افراد مبتلا در معرض خطر بسیار زیاد ابتلا به سرطان هستند و آنها ویروس خطرناک را به راحتی به دیگران منتقل می کنند.

 ویروسهای عامل ایجاد سرطان حنجره انواع 6 و 11 و سرطان دهان انواع 16 و 18 هستند. ویروس HPV می تواند سبب سرطان فرج، واژن و مقعد در خانمها و سرطان آلت تناسلی در مردان شود.
این ویروس را فقط می توان توسط پاپ اسمیر از دهانه رحم و در صورت وجود زگیل در آنها تشخیص داد. بسیاری از افراد آلوده به این ویروس از آلودگی خود بدون اطلاع هستند. اگر زخمی در داخل دهان در هر نقطه آن ایجاد شود و با درمان خوب نشود، باید مشکوک به سرطان شد. آلودگی به ویروس HPV خطر سرطان دهان را بشدت زیاد می کند. در افرادیکه سیگار می کشند خطر سرطان دهان 17 درصد بیشتر از جمعیت عادی است ولی افرادیکه دارای ویروس HPV در ناحیه دهان هستند، خطر سرطان دهان در آنها 234 برابر افراد عادی است. یعنی خطر سرطان با ویروس HPV حدود 15 برابر کشیدن سیگار است.


ویروس HPV دارای یک واکسن بسیار موثر است که از ابتلا به تمام انواع سرطان ناشی از این ویروس جلوگیری می کند. این واکسن را باید قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق کرد. مرکز کنترل بیماریها درآمریکا توصیه می کند که تمام پسران و دختران باید در سن 11 یا 12 سالگی این واکسن را تزریق کنند. زدن واکسن از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.
خانمهائی که شوهر آنها دارای زگیل تناسلی است و یا شوهر آنها قبل از ازدواج دارای رابطه جنسی بوده است و یا خدای نکرده هم اکنون دارای رابطه جنسی خارج از خانواده است، باید خود را از نظر احتمال آلودگی به این ویروس بررسی کنند. اگر آنها دارای ضایعه زگیل مانند نیستند، باید یک نمونه از پاپ اسمیر توسط آزمایشگاه از نظر وجود این ویروس مورد آزمایش قرار گیرد. برای تشخیص این ویروس یک آزمایش مخصوص لازم است و با آزمایش پاپ اسمیر معمولی متفاوت می باشد.



















غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
علي
|
United States
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
1
0
ييخشيد واكسنشو بايد ازكجا تهيه كنيم توايران هستش؟؟؟؟؟؟
فرحناز
|
United States
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
0
0
وای وحشتناکه ممنون اما ایران این واکسن و داره؟
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
0
IN RA BAJAVANAN SHEARE KHONEED
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
1
0
IN RA BAJAVANAN SHEARE KHONEED
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: