کد خبر: ۵۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 16
یک کارشناس ارشد بیوشیمی بالینی تشریح کرد :
شفاآنلاین-یک کارشناس ارشد بیوشیمی بالینی، راه‌کارهای ویژه ای را برای خودمراقبتی در هوای آلوده عنوان کرد.
به گزارش شفا آنلاین،مجید نوروزی درباره راه‌کارهای خودمراقبتی در هوای آلوده اظهار داشت: بد نیست بدانید تاثیر منفی ریزگرد‌ها بر سلامت عمومی و سلامت دستگاه تنفسی ما هنگامی که گرمای هوا بالاتر است، بیشتر هم می‌شود. بنابراین حتما همه شما هم در روزهایی که حجم ریزگردها در هوا بالاست یا با آلودگی هوای زیادی مواجه هستید، این هشدار که "بهتر است کودکان و سالمندان در منزل بمانند" را شنیدید. 

کودکان و سالمندان گروه‌های آسیب‌پذیر

وی ادامه داد: از آنجایی که معمولاً ریه کودکان و سالمندان نسبت به سایر افراد از حساسیت بالاتری برخوردار است، متاسفانه این دو گروه از افراد در صورت مواجهه با شرایط بد آب و هوایی به سرعت واکنش نشان می‌دهند و ریه‌هایشان به شدت تحریک می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: این تحریک ریه‌ها ممکن است به شکل مستقیم و با تاثیر مستقیم ساختار ریزگردها روی بافت ریه بچه‌ها و سالمندان اتفاق بیفتد یا به شکل غیرمستقیم، سیستم ایمنی بدن آنها را تحریک کند و به طور موضعی، باعث بروز آلرژی و واکنش‌های آلرژیک بسیار شدید و افسارگسیخته در این گروه از افراد شود.

مدیر روابط عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور عنوان کرد: این واکنش شدید آلرژیک می‌تواند به طور غیرمستقیم بر سلامت ریه‌ها تاثیر منفی بگذارد، در نتیجه ریزگرد‌ها می‌توانند با دو مکانیسم تحریکی و آلرژیک، سلامت ریه کودکان و سالمندان را به خطر بیندازند.

نوروزی بیان داشت: این عوارضی که بیان شد فقط برای ریه بچه‌ها و سالمندان نیست و می‌تواند دیگران را هم درگیر کند. اما همان طور که می‌دانید وقتی فردی در شرایط سلامت کامل به سر نبرد؛ مثلاً بیماری قلبی یا عفونی داشته باشد یا مانند کودکان و سالمندان از سیستم ایمنی قوی برخوردار نباشد، شرایط ایجاد بیماری در او با قرار گرفتن در شرایط محیطی نامناسب، بیشتر فراهم می‌شود.

راه‌کارهای پیشنهادی به گروه‌های حساس

وی اظهار داشت: در روزهایی که حجم ریزگرد‌ها، غبار یا آلودگی هوا بالاست بهتر است کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و آنها که ناراحتی‌های عفونی دارند از منزل خارج نشوند. همچنین در صورت اجبار برای خروج از منزل، حتماً از یک یا حتی دو ماسک مناسب برای پیشگیری از ورود گرده‌ها به داخل دهان، بینی و ریه‌ها کمک بگیرند و حتی الامکان ساعت‌های حضور بیرون از منزل را برای بچه‌ها، سالمندان، بیماران قلبی و آنها که از تنگی نفس رنج می‌برند به کمترین حد ممکن رسانده شود.

نوروزی تصریح کرد: هنگام خروج از منزل، حتماً تا رسیدن به مقصد داخل خودرو بنشینید و شیشه‌های ماشین را هم بالا بکشید، و تحت هیچ شرایطی در روزهایی که آلودگی هوا و حجم ریزگردها بالاست برای پیاده روی از منزل خارج نشوید، به خصوص آنها که تنگی نفس و ناراحتی‌های تنفسی دارند.

این کارشناس ارشد بیوشیمی بالینی و لیسانس تغذیه ادامه داد: پنجره‌های دوجداره برای پیشگیری از ورود آلودگی و ریزگردها به داخل منزل بسیار مناسب است. بهتر است در شرایطی که هوا آلوده است، حتماً در و پنجره‌های خانه را ببندید و از سیستم‌های تهویه داخل منزل به جای هوای آزاد استفاده کنید تا آلودگی و گرده‌‌های موجود در فضا وارد سیستم تنفسی شما و فرزندانتان نشود.

تاثیر بیشتر ریزگردها در هوای گرم

نوروزی اظهار داشت: بد نیست بدانید تاثیر منفی ریزگرد‌ها بر سلامت عمومی و سلامت دستگاه تنفسی ما هنگامی که گرمای هوا بالاتر است، بیشتر هم می‌شود بنابراین توصیه می‌شود هنگام آلودگی هوا ساعت‌های خنک‌تر روز را برای خروج از منزل انتخاب کنید تا کمتر در معرض استنشاق هوای گرم و ریزگردها قرار بگیرید. در غیر این صورت تاثیر منفی گرمای هوا در کنار ریزگرد‌ها بر سلامتتان دو چندان خواهد شد.

وی بیان داشت: در صورت امکان می‌توانید برای تهویه مطبوع و تصفیه هوای منزل از دستگاه‌های فیلتردار تصفیه هوای منزل هم کمک بگیرید. استفاده از این دستگاه‌ها برای افرادی که در خانه خود، کودک، سالمند، بیمار تنفسی یا قلبی دارند مفید است. این دستگاه‌ها باعث تصفیه هوای منزل می‌شوند.

نوروزی گفت: بیماران مبتلا به سرطان که در حال شیمی درمانی هستند، سیستم ایمنی بدنشان به دلیل مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن بسیار ضعیف است. به همین دلیل چنین افرادی  بسیار بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی و ویروسی قرار می‌گیرند. توصیه ما به این گروه هم دوری از ریزگرد‌ها و هوای آلوده و استفاده از وسایلی مانند ماسک در خارج از منزل است.

تاثیر ریزگـردها بر چشم‌ها

این کارشناس ارشد بیوشیمی بالینی و لیسانس تغذیه ادامه داد: برخی ریزگردها حاوی انواع آلودگی‌های میکروبی، ویروسی و عوامل رادیو ایزوتوپی هستند که سلامت چشم ما را به خطر می‌اندازند. به عبارت ساده‌تر، گاهی از اورانیوم‌های ضعیف شده برای بمباران در عراق استفاده شده است و ممکن است این مواد خطرناک با ورود ریزگردها از عراق به داخل خاک کشورمان، باعث ایجاد مشکلاتی از جمله ناراحتی‌های چشمی در افراد شوند.

نوروزی افزود: از طرف دیگر برخی ریزگرد‌ها می‌توانند حاوی مواد حساسیت‌زا هم باشند به همین دلیل است که ریزگرد‌ها می‌توانند باعث تحریک چشم شوند و کیفیت اشک بیماران را مختل کنند، بنابراین می‌توان به تمام افراد به خصوص آنهایی که در شهرهای غربی کشور زندگی می‌کنند و بیشتر در معرض ریزگرد‌ها قرار دارند، توصیه کرد که در صورت احساس ناراحتی در چشم‌ها، روزی چهار بار از قطره اشک مصنوعی استفاده کنند.  

پرهیز در استفاده از لنز زیبایی هنگام آلودگی هوا

وی اظهار داشت: افراد باید هنگام مواجهه با حساسیت، تحریک چشمی یا همان قرمزی و التهاب چشم هم حتماً به چشم پزشک مراجعه کنند تا اتفاق ناگواری برای سلامت چشمانشان نیفتد. ضمن اینکه بهتر است در صورت بروز گردوغبار شدید از گذاشتن لنزهای تماسی زیبایی یا طبی هم خودداری شود.

مدیر روابط عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور تصریح کرد: بنابراین رسیدگی به مشکلات ریزگردها به 2 بخش تقسیم می شود؛ نخست اقدام‌هایی که باید توسط کشور صورت پذیرد و دوم، راهکارهایی که باید توسط کشورهای عربی صورت بگیرد.

با ریـزگـردها در هـوا نمی تـوان مـقـابلـه کرد

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد آلودگی هوا اصل مهمی وجود دارد؛ آلودگی هوا را باید از منبع آن کنترل و با آن مقابله کنیم. این اصل در مورد ریزگردها و ذرات گردوغبار نیز مصداق دارد چون زمانی که این ریزگردها وارد هوا شد، دیگر نمی‌توان با آنها مقابله کرد، بنابراین باید کانون اصلی ریزگردها را شناسایی و کنترل کنیم.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: