کد خبر: ۵۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 21
شفاآنلاين:وزيربهداشت گفت: ضروري است هم دولت و هم مجلس ما را از بحران كمبود نيروي پرستار نجات دهند.

به گزارش شفاآنلاين، دكتر هاشمي در مراسم تجليل و تقدير از پرستاران نموه كشور كه در تالار امام علي (ع) دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي برگزار شد با اشاره به اين كه پرستاري مثل مابقي مشاغل دولتي، سخت و در برخي موارد طاقت‌فرسا است، گفت: بسياري از كشورها نگاه ارزشي به رشته پرستاري دارند و شاهد اين قضيه نيز فيلم‌هاي ساخته شده در رسانه‌هاي آنهاست كه به طور كامل به حرفه پرستاري به عنوان يك حرفه مقدس و ارزشمند می پردازند.

دكتر هاشمي ادامه داد: متاسفانه عقب‌ماندگي در كليه بخش‌هاي پزشكي در كشور وجود دارد چون طي سال‌هاي گذشته سلامت حتي در اولويت دهم دولت‌ها هم نبوده است.

وزير بهداشت افزود: رئيس دولت يازدهم متولي ايجاد دولتي شده است كه حوزه سلامت يكي از اولويت‌هاي اصلي آن است به طوري كه در يك سال و نيم گذشته با همراهي دولت و مجلس و همكاري تمام گروه‌هاي پزشكي، لبخند رضايت بر لبان مردم نشست.

دکتر هاشمی در ادامه افزود: آنچه به عنوان اعتباربخش سلامت از تريبون‌هاي عمومي اعلام شده، عدد زيادي نيست ولي متاسفانه درباره آن حاشيه‌سازي زياد شده است. اختصاص يك درصد ماليات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت از سوي مردم پرداخت مي‌شود و اين در حالي است كه تنها 30 درصد از اين ميزان به وزارت بهداشت تخصیص داده شده است.

وزیر بهداشت گفت: همچنين از 10 درصد درآمدهای حاصل از محل هدفمندي يارانه‌ها كه قرار بود به حوزه سلامت اختصاص يابدو رقم آن 4800 ميليارد تومان بود تنها 2100 ميليارد تومان آن تحويل وزارت بهداشت شده است با اين حال از دولت ممنون هستيم كه با وجود مشكلات اقتصادي اين ميزان اعتبار را در اختيار وزارت بهداشت قرار داد.

Bildergebnis für ‫پرستار‬‎

وي با تاكيد بر اين كه هم اكنون باید بحث‌هاي سياسي، قدرت طلبي و بخشي‌نگري را كنار گذاريم و تنها هدفمان خدمت به مردم باشد ادامه داد: در يك سال و نيم گذشته بيش از 9 ميليون ايراني كه تا به حال تحت پوشش هيچ نوع بيمه‌اي نبودند، بيمه شدند و هم اكنون شهرهاي زير 20 هزار نفر داراي پزشك عمومي هستند و افتخار مي‌كنيم كه توانسته ايم به ميزان 50 درصد تعداد پزشكان را در مناطق محروم افزايش دهيم.

دكتر هاشمي افزود: هرچند حواشي حوزه سلامت بسيار است و يك عده هميشه دوست دارند مردم را نگران كنند و عليرغم اين كه محيط كشور، كاملاً سياسي است ولي نبايد فراموش كنيم كه اين سياسی كاري به هيچ وجه نبايد وارد حوزه سلامت شود.

وزير بهداشت ادامه داد: در دوره ما قرار نيست همه چيز اصلاح شود ولي حتي يك ساعت از آن را غنيمت مي‌شمريم و حالا كه اين مسئوليت را بردوش داريم، سعي مي‌كنيم شرمنده مردم نباشيم.

وي افزود: بايد هميشه مسائل را اولویت بندی کنیم و با عقل و نه با احساس و حزبي‌نگري به دنبال مطالباتمان باشيم.

دكتر هاشمي با بيان اين كه وزارت بهداشت در دولت يازدهم و در ابتداي كار دانشگاه‌هايي را تحويل گرفت كه 8 هزار ميليارد تومان بدهي داشتند، بيان داشت: تمام تلاشمان اين است كه تا پايان سال مطالبات دانشگاه‌ها را به صفر برسانيم.

وزير بهداشت گفت: پزشكان و پرستاران را نبايد در مورد نحوه دريافت كارانه‌ها و پراختي‌ها مقابل هم قرارداد چون در جامعه پزشكي همه يك تيم هستيم و در حال حاضر اكثريت جامعه پرستاري با جامعه پزشكي همكاري نزديك و صميمانه دارند پس مي‌بينيم كه مجموعه جامعه پزشكي، جدا از پرستاري نيست.

دكتر هاشمي همچنين گفت: بناداريم در اين دولت نه دروغ بگوییم و نه قول خلاف دهيم. همه اعضاي كابينه اين دولت همينطور هستند و قرار نيست به دنبال منافع خودشان باشند بلكه تنها هدفشان راستگويي و خدمت به مردم است.

وزير بهداشت با اشاره به اينكه 7 سال است قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري تصويب شده است، افزود: اگر اعتبارات اين قانون تصويب شود ،به اجرا درخواهد آمد و با اين اقدام در قدم اول تكليف مراقبت‌هايدر منزل پرستاران مشخص مي‌شود و اميدواريم شوراي عالي بيمه در جلسات بعد اين موضوع را پي‌گيري و حل و فصل كنند.

دكتر هاشمي گفت: در بحث ميزان پرداخت براساس عملكرد نيز شيوه‌نامه‌اي تدوين شده است كه تا آخر امسال حقوق عملكردي گروه‌هاي پزشكي طبق اين شيوه‌نامه پرداخت مي‌شود تا عدالت رعايت شده و هر گروهي با خودش مقايسه شود.

وزير بهداشت با اشاره به كمبود نيرو درحوزه پرستاري در كشور افزود: تمام اقدامات ما براي حل مشكلات حوزه پرستاران در حد مسكن است و چاره اصلي درد نيست بايد استانداردهاي منطقه‌اي و بين‌المللي را بپذيريم ضمن اين كه ضروري است هم دولت و هم مجلس ما را از بحران كمبود نيروي پرستار نجات دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: