کد خبر: ۵۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 23
شفاآنلاین-معاون درمان وزیر بهداشت گفت: تدوین گایدلاین یا راهنمای بالینی پزشکان برای تعیین خطوط درمان و انجام خدمات تشخیصی برای رشته های مختلف پزشکی در حال تدوین است. ابلاغ این گایدلاین ها به عنوان اقدام بزرگ وزارت بهداشت که طرح تحول سلامت زمینه سازی برای آن بوده است، کلید می‌خورد.
به گزارش شفا آنلاین،محمدآقاجانی  افزود: برای اینکه جلوی خدمات القایی و غیر ضروری را در نظام سلامت بگیریم، راه حلی جز تدوین و ابلاغ گایدلاین یا راهنمای بالینی برای خدمات رشته های مختلف پزشکی نداریم، این یک کار بزرگ علمی است که در وزارت بهداشت شروع شده و راهنمای بالینی برای برخی رشته ها که خدماتشان شایعتر است نیز تدوین شده و آماده ابلاغ است.

وی گفت:‌ تدوین گایدلاین یا راهنمای خدمات پزشکی یک کار بزرگ و پرهزینه است و ملاحظات و ظرافتهای زیادی دارد، بسیار پیجیده است و اجرای آن نیز نیازمند ایجاد زیرساخت و مقدمات مفصلی است که تمام برنامه های اجرا شده با عنوان طرح تحول سلامت، در واقع زمینه سازی برای اجرای این تحول بزرگ بوده است.

معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: ابلاغ گایدلاین یا راهنمای خدمات پزشکی یک تغییر بسیار بزرگ در نظام سلامت کشور و نیازمند این است که قبل از آن تعرفه خدمات پزشکی و سیستم بیمارستانی کشور اصلاح شود و البته دهها مشکل دیگر در مسیر اجرای این کار وجود دارد که باید همه جوانب آن در نظر گرفته شود.

وی گفت: تدوین و ابلاغ راهنمای بالینی خدمات پزشکان در رشته های مختلف با همکاری خود انجمن های تخصصی و بوردهای تخصصی انحام می شود و حتماً باید مشارکت سازمانهای بیمه گر را در مسیر اجرای این گایدلاین‌ها را داشته باشیم.

آقاجانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اختیارات پزشکان در تعیین روش درمان آیا اجرای گایدلاین های پزشکی امکانپذیر اشت افزود: یکی از مشکلات مهم در مسیر اجرای گایدلاین های پزشکی همین است که کار را دشوارتر می کند و حتماً باید همکاری و مشارکت سازمانهای مسئول و مرتبط را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مورد خدمات القایی نیز پیچیدگی های زیادی وجود دارد،‌ تشخیص القایی بودن و غیر ضروری بودن یک خدمت با توجه به دیدگاه و مکاتب پزشکی مختلف متفاوت است. یک خدمت تشخیصی و درمانی ممکن است در یک مکتب اقدامی غیر ضروری تعریف شود و در یک مکتب پزشکی دیگر امری کاملاً ضروری باشد.
فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اشکان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
0
0
کار بسیار خوبیه، اگه بصورت کاملا علمی و حساب شده انجام بشه و هر تخصصی موظف باشه فقط کارهای مربوط به رشته خودش رو انجام بده و در سایر کارها دخالت نکنه. امیدوارم در این تدوین جایگاه علمی هر رشته یی حفظ بشه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: