کد خبر: ۵۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 02
سردرد اگر از صفرا باشد، علامت آن شدت حرارت بدن و خشکی لب و تلخی دهان وسرعت نبض و عفونت مدفوع است و بول انسان کدر و ثقیل مشاهده می شود و در موقع اخراج بول قدری سوزندگی دارد و مجری را ناراحت می کند.

به گزارش شفا آنلاين،انواع سر دردها در طب جدید و قدیم به این قرار هستند: 

الف- اگر عقب سر به تنهایی درد گرفت از رطوبت است و بلغم زیاد شده و عقب سر را به فشار انداخته و درد ایجاد شده، لذا معالجات آن بدین قسم است:

1- زنیان 5 گرم، بادیان 5 گرم، روزی 3 قاشق غذاخوری صبح و ظهر و عصر میل نمایند.

2- قسم دیگر: سر را با گلاب بشویند و دم کرده مرزنجوش را به بینی بچکانند.

3- قسم دیگر: قهوه را با دارچین دم نموده با نبات مانند چای دو فنجان میل کنند.

4- قسم دیگر: اسطوخودوس و مرزنجوش و بادرنجبویه را از هر کدام یک مثقال مخلوط نموده بجوشانید، صبح ناشتا میل نمایید نافع است.

5- قسم دیگر: سیاه دانه را 20 گرم با 80 گرم عسل مخلوط نموده صبح ناشتا روزی یک قاشق غذاخوری میل کند.

 

ب: اگر جلوسر، درد نماید سه حال دارد یا در اثر سرماخوردگی است یا به علت تنبلی کبد و کلیه و یا به سبب رطوبت و تجمع بلغم و سرد شدن معده.

ابتدا قدری نمک طعام را با آب خمیر نموده به کف دو پا و کف دو دست ببندند مانند خمیر و یا حنا که بدست می بندند تنها فقط باید در گودی کف پا و گودی کف دست بگذارند.

اگر مختصری آثار بهبود حاصل شد مقدار مساوی با هم عسل و سیاه تخمه مخلوط نموده میل کند و نهار همان روز آش گل سرخ میل نمایند.

ولی اگر سردرد شدت نمود نمک ها را از کف دست و پا پاک نموده قدری آبغوره به پیشانی بمالند و مقدار دو لیوان آب انار میل نموده و 50 گرم عناب را نیم کوب نموده بجوشانند در پارچه ای صاف نموده میل کند. و مقدار کمی گرد غوره را خمیر نموده به پیشانی ببندند فوری تخفیف درد معلوم گردد و تا چند روز روزی 3 مرتبه این دستور را عمل نمایند و آن عمل چنین است که:

1- مقدار کمی گشنیز تازه را بکوبند و آب آنرا با مختصری سرکه مخلوط نموده با قطره چکان روزی 3 مرتبه صبح و ظهر و شب هر مرتبه دو قطره در بینی ها بچکانند.

2- دستور دیگر: تاجریزی (خبازی) را در آتش ریخته و پارچه ای روی سر انداخته دود آن را استنشاق نموده و سر و کله خود را پیچیده که بعدا باد و سرما نخورد.

3- دستور دیگر: تاجریزی را با تخم گشنیز به مقدار مساوی بجوشانند و صاف نموده با شکر سفید میل کنند نافع اقسام سردردها می باشد.

 

ج: سردرد اگر از ضعف باشد:

1- باید قدری نشاسته گندم را خمیر نموده به پیشانی ببندند.

2- قسم دیگر: برگ شنبلیله را خشک نموده با سیاه تخمه روی نان در موقع پختن بپاشند و بپزند که در داخل تنور بر روی نان بو داده شود و آن نان را میل کنند نافع است.

3- قسم دیگر: مورد و آرد نخود و عسل را خمیر نموده با زرده تخم مرغ به سر ببندند مفید است.

 

د: سر درد اگر از خون نرسیدن به مغز و بی بنیه گی باشد باید:

1- تخم شربتی و تخم بالنگو و فرنج مشک از هر کدام به مقدار مساوی تهیه نموده کاملا پاک نموده که خاک و شن ریزه در آن نباشد و گلاب و عرق بید مشک از هر کدام (5سیر) و شکر به مقدار کافی با تخمه جات مخلوط نموده میل کند در چنین مورد حنا به سر بستن بسیار نافع است.

2- نسخه دیگر: خوردن کرفس، کنگر، ریواس، جعفری، شنگ کوهی برای ضعف سر بسیار مفید است. اگر بتواند از مغز گوسفند خوراک میل کند برای ضعف مغز کمک موثری است.

3- نسخه دیگر: هر سه ساعت به سه ساعت در رختخواب رفته در محیط کاملا آرام و ساکتی دراز شود و خود را آماده خواب نموده اگر هم نتواند بخوابد بسیار بسیار مفید است. اگر در چند روز این عمل را تکرار کند کمک موثری بخود نموده ولی باید زیر سرش را کوتاه نماید که خون به آسانی به مغز برسد.

 

ه: سردرد اگر از شدت فشار کار و خستگی باشد باید:

1- در هر ساعت تقریبا در حدود پانزده دقیقه چشم های خود را بر روی هم گذارده و با کسی صحبت نکرده و آرام و ساکت بنشیند و بعد دو دست را از رانها و به زانوی خود به سمت بالا دراز نموده و در حین عمل نفس های عمیق بکشد. ریه که از هوای جدید تازه پر شود سر ساکت می گردد و قدری پیشانی و سر و گوش خود را مالش دهد.

2- نسخه دیگر: یک قاشق قهوه بو داده سابیده را با 3 قاشق شکر مخلوط نموده در آب جوش حل نموده حل نموده میل کند.

3- نسخه دیگر: یک فنجان کاکائو میل نماید.

 

و: اگر سردرد از سرماخوردگی باشد:

1- باید قبلا سر را با آب جوش سماور بخور داد و بعد با شال کرک و پشمی بست و مخصوصا پیشانی باید بسته شود.

2- نسخه دیگر: مقدار 500 گرم کاه گندم را در آب بریزد و بر روی بخاری یا چراغ گذارد تاجوش آید و بعد پارچه صخیم بر روی سر و روی خود بکشد و سر را با آن بخور کاه کاملا بخور دهد که سر و گوش و پیشانی کاملا عرق نماید بعد سر را پیچیده در کناری بنشیند تا عرق خشک گردد. این عمل برای سرماخوردگی و زکام و باد در دماغ بسیار مفید است.

3- نسخه دیگر: برگ اکالیپتوس و برگ تیول و تخم گشنیز و گل بابونه از هر کدام به مقدار مساوی در آب ریخته بجوشانند و سر را با آن بخور دهند.
4- نسخه دیگر: قهوه خام، پوسته خشخاش، گل بابونه را بجوشانند و بخور داده و آب آنرا میل کنند.

5- نسخه دیگر: پیشانی را با روغن ویکس ماساژ دهند نافع است.

 

ز: سردرد اگر از گرمازدگی باشد:

1- سکنجبین با یخ میل نموده بعدا سر را بتراشند و کیسه آب یخ بر روی سر بگذارند نافع است.

2- نسخه دیگر: گل بنفشه خالص 4 مثقال با یخ در ظرفی ریخته، آنقدر مالش دهند که یخ آب شده با بنفشه ممزوج و مخلوط گردد، بعد یک سیر (گرم 75) شکر قرمز (شکر سرخ) که شکر مازندارن هم نام دارد با آب گرم حل نموده در داخل آن آب بنفشه نموه میل کنند که این عمل را بنفشه کاسه مال می گویند. پس از میل نمودن سر بکلی ساکت و گرمازدگی مرتفع می گردد.

3- نسخه دیگر: مقداری برگ تازه درخت بید را بکوبند و خمیر آن را مانند حنا به سر ببندند نافع است.

 

ح: سردرد اگر از گریپ باشد:

1- باید سر و گوش را بست و مقداری پشم یا پارچه کرکی داغ نموده بر جلوی سر گذارند و در گوش ها پشم داغ شده قرار دهند که رگ های موئی خون را بتواند بخوبی رد نموده و سر ساکت گردد.

2- نسخه دیگر: روغن بادام تلخ در بینی بچکاند و با برگ بلادن و برگ تیول و برگ اکالیپتوس بخور دهند.

3- نسخه دیگر: زعفران 6نخود، هلیله سیاه چهار مثقال نرم بسایند با روغن کنجد خمیر نموده به سردردهای کهنه بمالند شفا یابد.

4- نسخه دیگر: مرزنجوش و بادرنجویه و استوخودوس و تخم گشنیز و پوست خشخاش از هر کدام به مقدار مساوی بجوشانند، هم بخور داده و هم آب باقیمانده آنرا صاف و میل کنند.

5- نسخه دیگر: تاجریزی را بجوشانند و سر را با آن بخور داده آب آن را میل کنند.

6- نسخه دیگر: قهوه خام را با دانه خشخاش و گل بابونه به مقدار مساوی مخلوط نموده بجوشانند و سر را با آن بخور داده و آب آنرا میل کنند.
7- نسخه دیگر: بنفشه و تاجریزی و گل پنیرک و گز علفی و گل کدو و گل نیلوفر و شکر تغار از هر یک دو مثقال (10 گرم) جوشانیده با پارچه ای صاف نموده آب آنرا میل نمایند.

 

ط- سردرد اگر در اثر غلبه خون و حرارت باشد، علامت آن گل انداختن لب ها و برافروختگی صورت و ضربان نبض و یبوست مزاج و سفت و سخت بون مدفوع و سنگینی سر می باشد:

1- آب گشنیز تازه را با چند قطره سرکه مخلوط نموده و به بینی بچکانید.

2- نسخه دیگر: گرد غوره را خمیر نموده به پیشانی ببندند.

3- نسخه دیگر: بنفشه یک مثقال، عناب 4 مثقال، گل پنیرک یک مثقال، گل خطمی 2 مثقال ،شاه تره یک مثقال، جوشانده میل کنند.

4- نسخه دیگر: آش تمر و آش آبغوره و آش گوجه میل نمایند و سرکه و ترشی جات بو نماید.

5- نسخه دیگر: آب پرتقال یک لیوان میل نمایند. به فاصله 2 ساعت آب نارنج 50 گرم میل کند و به فاصله دو ساعت دیگر مقدار 20 گرم آب لیمو را در شربت قند ریخته میل نماید بسیار بسیار مفید است.

6- نسخه دیگر: گل خطمی را با سرکه خمیر نموده به سر ببندد بسیار مفید است.

 

ی: سردرد اگر از صفرا باشد، علامت آن شدت حرارت بدن و خشکی لب و تلخی دهان وسرعت نبض و عفونت مدفوع است و بول انسان کدر و ثقیل مشاهده می شود و در موقع اخراج بول قدری سوزندگی دارد و مجری را ناراحت می کند.

معالجه آن:

1- خنکی ها میل کند مثل خوردن آب انار، و آب عناب و آب پرتقال و کاهو و عدس و گشنیز و آب غوره و آش جو و آب آلو و آب زرشک و تا چند روزی باید آش های خنک میل کند از قبیل آش آب برنج، آش آبغوره، آش چغندر و گشنیز، آش تمر هندی، آش جو و عدس که کاملا خون صاف شده و حرارت بدن درجه اش کم شود و ادرار صاف و شفاف گردد.

2- نسخه دیگر: طبا شیر صدفی را بسایند و صندل سفید را هم بسایند به مقدار مساوی مخلوط نموده در یک استکان عرق بید مخلوط نموده میل کند.

3- نسخه دیگر: سکنجبین را بر شربت تمشک میل نمایند. آلبالو را بجوشانند آب آنرا میل کنند.

4- نسخه دیگر: چهار ترشی که عبارت است از تمر گچرات، تمر هندی و زرشک و لیمو عمانی سیاه دم نموده بعدا صاف کرده با کمی شیرینی میل کنند.

ک- سردرد اگر از بلغم باشد علامت آن ثقالت و سنگینی سر و کدورت و تیرگی حواس و آب از دهان آمدن و بزاق (آب دهن) جمع شدن مختصری دل آشوبه همراه دارد و ترس بودن بوی غذا و سفید بودن رنگ مدفوع.

علاج آن:

از راه غذا زودتر به نتیجه می رسد. مایعات میل ننماید – آب گوشت طرید، بد است - سبزیجات خام میل ننماید – از خوردن حبوبات و پیاز خودداری نماید.

غذاهای خود را غذاهای حارّ (گرم) درجه دو قرار دهد از قبیل کره، مربا و یا کره و عسل و سرکه شیره، شوید پلو و مغز گردو با نان و میوه جات از قبیل موز و خربزه و خرما نیز مفید است. آش گل سرخ در روز سوم نافع است و ماهیچه گوسفند را بپزند و قدری زیره سیاه درآن بریزند و میل نمایند. کبوتر و گنجشک را هر کدام ممکن باشد آب پز نموده، ادویه و زیره داخل نموده میل کنند.

 

ل- سردرد اگر از سودا باشد، علامت آن ثقل وسر و سنگینی و درد پیشانی و تنگی چشم و بیخوابی و کندی نبض و سفت و سخت عمل نمودن مزاج و تیرگی مدفوع و صدای داخل گوش و احساس صدا در سر و بی حوصلگی و کم حرفی و از شنیدن حرف ناراحت شدن است.

علاج آن:

1- افتیمون را جوشانیده در دماغ بچکانند و یک ته استکان آن را هم میل نمایند.

2- نسخه دیگر: گل قند 12 مثقال میل نمایند بسیار مفید است.

3- نسخه دیگر: خاکشیر، شکر سرخ، گز علفی، ترنجبین از هر کدام به مقدار مساوی جوشانده تنقیه نماید.

4- نسخه دیگر: صبر زرد در شیر دختر خمیر نموده به پیشانی ببندند و از خوردن میوه های نفاخ و حبوبات و میوه های هسته دار از قبیل هلو و زرد آلو خودداری نماید.

5- نسخه دیگر: مطبوخ ( پخته)  مرزنگوش را هم بخور داده و هم مقدار یک ته استکان میل کند و همه تفاله آن را با روغن زیتون خمیر نموده به سر ببندند بسیار نافع است.

غذا: شیر و نخود آب ماهیچه گوسفند نر و آش کدو، آش قمری و آش شلغم نافع است.

 

م- اگر سردرد از سوء هاضمه باشد، علامت آن خشکی لب و دهان و زبان و عطش، باید:

1- هلیله سیاه را 30 گرم (ششش مثقال) قدری نیم کوب و کف ماله نماید یا هلیله را نرم بساید و با دوغ مخلوط نموده میل نماید.

غذا: چلو گشنیز و یا ماست با شکر یا پاچه گوسفند بدون چربی و یا شیر گاو، خوب است.

2- نسخه دیگر: آش تمر و یا آش گل سرخ هم غذا و هم دواست و برای رودل و سردرد نافع است.

 

ن: گاهی اگر سردرد علتش نامعلوم باشد:

1- می توان سکنجبین را با آبغوره میل نمود و یا تخم خرفه را شیره بکشند و با آب خیار یعنی خیار تازه را بکوبند و بفشارند که آب خالص آن به دست آمده با تخم خرفه که شیره آن را گرفته اند مخلوط نموده میل نمایند.

2- نسخه دیگر: ترنجبین 8 مثقال، شیر خشک 4 مثقال هر دو را شیره کشیده با آب هندوانه میل نموده بسیار نافع است و در سرگیجه اثر خوبی دارد. لیموترش تازه زیاد میل کند.

3- نسخه دیگر: عرق بید و عرق کاسنی از هر کدام 150 گرم، فرنج مشک، تخم شربتی، تخم بالنگو، از هر کدام 5 گرم با هم مخلوط نموده قدری شکر سفید در آن داخل نموده میل کنند.

 

س- اگر سردرد از گاز نفت و بوی ذغال و حمام و کرسی و بخاری و گاز کربنیک باشد، باید ترشی بو کند و سرکه دم دماغ ببرد و به دم بینی سرکه بمالد و قهوه نرم را با سرکه خمیر نموده به پیشانی بمالد و ببندد و در هوای آزاد قدم بزند و خوردن آب انار بسیار نافع است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: