کد خبر: ۵۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 10
شفاآنلاین-سفرهاي هوايي به مناطق مورد علاقه و تفريحي خاطره انگيز است اما سفرهاي طولاني با هواپيما و در ارتفاع بالا تأثيراتي روي بدن مي گذارد.

به گزارش شفا آنلاین،سفر هوايي مي تواند روي ذهن، بدن و چرخه شبانه روزي بدن تأثير بگذارد. فشار، رطوبت، تنگي نفس و کمبود اکسيژن باعث ايجاد سرگيجه، ورم مفاصل، خشکي پوست، از بين رفتن حس چشايي و ايجاد بوي نامطبوع در دهان مي شود. اما با انجام کارهايي مي توانيد تأثير منفي پرواز را کاهش دهيد و بهتر با سفر هوايي کنار بياييد.

در ادامه به بيان مشکلات جسمي حين پرواز و راهکارهاي رفع آن پرداخته مي شود.

بوي نامطبوع دهان:

بسياري از عملکردهاي بدن با افت فشار هوا کند و باعث اختلال در متابوليسم بدن مي شود.در اين شرايط بدن تصميم مي گيرد فعاليت هاي فيزيولوژيکي خود را اولويت بندي کند.

خوردن هله هوله، نوشيدني هاي شيرين و شکلات باعث تشديد مشکل و ايجاد سولفور مي شود.اين امر روي غدد بزاقي تأثير مي گذارد و با توليد کمتر آب دهان، فعاليت باکتري ها در دهان بيشتر و بوي نامطبوعي در آن ايجاد مي شود. باکتري ها با تجزيه مواد قندي و باقي مانده غذا در دهان، ترکيب سولفوري ايجاد مي کنند که در ايجاد بوي نامطبوع دهان نقش دارد.

راه حل:

آب کافي مصرف کنيد، سالم بخوريد و بين هر وعده غذايي مسواک بزنيد.

ورم پا:

ترمبوسيس رگ هاي عمقي (DVT) به علت گردش خون ضعيف و لخته شدن خون در رگ هاي عمقي بدن به وجود مي آيد. بروز اين مشکل در سفرهاي هوايي شايع است.

DVT، به علت نشستن طولاني مدت در جاي تنگ، کمبود آب، گردش خون ضعيف و پايين بودن فشار هوا رخ مي دهد. توجه به علايمي از جمله ورم پا، احساس سنگيني و درد قوزک پا که قبلا رخ نمي داد به ويژه در افراد مسن ضروري است.

راه حل:

اگر در جاي تنگ نشسته ايد که خارج شدن از صندلي سخت است، هر نيم ساعت پاها را بالا و پايين ببريد؛ در غير اين صورت، هر يک ساعت کمي راه برويد.

از دست دادن حس چشايي:

نتايج بررسي ها نشان مي دهد، توانايي حس چشايي به ويژه در تشخيص طعم شوري و شيريني هنگام پرواز ۳۰درصد کاهش پيدا مي کند. در ارتفاع ۹ تا ۱۱هزار متري، رطوبت زير ۱۵درصد است که براي مرطوب نگه داشتن بيني و دهان کافي نيست.

راه حل:

به طور منظم، هر يک ساعت يک يا ۲ليوان آب مصرف کنيد.

سرگيجه:

فشار هواي کابين ها طوري تنظيم مي شود که حس مي کنيد در ارتفاع حدود ۲هزار متري قرار داريد. اين تأثير روي بدن همانند نشستن روي قله است. در واقع اکسيژن در هوا رقيق مي شود و ميزان اکسيژن در خون هنگام پرواز کاهش پيدا مي کند. کاهش گردش اکسيژن در بدن باعث خستگي مفرط، سردرد و سرگيجه مي شود.

راه حل: متأسفانه کار زيادي نمي توان انجام داد، اگر طي سال مجبوريد بارها سفر هوايي داشته باشيد بهتر است وزن خود را کم کنيد و دخانيات استعمال نکنيد تا تأثير فشار پايين کمتر باشد.

پوست خشک:

کابين هواپيما داراي فشار هواي تنظيم شده است و ميزان رطوبت پايين است. به طور کلي رطوبت بين ۳۰ تا ۶۴درصد براي افراد مناسب است. اما در داخل هواپيما ميزان رطوبت کاهش پيدا مي کند و اين امر مي تواند به مرور باعث خشکي صورت و دست ها شود. اگر در سفر دچار استرس هم شويد، پوست آسيب بيشتري مي بيند. استرس، هورموني به نام کورتيزول توليد مي کند که روي عملکرد پوست تأثير مي گذارد و منجر به قرمزي، آکنه و کبودي مي شود.

راه حل:

از کرم مرطوب کننده استفاده کنيد و به طور مرتب آب بنوشيد.

يبوست:

نشستن طولاني مدت و تغيير فشار روي بدن، باعث کند شدن روند سوخت و ساز بدن مي شود. در نتيجه گاز معده، نفخ، يبوست و معده درد ايجاد مي شود.

راه حل:

قبل و حين پرواز غذاي سنگين مصرف نکنيد. هر يک ساعت از جا بلند شويد و کمي خوراکي سالم سرشار از فيبر مانند مغز ميوه يا تخمه مصرف کنيد.

خراسان

برچسب ها: پرواز ، تفریح ، سفر ، ارتفاع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: