کد خبر: ۵۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 31
شفاآنلاین :ششمین روز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 امروز با نشست تعیین کننده وزرای خارجه آغاز می شود. روزی که می تواند روز سرنوشت ساز مذاکرات لقب بگیرد.
پنجمین روز مذاکرات هسته ای، در لوزان سوئیس، در حالی به پایان رسید که بازار شایعه و تکذیب داغ، داغ بود.

در این روز عمده شایعات حول محور موافقات احتمالی ایران با درخواست های گروه 1+5 از جمله برای خروج مواد هسته ای خود به خارج از کشور می گذشت.

با این حال هر بار این شایعات به شدت از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تکذیب شد.

در همین حال یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره فضاسازی رسانه های غربی اظهارداشت: هیچگونه توافقی صورت نگرفته و موضوعاتی همچنان باقی مانده که باید حل وفصل شود. وی افزود: طرفهای ذیربط بجای این فضاسازیها باید دست از زیاده خواهی‎های خود بردارند و تصمیم راهبردی خود را اتخاذ کنند که توافق می‎خواهند یا فشار.

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه درباره برخی از موضوعات راه حل‎هایی پیدا شده است گفت: هنوز برای برخی موضوعات راه حلی پیدا نشده است و تا زمانی که برای همه موضوعات راه حلی پیدا نشود توافقی میان دو طرف حاصل نخواهد شد.

عراقجی همچنین تاکید کرد که به دلیل عدم حضور به موقع برخی وزرای خارجه نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به امروز صبح موکول شد.

نشست تعیین کننده ای که با هدف دستیابی به «تفاهم» احتمالی میان دو طرف که پیش زمینه دستیابی به «توافق» جامع و نهایی پیش از پایان ضرب الاجل دستیابی به توافق کلی یا سیاسی است، برگزار می‎شود.


جدیدترین تحولات مذاکرات هسته‌ای در لوزان را از اینجا دنبال کنید:

23:10 وزرای خارجه گروه ۱+۵ بدون حضور وزیر خارجه روسیه بار دیگر در لوزان سوئیس گرد هم آمدند. به گزارش تسنیم در حالیکه سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، لوزان را به مقصد مسکو ترک کرده است، وزرای خارجه گروه 1+5 برای دومین بار یک نشست داخلی برگزار کردند.از طرف روسیه نیز سرگی ریابکوف،‌ معاون وزیر خارجه، در این نشست حضور داشت. لاوروف اعلام کرده است که در صورت پیشرفت مذاکرات بار دیگر به لوزان باز خواهد گشت.

22:10 شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد غربی ها پیشنهادی برای معلق سازی تحریم ها به ایران ارائه کرده اند اما تهران اصرار دارد تنها در صورت لغو تحریم ها توافق هسته ای را امضا خواهد کرد.

22:05 وزیرخارجه چین که به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس به سر می‌برد، گفت: راه‌حل‌هایی در حال به دست آمدن است. به گزارش ایسنا، وانگ یی،عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات با بیان این مطلب افزود: اختلافات بین طرف‌های مختلف رو به کاهش بوده است و من محتاطانه به امکان توافق خوش‌بین هستم. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه برسد اما در عین حال گفت که همه طرف‌ها باید برای به رسیدن به نتیجه مشارکت کنند.
20:45 رایزنی ۲ ساعته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، معاونان وزرای خارجه و معاون موگرینی در لوزان پایان یافت.

20:00 «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایران از موضع قبلی خود در خصوص ارسال اورانیوم به خارج از کشور عدول نکرده زیرا هیچ‌گاه چنین چیزی را قبول نکرده بود.

18:30
سید عباس عراقچی عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پاسخ به ادعای برخی خبرگزاری ها مبنی بر اینکه تیم های مذاکره کننده در حال نگارش سند سیاسی هستند با تکذیب این مطلب گفت: هنوز هیچ سندی در کار نیست.برخی رسانه های روسی و غربی روز دوشنبه اعلام کردند که هم اکنون تیم های مذاکره کننده ایران و 1+5 در حال تنظیم سندی سیاسی هستند.

17:34: خبرگزاری ایرنا گزارش داد: یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه ایران بر مواضع اصولی خود در مذاکرات پابرجاست گفت: فضاسازی های غربی در این زمینه بی اساس است. وی اضافه کرد: موضوع انجام اقدامات برگشت ناپذیر در قبال اقدامات برگشت ناپذیر جزء اصول مذاکرات از ابتدا بوده است.

17:25: دیپلماسی ایرانی به نقل از آی ٢٤ اسرائیل نوشت: در مذاکرات دیروز و قبل از دیدار وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه با محمدجواد ظریف، تنش شدیدی میان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با لوران فابیوس همتای فرانسوی او بوجود آمد. فرانسه همچنان نسبت به بندهایی از توافق نهایی اعتراض دارد و خواهان حل اختلافات بر سر آنهاست.

17:20 نشست داخلی وزرای خارجه گروه 1+5 بار دیگر در لوزان سوئیس برگزار شد.

16:35: دیدار اشتاینمایر و لاوروف، وزرای خارجه آلمان و روسیه پیرامون برنامه هسته ی ایران. صفحه توئیتر وزارت خارجه آلمان با انتشار عکسی از این دیدار نوشت که سرگئی لاوروف و فرانک والتر اشتاینمایر «در جستجوی راهی برای پیشرفت در مذاکرات ایران، در حاشیه مذاکرات لوزان با هم مشورت کردند».

روز سرنوشت ساز مذاکرات هسته‎ای

16:20: تسنیم به نقل از جروزالم پست نوشت: یک دیپلمات غربی در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی گفت: هنوز مشخص نیست که آیا اختلافات باقی مانده بین دو طرف در ضرب الاجل تعیین شده حل و فصل خواهد شد یا نه. اگر ایران و قدرت های جهانی خواستار دستیابی به یک توافق تا پایان مارس هستند، باید 3 مساله بزرگ حل شود.

15:54: نشست دوجانبه وزاری خارجه فرانسه و روسیه برگزار شد.

15:29: سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز گفت که هاموند به لندن برنمی‌گردد و در لوزان می‌ماند.

15:22: سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که اشتاین مایر و فابیوس قرار بوده سه‌شنبه در برلین نشست مشترکی داشته باشند ولی تا هر زمان که لازم باشد اشتاین مایر در لوزان خواهد ماند.

15:09: خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از یک دیپلمات غربی بر وجود سه موضوع عمده تاکید کرده که در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مانع ایجاد کرده است.

14:50: «ماریا زاخارووا»، معاون سخنگوی وزیر خارجه روسیه دقایقی پیش در جمع خبرنگاران در هتل بوری واژ لوزان گفت: اگر طرفین مذاکره به توافق نزدیک شده باشند، وزیر خارجه روسیه فردا سه شنبه به لوزان باز می گردد. سرگی لاوروف نیز در جمع خبرنگاران روسی اعلام کرد که "اگر نشانه ملموسی از توافق وجود داشته باشد فردا باز خواهد گشت."

14:37: روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا در پی انتشار خبر خروج ذخایر هسته ای ایران توسط نیویورک تایمز، پوشش خبری مذاکرات هسته ای را در رسانه ها زیر سوال برد. یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفت: «بر خلاف گزارش نیویورک تایمز، در اتاق مذاکرات هنوز درباره چگونگی خنثی سازی ذخایر هسته ای ایران تصمیم گیری نشده است. هیچ شکی وجود ندارد که خنثی سازی این ذخایر برای کسب اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ضروری است. در این زمینه گزینه هایی وجود دارد که ماه هاست مورد بررسی قرار گرفته اند و ارسال ذخایر به خارج از ایران نیز یکی از این گزینه ها محسوب می شود؛ اما هنوز در مورد راه حل نهایی تصمیم گیری نشده است.»

14:23: خبرگزاری رویترز نوشت: احتمال ادامه مذاکرات دست کم تا نیمه شب سه شنبه و حتی بعد از آن وجود دارد. به گفته منابع آگاه، اگر مذاکره کنندگان در لوزان به توافق سیاسی دست یابند، امکان انتقال گفتگوها به ژنو برای برگزاری مراسم وجود دارد.

14:20 وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان هم اعلام کردند که امروز لوزان، محل این دور از مذاکرات هسته ای را ترک کرده و فردا دوباره به این شهر باز می گردند.

14:00 سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف عصر امروز لوزان را به مقصد تاجیکستان ترک می‎کند و در صورت نیاز فردا دوباره به لوزان باز می‎گردد.

13:45 با هدف بررسی جزیی تر مسائل مطرح شده در نشست وزرای خارجه، نشست معاونان ایران و گروه 1+5 آغاز شد.

13:20 یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش نیویورک‌تایمز در مورد توافق بر سر سرنوشت ذخایر مواد هسته‌ای ۵ درصد ایران را رد کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در سخنانی اعلام کرد که که برخلاف گزارش نشریه نیویورک‌تایمز، "تاکنون و طی مذاکرات در مورد انتقال ذخایر مواد هسته‌ای (5 درصد) ایران، تصمیمی حتی به‌گونه‌ای مشروط گرفته نشده است. هیچ شکی وجود ندارد که انتقال ذخیر (مواد هسته‌ای ایران) برای حصول اطمینان بابت ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه (هسته‌ای ایران) اساسی و ضروری است."

13:13 آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر سایت خبری «مذاکرات هسته‎ای»، که در حساب توییتری خود مدعی شده بود توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 انجام شده است و برای تایید اوباما به کاخ سفید ارسال شده است زیر همین توییت نوشت: معشوق چون نقاب ز رخ در نمی‌کشد / هر کس حکایتی به تصور چرا کنند. به این ترتیب این خبر را او با شعری از حافظ تکذیب کند.

13:11 با پایان نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5، نشست‎های دوجانبه آغاز شد. هم اکنون وزیر خارجه چین و انگلیس با یکدیگر گفت‎وگو می‎کنند.

13:05 نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای بررسی آخرین دیدگاه ها و جمع بندی های به دست آمده بر سر "راه حل ها" پس از یک ساعت و نیم گفت‎وگو پایان یافت.

12:58 سایت خبری «مذاکرات هسته‎ای»، در حساب تویئتری خود مدعی شد که توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 انجام شده است و برای تایید اوباما به کاخ سفید ارسال شده است.

12:45 یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات در گفتگو با یک خبرگزاری روسی اعلام کرد تعداد سانتریفیوژ‌هایی که ایران خواهد توانست در برنامه هسته‌ای خود بکار گیرد پس از اتمام ماه مارس مشخص خواهد شد. به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک این مقام ایرانی درباره تعداد سانتریفیوژ‌هایی که ایران بر اساس یک توافق خواهد داشت گفت: "این امر هنوز قطعی نشده است." وی در ادامه افزود تعدادی که در گزارش‌های رسانه‌ای مطرح می‌شوند، که نزدیک به 6 هزار سانتریفیوژ است، نزدیک به ارقامی است که توسط گروه 1+5 مورد بحث قرار گرفته است.

12:40 یک منبع آگاه در یکی از تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای در شهر لوزان سوییس به خبرگزاری ریانووستی، گفته است که هنوز برخی موانع در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای تهران وجود دارد و تازه ترین مورد نگرانی درباره لغو تحریم هاست. این منبع آگاه افزود: "ایران نگران مکانیسم لغو تحریم‌هاست." عباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته تاکید کرد که تهران خواستار آن است که لغو تحریم ها بخشی از یک توافق هسته ای باشد.

12:30 به گزارش فارس به نقل از سایت خبری «ویستی‌اوز»، «لوران فابیوس» و «فرانک‌‌والتر اشتاین‌مایر» وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان که قرار بود امروز 30 مارس از قزاقستان دیدن می‌کردند، سفر خودرا به تعویق انداختند. علت به تعویق افتادن این سفر مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا و اتحادیه اروپا در «لوزان» سوئیس عنوان شده‌است.

12:28 یک شبکه خبری لبنانی المیادین مدعی شد که در مذاکرات لوزان طرح پیشنهاد رفع تحریم‌ها از ایران طی 4 تا 6 سال آینده مطرح شده است.

11:40 وزیر خارجه چین از همه طرف های مذاکره کننده خواست تا با همکاری با یکدیگر مذاکرات هسته ای ایران را به ثمر برسانند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، وانگ یی وزیر خارجه چین که روز گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته ای وارد شهر لوزان سوییس شده است، از همه طرف‌ها خواسته است تا برای به ثمر رساندن مذاکرات، با یکدیگر همکاری کنند.

روز سرنوشت ساز مذاکرات هسته‎ای
11:30 نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در هتل بو ریواژ شهر ساحلی لوزان آغاز شد.

11:25 رادیو فرانسه به نقل از منابع غربی مدعی شد: ایران و شش قدرت جهانی در گفتگوهای اتمی شان در لوزان به سمت یک "توافق مقدماتی" پیش می روند که می تواند در سندی فشرده خلاصه شود. منابع آمریکایی از این سند به عنوان "تفاهم نامه ای بر سر توافق" یاد کرده اند.

فرارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: