کد خبر: ۵۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 27
شفاآنلاین :از صبح تا شب پای تلویزیون درازکشیدن، تخمه شکستن و تنقلات و پسته و بادام خوردن، وزن اضافه کردن، دچار رخوتی تاریخی شدن و... . این چیز‌ها شما را یاد چه می‌اندازد؟ نوروز رسیده است.

روزهاي فراغت، البته فراوان مي‌شود و متأسفانه زماني كه برنامه‌ريزي نشده باشد، از دست مي‌رود. پس چرا بايد اين روزهاي نازنين از دست بروند؟ واقعاً برنامه‌ريزي كردن براي اين روز‌ها مگر چقدر سختي دارد؟ يك قلم و خودكار مي‌خواهد، يك همراهي با اعضاي ديگر خانواده يا دوستان و بعد اجرايي كردن اين برنامه‌ها. واقعا كار سختي است؟ اگر مي‌خواهيد از فراغت‌هاي آخر سال و نوروزي خودتان كمال استفاده را ببريد، برايتان پيشنهادهاي دبشي كنار گذاشته‌ايم.

  • چيز ياد بگيريد

تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه روزهاي تعطيلات نوروز، چه زمان بي‌بديلي براي ياد گرفتن يك چيز تازه است؟ اين چيز تازه، مي‌تواند موسيقي، هنر، يك مهارت و... باشد. در اين روز‌ها، شما تحت هيچ فشار كاري‌اي نيستيد و مغزتان، بسيار آزاد و‌‌ رهاست. به همين دليل، قدرت يادگيري شما هم بالا‌تر مي‌رود. اين روزهاي فراغت، مي‌توانند ستون محكمي باشند براي آينده شما؛ چنانچه به سمت و سوي ياد گرفتن چيزي كه علاقه داريد، برويد. براي آموزش هم مي‌توانيد در ابتدا روي متخصصان آشناي رشته‌هاي دلخواه خود فكر كنيد. حسن متخصصان آشنا، اين است كه در وقت تعطيلي مؤسسات آموزشي، شما مي‌توانيد از آنها ياد بگيريد. البته آموزش به‌صورت خودآموز نيز پيشنهاد مي‌شود؛ هرچند كه كار سخت‌تري است. با مراجعه به كتابفروشي‌ها و حتي اينترنت، مي‌توانيد در جريان فايل‌هاي آموزشي مثلا يك ساز يا تدوين فيلم يا يك زبان برنامه‌نويسي قرار بگيريد. نكته جالب اينجاست كه برخي از سايت‌ها، فايل‌هاي تصويري آموزش اين جور چيز‌ها را هم گذاشته‌اند. باور كنيد اين 15-10 روزي كه به اين امر اختصاص مي‌دهيد، هم به نوعي تفريح براي شما محسوب مي‌شود، هم مي‌تواند آينده شما را عوض كند.

  • به كتاب‌ها عشق بورزيد

كتاب خواندن را مي‌توان جزو يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي آدمي محسوب كرد. چرا؟ به قول معروفي، كتاب‌ها بهترين اسلحه شناخته شده، براي مبارزه با بيهودگي هستند. دم دم‌هاي عيد هم كه مي‌شود، معمولا نشريات ريز و درشت و نيز كار‌شناسان مختلف، ليست‌هايي از كتاب‌هايي كه بايد خوانده شود را منتشر مي‌كنند. كتاب را بايد با لذت و شعف خواند؛ اگر قرار باشد با اعصاب خردي و اجبار بخوانيد، به جايي نمي‌رسيد. پس سراغ حوزه‌اي برويد كه از خواندن كتاب در آن زمينه واقعا لذت مي‌بريد. روانشناسي، تاريخ، مديريت، فلسفه و...؟ كداميك شما را سر شوق مي‌آورد؟ براي معرفي كتاب‌هاي مناسب، مي‌توانيد از كساني كه سابقه بيشتري دارند، مشاوره بگيريد. بهترين كار هم اين است كه از كتاب‌هاي راحت‌تر شروع كنيد؛ حتي كتاب‌هاي داستاني‌تر و سرگرم كننده‌تر. مهم اين است كه عادت به مطالعه در شما شكل بگيرد. مسئله بعدي، خريد كتاب، قرض گرفتن كتاب يا امانت گرفتن آن از كتابخانه‌هاي دور و برتان است. البته شهرداري، امكان عضويت يكپارچه در كتابخانه‌ها را هم ايجاد كرده است كه مي‌توانيد از آن استفاده كنيد.

  • فيلم‌ها تو را مي‌خوانند

فيلم، فيلم و باز هم فيلم؛ فكر مي‌كنيد گزينه‌اي بهتر از اين هم براي چنين روزهايي پيدا مي‌شود؟ كسي، نمي‌تواند از خير ديدن يك فيلم خوب آن هم در زماني كه وقتش خالي است، بگذرد. چرا يك ليست از فيلم‌هايي كه بايد ببينيد، تهيه نمي‌كنيد؟ براي اين كار، از فيلم بازهاي حرفه‌اي مي‌توانيد كمك بگيريد. اينترنت هم فضاي مناسبي است براي تهيه اين ليست. كافي است ليست 50 يا 100 فيلمي كه بايد قبل از مرگ ديد را در اينترنت جست‌وجو كنيد تا كلي پيشنهاد پيش روي شما ظاهر شود. البته برخي كتاب‌هاي مرجع فيلم‌شناسي و تاريخ سينما و فيلم‌هاي بر‌تر تاريخ سينما هم چاپ شده است كه مي‌توانيد آنها را تهيه كرده يا امانت بگيريد. در اين مورد هم بايد توجه داشته باشيد كه سراغ فيلم‌هايي برويد كه ذائقه شما مي‌طلبد. يك نفر كه دوست دارد فيلم‌هاي تاريخي ببيند هيچ دليلي ندارد حوصله خودش را و با ديدن فيلم‌هاي فلسفي سر ببرد. سراغ سايت رسانه‌هاي تصويري و سروش و... هم مي‌توانيد برويد.

  • تلويزيون، مي‌تواند دوست شما باشد

صدا و سيما هم براي روزهاي عيد، برنامه‌هاي متنوعي را درنظرگرفته است بهترين اين برنامه‌ها هم پخش فيلم‌هاي سينمايي، برنامه‌هاي تركيبي مثل كلاه‌قرمزي، پخش انيميشن‌ها و... است. و البته، ويژه‌برنامه‌هاي تحويل سال را هم، جزو خاص‌ترين برنامه‌هاي اين رسانه كشوري بايد دانست. بعضي‌ها عادت دارند كه بخش اعظمي از وقتشان را جلوي تلويزيون بگذرانند؛ اين خيلي بد است. رخوتي سراغ آدمي مي‌آيد كه آن سرش ناپيداست. بهتر است براي تماشاي برنامه تلويزيون، برنامه داشته باشيد. خيلي از شما‌ها تبلت داريد، گوشي‌هاي همراه‌تان اينترنت دارد يا اينكه دسترسي به اينترنت برايتان فراهم است. اگر مستقيم هم در جست‌وجوگر‌ها بگرديد، مي‌توانيد ليست برنامه‌هاي صدا و سيما براي نوروز 94 را پيدا كنيد. وقتي كه اين ليست پيش روي شما باشد، به راحتي مي‌توانيد برنامه‌ريزي كنيد و سپس، طبق ساعت‌هايي كه درنظر گرفته‌ايد، پاي تلويزيون بنشينيد و بدينگونه، با رخوت‌هاي ابدي خداحافظي كنيد.

  • به طبيعت سلامي دوباره بايد كرد

زندگي در شهرهاي بزرگ باعث دوري بي‌حد و حصر ما از طبيعت شده است. طبيعت، ما را ميزان مي‌كند و به اعتبار روايات وارده، تماشاي زيبايي‌هاي طبيعت و نگريستن به سبزه و آب و رود و... آرامش را به انسان هديه مي‌دهد. خب، ما چه پيشنهادي داريم؟ لطفا به طبيعت برگرديد؛ اما نه در قالب يك گردشگر، در قالب يك باغبان. در كدام باغ، زمين و...؟ نه، نيازي به باغ و زمين و... نيست؛ هرچند كه بخشي از شهروندان، فك و فاميلشان باغي و زميني و... دارند و مي‌توانند به‌عنوان كمك رايگان، به آنجا بروند و دستي به خاك و بيل و زمين و... بزنند تا دوباره، با طبيعت و زمين، آشتي كنند اما اگر مقيم آپارتمان‌هاي كوچك و متوسط شهري هم هستيد، باز هم 2 حالت دارد؛ يا آپارتمان شما حياطي دارد كه مي‌توانيد از آن براي باغباني استفاده كنيد يا اين حياط را ندارد. اگر حياط داريد، كه آستين بالا بزنيد و مشغول شويد. اگر هم حياط نداريد، روي گلدان‌ها و گياهان زينتي آپارتماني و حتي پشت بام خودتان مي‌توانيد حساب باز كنيد. كافي است درباره باغباني و پرورش گل و گياه، به خانه‌هاي گل و گياه شهرداري منطقه‌تان برويد يا اينكه وارد سايت‌ها شده و چيزهايي در اين‌باره ياد بگيريد و حتي مي‌توانيد كتابي و بسته آموزشي هم در اين زمينه بخوانيد و كار را ياد بگيريد.

  • ورزش را از نوروز شروع كنيد

بخش اعظمي از شهروندان نازنين، دوست دارند كه ورزش كنند؛ البته نه ورزش حرفه‌اي اما در حدي كه روزانه، نيم ساعت، يك ساعتي تن و بدنشان را ورز بدهند تا از اين كرختي در بيايند. اين اتفاق، وقتي مهم مي‌شود كه بدانيم بيشتر شغل‌هاي شهروندان در كلانشهر‌ها، مشاغل پشت ميزي است. چرا به آغاز يك ورزش جديد فكر نمي‌كنيد؟ باشگاه نمي‌خواهد برويد، تيم نمي‌خواهد درست كنيد، كار خاصي هم نمي‌خواهد انجام بدهيد؛ كافي است يك كفش مناسب و يك دست لباس قابل‌قبول داشته باشيد و روزانه، دقايقي را به ورزش كردن در بيرون خانه اختصاص بدهيد. در ورزش كردن هم بايد‌‌ همان قاعده كتاب خواندن را رعايت كنيد؛ از كم شروع كنيد تا عادت‌تان بشود. دويدن نرم، پياده‌روي و دوچرخه سواري مي‌توانند جزو ورزش‌هاي پيشنهادي باشند. الحمدلله بيشتر جاهاي تهران هم كه دسترسي به بوستان دارند؛ مي‌توانيد حتي به يكي از تيم‌هاي ورزش صبحگاهي بپيونديد. روانشناسان مي‌گويند براي جا افتادن يك عادت، به ۲۱ تا ۴۰ روز زمان نياز داريد. 2 هفته تعطيلات نوروز، مي‌تواند بخش بزرگي از اين عادت‌سازي‌ مثبت را انجام بدهد. شركت در ورزش همگاني، كه شهرداري در برخي از بوستان‌ها راه انداخته ، پيشنهاد ماست به شما.

  • گشت و گذار اطراف تهران

اطراف تهران، مكان‌هاي تاريخي جالبي براي سير و سياحت هم دارند. تپه‌گبري، برج‌هاي نقاره خانه و علاء الدين، مسجد جامع دماوند، آتشكده ري و تپه مي‌ل، برج علاءالدين، قلعه‌هاي دختر، ايرج، امامه، قلابن و... از مكان‌هاي تاريخي‌اي هستند كه با طي مسافتي كم مي‌توانيد به آنها برسيد. تهران قديم نيز به تنهايي كلي از گردشگاه‌هاي تاريخي پايتخت را ميزباني مي‌كند و باز هم به اين سياهه، برنامه‌هاي سازمان‌هاي شهري همچون شهرداري براي اين روزهاي تعطيل را هم اضافه كنيد. در جاهايي چون برج ميلاد، بوستان ولايت، درياچه خليج‌فارس و... مي‌توانيد مهمان برنامه‌هاي ويژه‌اي باشيد.

  • مقصد، همين جاست!

تهران، ميزبان توريست‌هاي شهرستاني و تهراني
تهران، به‌خودي خود، شهري زيبا، تماشايي و البته همراه با جاذبه‌هاي فراوان است. چيزي كه تهران را اين همه تلخ مي‌كند، آلودگي هوا، شلوغي و تراكم بالاي جمعيتي است. لابد شما هم شنيده‌ايد كه مي‌گويند بهتر است در ايام نوروز، از تهران خارج نشويد و از هواي خوب، منظره‌هاي تماشايي كوه و شهر و نيز بوستان‌ها و ديگر مكان‌هاي سياحتي و زيارتي آن استفاده ببريد؛ چرا كه اين امكان، در هيچ زماني ديگر از سال تكرار نمي‌شود. راست هم مي‌گويند؛ هوا واقعا خوب است، صبح‌ها كه بيدار مي‌شويد، كوه‌ها البرز را به خوبي مي‌بينيد، به راحتي و با كمترين معطلي، به هر كجاي شهر كه مي‌خواهيد، مي‌رسيد و تهران، تازه زيبايي‌هاي پنهان خودش را آشكار مي‌سازد.

1- براي گردشگري در ايام نوروز، هم روي خود شهر تهران مي‌توانيد حساب باز كنيد، هم روي شهرستان‌هاي ديگر استان؛ مثل ري، شهريار، ورامين، دماوند، فيروزكوه، شميرانات و... . انواع و اقسام آب و هوا را هم كه در اين استان مي‌توانيد مشاهده كنيد؛ از آب و هواي كويري يا دشت كويري، هواي معتدل و كوهستاني در شمال استان گرفته تا هواي معتدل‌تر و بهاري‌تر در غرب آن.

2- از ابتدايي‌ترين گزينه‌ها براي گشت و‌گذار در تهران، فضاهاي سبز خود شهر و نيز دره‌ها و گردشگاه‌هاي اطراف شهر هستند. بخشي از بوستان‌هاي تهران، جزو بوستان‌هاي منحصر به فرد كشور هستند كه مي‌توانند يك گردش كوتاه روزانه را براي شما به ارمغان بياورند. بوستان‌هايي چون نهج‌البلاغه، آبشار، گفت‌وگو و... و نيز پارك‌هاي جنگلي چون سرخه‌حصار و طالقاني و چيتگر و... مي‌توانند گزينه‌هايي فوق‌العاده باشند. خاصه اگر مهمانان شهرستاني داشته باشيد، از گشت و‌گذار در اين بوستان‌ها لذت فراواني خواهند برد.

از ديگر مراكز گردشگاهي تهران و اطراف، مي‌توان به دره‌هاي معتدل و كوهستاني و سرسبز آن اشاره كرد. دره جاده چالوس در ابتداي اين جاده، دره‌هاي دركه و توچال و دربند و دارآباد و... مي‌توانند گزينه‌هاي مناسبي براي يك گردش نيم روزي باشند. اين دره‌هاي خوش آب و هوا علاوه بر اماكن پذيرايي، از امكانات تفريحي‌اي چون تله كابين و باشگاه‌هاي تفريحي، ورزشي و... هم برخوردارند. در مسير اين گردشگاه‌ها، مي‌توانيد از آبشارهايي چون دوقلو، كمرد، سنگان، پيچ آدران و... نيز ديدن كنيد. همچنين از ديگر آبشار‌ها و چشمه‌ها و درياچه‌ها، مي‌توان به آبشار شكر آب، آبشار لار، آبشار منظريه، آبشار اوسون در منطقه دربند تهران، آبشار پسنگ در مسير پناهگاه شيرپلا، آبشار سوتك در شمال غربي دربند و... نام برد.

3- از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري تهران، مي‌توان به درياچه‌هاي اطراف آن اشاره كرد. درياچه تارو ممج، ولشت، سد اميركبير، لار و منظريه، سد لتيان، اوان و شورمست و اين اواخر درياچه مصنوعي خليج‌فارس كه در غرب تهران ايجاد شده است، ازجمله درياچه‌هايي هستند كه مي‌توانيد براي گشت و‌گذار نوروزي، سري به آنها بزنيد. رودخانه‌هاي نزديك به تهران هم شامل رودهاي جاجرود، ‌حبله رود فيروزكوه، ‌طالقان رود، ‌شورو لار مي‌شوند كه با طي مسافتي كم، مي‌توانيد به حوالي آنها برسد. به اين سياهه، دشت‌هايي چون جانستون، لار، پهنگ، هويچ، مشاء و پهنك را مي‌توانيد اضافه كنيد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: