کد خبر: ۵۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 08
شفاآنلاین-اگر از بيني بزرگ، ظاهر نامرتب همسرتان، طعنه هاي مادرشوهر، دوست حسود و کلا از ساز ناکوک روزگار خسته شده ايد، با این مطلب همراه باشيد.
بسياري از روانشناسان و مشاوران خانواده، معتقدند که ريشه تمام مشکلات ما در «رضايت نداشتن» نهفته است و رضايت يعني شاد بودن از آنچه هستيم و آنچه داريم. شايد شما نيز درگير مشکلات مختلفي در حوزه شخصي، خانوادگي و همچنين در زمينه ارتباط با همکار، همسر، فرزند و ديگران هستيد. به نظر مي رسد که گمشده اصلي در زندگي امروزه، نحوه برخورد و روبه رو شدن مان با مشکلات و ناملايمات است. در ادامه با اقتباس از کتاب کوچک رضايت نوشته «لئو بابوتا» با چهار گام اساسي براي کسب رضايت در زندگي آشنا مي شويم. برداشتن اين چهار گام، از ما انساني سالم و شاد خواهد ساخت؛ کسي که با تغيير زاويه نگاه و افزايش آگاهي به خودباوري و اعتماد به نفس دست پيدا کرده است. او رضايت را دروني و خويش را از قيد و بند عوامل خارجي رها کرده است. دست از مقايسه کردن خود با ديگران و پرداختن به ايده آل هاي واهي کشيده و صاحب شخصيتي مستقل و قابل اتکاست که به تأييد همه نياز ندارد. سخن نابجاي ديگران او را به هم نخواهد ريخت و در مقابل، مصمم تر از پيش براي افزايش آگاهي و بهبود شرايط خود و ديگران تلاش مي کند.

افزايش اعتماد به نفس و خودباوري

رابطه ما با خودمان شبيه به رابطه ما با ديگران است؛ به طور مثال اگر دوستي داريد که هميشه با تاخير سر قرار مي رسد، به تدريج به او بي اعتماد خواهيد شد و اگر به کسي اعتماد نداشته باشيم، نمي توانيم او را دوست بداريم حتي اگر آن شخص خودمان باشيم! پس بهترين راه رسيدن به اعتماد به نفس، اين است که با خودمان مهربان تر باشيم و شرايط خويش را با تمام وجود دوست بداريم.

براي نيل به اين هدف، بايد ذهن خود را به جاي نداشته  ها روي داشته  ها متمرکز کنيم و اين يعني غربال کليه عقايد و افکارمان و برگزيدن اعتقادات و افعال پسنديده  اي که بدان پايبنديم. هر کسي داراي نقاط ضعف و قوت هايي است؛ دست از قضاوت خود برداريد و با تکيه بر نقاط قوت، به تدريج نقاط ضعف را از پاي درآوريد. در اين راه قطعاً گاهي با شکست مواجه خواهيد شد، اما از شکست نترسيد و با آغوش باز به استقبال آن برويد.

گام عملي: از تغييرات کوچک و عملي آغاز کنيد تا ببينيد چطور شاديِ پيروزي هاي کوچک، شما را براي رسيدن به موفقيت هاي بزرگ آماده خواهد کرد. لازم نيست براي ورزش کردن ساعت 5 صبح فردا را انتخاب کنيد که آن فردا هيچگاه نيايد! شايد براي شروع ورزش، يک ربع بعد از پايان کار روزانه که دغدغه کمتري داريم، نيز کافي باشد.

دروني سازي رضايت

شادي چيست و ما چه زماني شاديم؟! داشتن ثروت، مکنت، شهرت، قدرت و يا همسري رمانتيک، زيبا، دوست داشتني و يا فرزنداني باهوش، باادب و درس خوان و يا شغلي کم زحمت، با دستمزدي مناسب و يا خواب صبحگاهي، خوردن غذا، رفتن به سفر، بازي کردن، ميهماني رفتن و ... چند مورد از هزاران نمونه‌اي است که هر کدام مي تواند بخشي از بار شادي را در خود ذخيره داشته باشد. اما با کمي تأمل مي توان افراد زيادي را مثال زد که با وجود برخورداري از بخش و يا تمام اين مصاديق، باز هم احساس شادي واقعي نمي کنند. پس مشکل کجاست؟ مشکل اينجاست که شادي در ذهن ما عبارت است از به دست آوردن نداشته هايمان و قاعدتاً تا زماني که شادي را در رفع کمبود هاي خود تعريف مي کنيم به رضايتمندي نخواهيم رسيد. مثال هايي که زده شد تقريبا زودگذر و موقتي است و با کم شدن اثرشان، شادي ما هم رو به زوال خواهد رفت.

گام عملي: براي يافتن شادي سعي کنيد با تغيير زاويه ديد خود از عوامل بيروني به داشته هاي دروني، قدرت ادراک خود را افزايش دهيد و قدردان داشته  هاي خود باشيد. ببينيد چه چيزهايي در زندگي شما وجود دارد که آن ها را با دنيا عوض نخواهيد کرد. شادي واقعي، بودن در کنار آن هاست. هر چند که ممکن است آنچنان که بايد و شايد کامل هم نباشند.

عدم قضاوت خود و مقايسه با ايده آل ها

تخيلات، انتظارات، مقايسه ها و قضاوت هاي نابجا موجب بروز احساس بد و ناخوشايندي در ما مي شود. به طور مثال چرا از ظاهر و قيافه خود و يا همسرتان راضي نيستيد؟ مگر زيباترين نگاه  ها در چشمان رنگي، يا بهترين شامه  ها در بيني هاي کوچک است؟ هر چند آراستگي و حفظ تناسب اندام، يک اصل است، اما معني آن رنگي بودن چشم و کوچک بودن بيني نيست! زماني که ما کمبودهاي خود را نقص مي  پنداريم، حس بد ناشي از آن باعث بروز استرس و اضطراب در ما مي شود و جلوي پيشرفت ما را خواهد گرفت. قرار نيست خود شيفته شويم، چرا که فرد خودشيفته با بزرگ نمايي مسائل سعي در کتمان کمبودها دارد ولي ما با پذيرش کمبودها سعي در رفع آنها خواهيم داشت. اين را هم به خاطر بسپاريد که مردم مشکلات و کمبودهاي خود را با ما به اشتراک نمي  گذارند؛ پس تصاويري که از مسافرت، خانه، خودرو و ديگر داشته هاي ديگران مي بينيد صرفاً يک روي سکه زندگي فرد مقابل را نشان مي دهد. وقتي خود را با توهمات ديگران مقايسه مي کنيم، مجذوب زندگي خيالي آنان مي شويم و کم کم داشته  هاي خود را فراموش مي کنيم.

گام عملي : سعي کنيد خود را همان طور که هستيد بپذيريد تا بتوانيد زمينه اعتماد به نفس و دوست داشتن خود را مهيا کنيد. در مرحله بعد شاخص هاي ارزش گذاري خود را دوباره بررسي کنيد و نيازهاي اصلي را از تصورات واهي و جعلي تميز دهيد.

واکنش صحيح در برابر افکار و رفتار نامناسب  ديگران

شايد براي شما نيز پيش آمده باشد که به دليل مقابله ديگران، قيد خواسته  هاي خود را زده باشيد؛ به عنوان مثال به دليل حفظ سلامت خود تصميم داريد از خوردن نوشابه صرف نظر  کنيد، قطعاً در اولين ميهماني کسي خواهد بود که اين تصميم را سخت گيرانه يا غيرمنطقي قلمداد کند! در اين حالت بهترين واکنش ايجاد فاصله با جو موجود، حفظ آرامش و کنترل خشم احتمالي و سپس يافتن پاسخي مناسب و منطقي است. آرامش خود را حفظ و اين جمله را مدام تکرار کنيد «شخص مقابل قصد سوئي ندارد» با اين کار شما در مرحله اول خوش بيني را در وجود خود نهادينه مي کنيد. حتي اگر رفتار ديگران غرض ورزانه باشد، خوش بيني آرامش شما را در برابر آن حفظ خواهد کرد. البته خوش بيني به معني ساده لوحي نيست و از قضاوت  هاي عجولانه جلوگيري مي کند. در مرحله دوم شما به اين باور خواهيد رسيد که هر نقصي به دليل عدم آگاهي است و با اين نگاه مي  توانيد به راحتي ببخشيد. مثلاً با خود بگوييد که اين رفتار او نشانه عدم آگاهي وي از آثار مخرب نوشابه است!

گام عملي: ما بايد با آهنگ طبيعت هماهنگ شويم. در طبيعت اين عالم، بد بودن جايي ندارد. پس بپذيريد که اگر به شما بدي شد، بهترين جوابش خوبي کردن است. از امروز شمشيرها را غلاف کنيد و به جاي ملکه  عذاب، سعي کنيد همسر، پدر يا مادر، همکار، دوست، فاميل و يا همنوعي مهربان براي ديگران باشيد.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: