کد خبر: ۵۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 28
رئیس سازمان پزشکی قانونی خبر داد:
شفاآنلاین-طبق اعلام پزشکی قانونی در ۹ ماه امسال یک هزار و ۷۶۲ نفر به دلیل اعتیاد به مواد مخدر جان خود را از دست دادند که تعداد زیادی از این آمار مربوط به معتادانی است که مواد مخدر صنعتی و روانگردان مصرف می‌کردند.
به گزارش شفا آنلاین،احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی با اشاره به اینکه اعتیاد به مخدرهای شیمیایی اثرات تخریبی زیادی بر بدن فرد مصرف کننده برجای می گذارد، اظهار داشت: کسانی که اعتیاد به مواد مخدر شیمیایی پیدا می‌کنند، باید فاتحه سلامتی خود را بخوانند.

وی تصریح کرد: ترک اعتیاد از مخدرهای شیمیایی به سختی و بسیار پیچیده است همچنین این مواد ممکن است حاوی مواد سمی باشند و مرگ ناگهانی مصرف کننده را به همراه داشته باشد. عوارض جانبی آن نیز چندین برابر خطرناک‌تر از مخدرهای سنتی است.

وی خواستار وضع قوانین سختگیرانه تر در برخورد با با تهیه‌کنندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر شیمیایی شد و گفت: مصرف مخدرهای شیمیایی صدمات فردی و اجتماعی زیادی به همراه دارد و مصرف این مواد خودکشی آگاهانه است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه از مصرف این مواد باید به طور جدی و با تلاش جمعی صورت فراگیر انجام شود، افزود: جوانان و نوجوانان نباید تحت هیچ بهانه‌ای همچون لاغری و زیبایی این مواد را حتی برای یکبار مصرف کنند.

 شجاعی اضافه کرد: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مطرح شد، راهکاری بسیار موثر جهت پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود و در کنار این موضوع باید به آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه نیز توجه و اهتمام داشت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از  قتل‌ها در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر شیمیایی به وقوع می‌پیوندد، از جوانان و نوجوانان خواست نسبت به این هشدارها آگاهی داشته باشند و این مواد را ولو برای یکبار مصرف نکنند چرا که دیگری راهی برای بازگشت آنها از معضل اعتیاد نخواهد بود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی ابراز امیدواری کرد؛ با تحقق جامع اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و ارائه آموزش‌‌‌های لازم به نوجوانان و جوانان در پیشگیری از اعتیاد، شاهد مبارزه هرچه موثرتر با بلیه شوم اعتیاد باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: