کد خبر: ۵۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 28
معاون درمان وزیر بهداشت در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز مطرح کرد:
شفاآنلاین-معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در ایجاد۸۰۰ پایگاه اورژانس از برنامه چهارم و پنجم توسعه عقب هستیم و در همین پایگاهها هم به شدت کمبود نیرو داریم. با کمبود شدید پرستار مواجهیم که یک هدفگذاری برای رشد ۲۵درصدی نیرو در دست اجرا داریم.
به گزارش شفا آنلاین،محمد ‌آقاجانی در رابطه با کمبود نیرو و افزایش بار مراجعات همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: مهمترین چالشی که در طرح سلامت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با آن مواجهند بحث کمبود نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: اورژانس پیش‌بیمارستانی ما که به عنوان اورژانس 115 شناخته شده و بیمارستان‌های کشور ما با کمبود شدید نیروی انسانی روبه‌رو هستند این در حالی است که 15 هزار نیروی فنی در اورژانس پیش‌بیمارستانی کمبود جدی داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در بیمارستان‌های کشور نیز با کمبود جدی نیروی انسانی مواجهیم به طوری که به ازای هر تخت بیمارستانی یک پرستار داریم در حالی که این با استانداردها فاصله زیادی دارد و اگر بخواهیم به استانداردها برسیم به همین میزان پرستاری که داریم باید به مجموعه افزوده شود که البته در کوتاه‌مدت میسر نیست.

آقاجانی افزود: طی هدفگذاری 1.25 نیروی گروه پرستاری به ازای هر تخت در نظر گرفته‌ایم یعنی رشد 25 درصدی در نیروی پرستاری، که البته این هم از استانداردها کمتر است اما با توجه به محدودیت‌های دولت حتی این رقم هم دست یافتنی نیست.

وی با اشاره به اقدام مناسب وزارت بهداشت در عقد قرارداد بکارگیری نیروی پرستاری گفت: به دلایل مختلف این اقدام با محدودیت‌هایی مواجه شد و در شهرهای بزرگ مورد استقبال قرار نگرفت اما در مجموع بخش محدودی از کمبودها را در برخی بیمارستان‌ها جبران کردیم.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: ما نیازمند مساعدت جدی دولت و مجلس برای تأمین کمبود شدید نیروی انسانی پرستاری و کمبود شدید تکنسین در اورژانس هستیم.

آقاجانی گفت: ما هم اکنون در اورژانس هم کمبود نیرو داریم و هم 800 پایگاه از برنامه چهارم و پنجم توسعه عقب هستیم و بخش عظیمی از ناوگان آمبولانس ما فرسوده است.

وی اعلام کرد: به همین منظور طرح خریداری آمبولانس‌های جدید در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است سال گذشته نیز مجلس در قالب بودجه 93 کمک خوبی کرد و امسال نیز در دستور کار وجود دارد.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: خرید آمبولانس‌ها باید از نوع آمبولانس‌های مجهز باشد، چندین نوع آمبولانس در دست خرید است آمبولانس بیمارستانی، جاده‌ای، مناطق کوهستانی و ‌آمبولانس‌هایی که دارای امکانات مراقبت ویژه برای جابجایی بیماران بدحال هستند که اصطلاحاً به آن موبایل‌ ICU نیز گفته می‌شود در دستور کار قرار گرفته است.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: