کد خبر: ۵۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 03
شفاآنلاین :معاون درمان وزیر بهداشت ضمن بیان دستاوردهای طرح تحول سلامت از نصف شدن هزینه‌های فقرزا و کمرشکن سلامت به دنبال اجرای این طرح خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمد آقاجانی در حاشیه اجلاس معاونین درمان سراسر کشور برای نظارت و ارزیابی طرح تحول نظام سلامت، گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف طرح تحول نظام سلامت حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت بود که تا حدود زیادی به این مهم رسیدیم. به طوری که حدود 32 درصد از رقم پرداختی مردم در مقایسه با قبل از اجرای طرح کاهش یافته است؛ یعنی 15 تا 18 درصد پرداختی‌های مردم نسبت به گذشته کم شده است.

وی با اشاره به دو شاخص مهم عدالت اجتماعی گفت: یکی از شاخص‌ها شاخص هزینه‌های فقرزا و دیگری شاخص هزینه‌های کمرشکن است که از نظر عدالت اجتماعی تاثیر بسیار زیادی دارد. طبق بررسی‌های ما طرح تحول نظام سلامت توانسته این شاخص‌ها را به میزان نصف کاهش دهد.

آقاجانی در پاسخ به اینکه مهم‌ترین چالش طرح تحول سلامت چیست، اظهار کرد: مهم‌ترین چالش ما در این طرح بحث نیروی انسانی است که با کمبود جدی نیروی انسانی در کشور روبه‌رو هستیم. به طوری که برای 80 هزار تخت بیمارستان‌های دولتی فقط 80 هزار پرستار داریم. بنابراین لزوم تکمیل نیروی انسانی به ویژه در حوزه پرستاری احساس می‌شود.

وی در همین راستا افزود: همچنین در اورژانس پیش‌بیمارستانی با محدودیت جدی نیروها مواجهیم به طوری که مثلا در یک ماه یک تکنیسین اورژانس 500 ماموریت می‌رود و امیدواریم این کمبودها برطرف شود.

هزینه‌کرد طرح تحول سلامت، 200 میلیارد ریال بوده است

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به برخی انتقادهای مطرح شده با عنوان زیاد بودن بار مالی طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: اتفاقاتی که در این طرح افتاده، در مقایسه با طرح‌های گذشته مثل پرداخت نقدی یارانه‌ها بار مالی کمی داشته است. مبلغ ریالی تخصیص‌های داده شده که در این طرح هزینه شده است، 200 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با رقم 700 میلیاردی که در یک دوره 8 ساله داشتیم، بسیار کمتر است. همچنین حفاظت مالی که در قالب این طرح از مردم شده است، نسبت به هزینه‌های آن بسیار بیشتر است.

آقاجانی در همین راستا ادامه داد: ضمنا هزینه‌ای که برای طرح تحول سلامت شده است، در راستای مهم‌ترین هزینه مردم یعنی هزینه سلامت آنها بوده است که این هزینه‌ها می‌تواند خانواده را با فقر مواجه کند. بنابراین هزینه‌های طرح کاملا درست و به جا و در جهت حفاظت مالی از مردم بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از کارهای ما این بود که با همکاری وزارت بهداشت و نظام‌پزشکی بازار پرداخت‌های غیرقانونی را کنترل کردیم و کنترل این بازار تاثیر هزینه‌های طرح تحول را دو برابر کرد. برای هر یک درصد کاهش پرداخت از جیب مردم، 790 میلیارد ریال اعتبار لازم داریم. وسعت بازار غیرقانونی به اندازه وسعت اعتبارات وزارت بهداشت است و به همین دلیل با کنترل این بازار تاثیر هزینه‌ها دو برابر شد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به بحث منابع طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: بحث پایداری منابع بسیار مهم است و ما در وزارت بهداشت پیگیر این موضوع هستیم. عزم دولت و مجلس نیز در این خصوص ما را دلگرم کرده است. البته باید بگویم این طرح بدون منابع نمی‌تواند ادامه داشته باشد. بنابراین پایداری منابع ضروری بوده و با پایداری منابع در سال 94، امیدواریم بتوانیم این طرح را با جدیت ادامه دهیم.

آقاجانی درخصوص پرداخت‌های پرسنل بیمارستان‌ها که قرار بود براساس نظام مبتنی بر عملکرد باشد، گفت: روش جدید پرداخت به پزشکان، پرستاران، گروه‌های پرستاری و... براساس طرح مبتنی بر عملکرد است. به طوری که تمام پرستاران شرکتی و قراردادی را در کنار دستیاران متخصص، فوق تخصص یا کارگر در این طرح و روش مشارکت دادیم.

وی ادامه داد: اکنون پرداخت‌ها براساس نوع عملکرد پرسنل به آنها تعلق می‌گیرد و این حتی شامل کارگران ساده بیمارستان‌ها نیز می‌شود. البته در این میان اولویت ما پرداخت به پزشکان و پرستارانی است که در بخش‌های دشوارتر مشغول ارائه خدمت هستند. در ارتباط با برنامه پرداخت علی‌الحساب به این افراد، نیاز به پوست‌اندازی ویژه‌ای در نظام پرداخت داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به پیشرفته کردن نظام پرداخت گفت: نظام پرداخت علی‌الحساب را به صورت علمی انجام دادیم که به صورت یک نرم‌افزار پیشرفته است و آموزش‌های لازم آن را برای مدیران مالی و پرستاری با استفاده از محاسبات ویژه انجام می‌دهیم.

آقاجانی درخصوص مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اظهار کرد: بخش اعظم مطالبات دانشگاه‌ها در بسیاری از بیمارستان‌های کشور پرداخت شده است، اما سازمان‌ها هنوز در این زمینه نیازمند تقویت منابع مالی بیمه‌ای هستند.

وی در همین خصوص افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این زمینه قبل از طرح تحول سیستم رسیدگی کاغذی و قدیمی بوده است که با استفاده از آن بر اسناد رسیدگی می‌کردیم، اما در راستای طرح تحول، همه جریانات مربوط به رسیدگی اسناد، پرداخت‌ها و مطالبات دانشگاه‌ها براساس اتوماسیون انجام می‌شود و دیگر استفاده از کاغذ مانند سایر نقاط دنیا معنایی ندارد. طرح تحول نظام سلامت موجب شد تا همه بیمارستان‌های وزارت بهداشت به سیستم اتوماسیون بیمارستانی مجهز شوند. تا چند ماه گذشته فقط 40 بیمارستان به این سامانه متصل بودند و درخواست خود را با سامانه سپاس در میان گذاشته و ارسال می‌کردند اما اکنون بالغ بر 540 بیمارستان در کشور به اتوماسیون وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر برای ارائه اسناد پیوسته‌اند.

نوروز امسال، نوروزی تحولی است

نخستین کار مشترک اورژانس و هلال احمر در نوروز

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره برنامه‌های وزارت بهداشت در تعطیلات نوروز گفت: نوروز امسال، نوروزی تحولی است، یعنی مردم انتظار دارند با وجود طرح تحول خدماتی متفاوت از سال قبل را ارائه کنیم. در این خصوص برای اولین بار در زمینه اورژانس پیش‌بیمارستانی یک کار مشترک بین اورژانس کشور و هلال‌احمر صورت گرفت. به این صورت که این دو ارگان در سطح جاده‌ها به طور مشترک خدمت‌رسانی خواهند کرد که این به شکل یک هم‌افزایی خواهد بود.

آقاجانی با بیان اینکه صددرصد ظرفیت خود را در نوروز به کار می‌بریم، اظهار کرد: حدود 1000 آمبولانس از طرف جمعیت هلال‌احمر و حدود 3000 آمبولانس از طرف وزارت بهداشت در اختیار داریم که به وسیله آنها در سطح جاده‌ها خدمت‌رسانی می‌کنیم و امیدواریم بخش خصوصی در این ایام به مدد بخش دولتی بیاید.

وی در همین خصوص ادامه داد: البته طبیعی است که میزانی از کاهش ظرفیت را در این ایام داریم،‌اما بخش‌های خدماتی ما فعال هستند. متخصصان ما در 17 رشته مقیم با حدود 870نفر هستند که در ایام نوروز خدمت‌رسانی می‌کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین از افزایش خدمات دندانپزشکی در ایام نوروز خبر داد و گفت: امسال خدمات دندانپزشکی به صورت کشیک در کشور خواهیم داشت.

آقاجانی در پایان برخی دستاوردهای طرح تحول را نیز اعلام کرد و گفت: دستاوردهای این طرح عبارتند از اینکه پرداختی مردم از 37 درصد به 4.5 درصد کاهش یافته است. 42 درصد کاهش قیمت تجهیزات پزشکی را داشتیم. امیدواریم طرح نظام سلامت در سال 94 به مراتب دقیق‌تر و کم‌ نقدتر پیش رود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: