کد خبر: ۵۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 09
شفاآنلاین_درمان هیرسوتیسم (پرمویی) شامل ترکیبی از روشهای مراقبت فردی ، درمان های از بین برنده ی مو و لیزردرمانی و الکترولیز استفاده از دارو می‌باشد.

به گزارش شفاآنلاین،همه افراد مو دارند و غالباً میزان موی آن‌ها بستگی به ساختار ژنتیکی آنها دارد . ولیکن چنانچه شما خانمی هستید که دارای مقادیر زیادی موهای ضخیم و پررنگ هستید که این موها در نواحی‌ای رویش دارند که خاص مردان است، مثلاً بر روی صورت، قفسه سینه یا کم، مبتلا به هیرسوتیسم یا پرمویی محسوب می‌شوید .

هیرسوتیسم، رشد زیاد مو با الگوی مردانه در زنان است . هیرسوتیسم از افزایش در هورمون‌های مردانه (آندروژن ها) به ویژه تستوسترون ناشی می‌شود. در برخی موارد نیز هیرسوتیسم به دلیل نژاد یا ویژگی خانوادگی است .

 

10 % از زنان ایالات متحده آمریکا به درجاتی از هیرسوتیسم مبتلا هستند.

 درمان بیماری

 

درمان هیرسوتیسم شامل ترکیبی از روشهای مراقبت فردی ، درمان های از بین برنده ی مو و استفاده از دارو می‌شود.

 

درمان‌های از بین برنده ی مو عبارتند از :

 

الکترولیز . در این نوع درمان ،سوزن کوچکی را وارد هر یک از فولیکول های مو می‌کنند و از این طریق جریان الکتریکی عبور می‌دهند تا فولیکول را تجزیه و نهایتاً تخریب کند . نتیجه الکترولیز حذف دائمی موهاست ولیکن فرایند دردناکی محسوب می‌شود . معمولاً از یکسری کرم‌های بیحس کننده موضعی به منظور کاهش این درد استفاده می‌کنند . عوارض جانبی این روش شامل تیره یا روشن شدن نواحی تحت درمان است و ندرتاً اسکار یا جای زخم هم باقی می‌ماند .

 

لیزردرمانی . در این فرایند اشعه لیزر را از روی پوست عبور می‌دهند که منجر به ناتوان ساختن فولیکول ها شده و از رشد آنها جلوگیری می‌کند . جلسات لیزردرمانی از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می‌انجامد و مدت آن بستگی به اندازه ناحیه تحت درمان دارد. بعد از درمان ،برخی از افراد دوره طولانی را بدون رویش مجدد مو سپری می‌کنند درحالیکه برخی دیگر به جلسات درمان مجدد در جهت تمدید نیاز پیدا می‌کنند . روش لیزر درمانی می‌تواند دردناک و ناراحت کننده باشد ، فرد احساس پاشیدن روغن داغ بر پوست خود دارد . این روش منجر به قرمزی و تورم می‌شود . همچنین می‌تواند منجر به سوختگی و تغییرات رنگ در پوست شما شود . درضمن درمان با لیزر پرهزینه و گران است  داروهای مورد استفاده در درمان هیرسوتیسم عبارتند از :

 

1. داروهای خوراکی ضدبارداری . قرصهای ضدبارداری یا دیگر داروهای هورمونی ضدبارداری حاوی استروژن و پروژسترون ، از طریق مهار تولید آندروژن منجر به درمان هیرسوتیسم می‌شوند . داروهای خوراکی ضدبارداری معمول ترین درمان هیرسوتیسم در زنانی هستند که قصد باردار شدن ندارند .

 

2. ضد آندروژن ها . این نوع از داروها از باند شدن آندروژن ها به رسپتورها ممانعت به عمل می‌آورند . معمول ترین داروی ضدآندروژن مورد استفاده در درمان هیرسوتیسم داروی اسپیرونولاکتون(آلداکتون) است.

 

3. کرم موضعی . افلورنیتین (وانیکا) یک کرم تجویزی مخصوص موهای زائد صورت در زنان است. این کِرم مستقیماً بر روی ناحیه مورد نظر از پوست صورت زده می‌شود و کمک به کُند شدن رشد موهای جدید می‌کند و لیکن منجر به از بین رفتن موهای فعلی و موجود نمی‌شود . دوماه زمان لازم است تا این دارو عمل کند و در صورتیکه فرد به مدت 8هفته از این دارو استفاده نکند، رشد موها به همان میزان قبل از درمان بازمی‌گردد . عوارض جانبی ممکن عبارتند از سوزش ، خارش و تحریک پوستی .

 معمولاً بعد از شروع دارودرمانی هیرسوتیسم، یک ماه زمان می‌برد تا بتوانید متوجه تفاوت معنادار در رشد موها شوید . چنانچه پزشکتان قادر به یافتن داروی مناسب و پاسخ دهنده در شما نشود، شما را به یک متخصص در نارسایی های پوستی ارجاع خواهد داد ( متخصص پوست یا درماتولوژیست) .
 
الودکتر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: