کد خبر: ۵۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 07
شفا آنلاين-:هنر درمانی می تواند به عنوان یک مداخله روان‌ شناختی در کنار درمان‌های معمول دیابت در کنترل قند خون افراد دیابتی موثر می باشد.

به گزارش شفا آنلاين،به نقل از روابط عمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت؛ هنر بهترین مجال برای به تصویر کشیدن خویشتن ناهشیار و تمثیل درآوردن افکار ناپیدا و ایده های خلاق است و به فرد فرصت می دهد که بر تصاویر درونی خود بنگرد و با تمثیل های ناهشیار خود مناظره و بر بازسازی خود نظاره کند.


هنردرمانگری به معنای به کارگیری ابزارهای متفاوتی است که فرد بتواند از طریق آن‌ها خود را بیان کند و با مسائل و نگرانی‌های خود کنارآید. هنر درمانی فرصتی را فراهم می سازد تا افراد بتوانند عواطف خود را به شیوه جدید بیان کنند و از طریق آن احساس اطمینان در روابط بین فردی بدست آورند، در این روش از هنرهای خلاقی مثل نقاشی، مجسمه سازی با گل و ... استفاده می شود، این خلاقیت هنری موجب امیدواری، عزت نفس، استقلال و بیان احساسات می‌شود.

دیابت علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات هیجانی زیادی را برای مبتلایان فراهم می کند که بسیاری از بیماران قادر به بیان آن نیستند، هنر درمانی می تواند به عنوان ابزاری برای سازگاری با دیابت استفاده شود. این رویکرد درمانی افراد را برای مقابله با دیابت، بیان احساسات پیچیده ناشی از آن، ارتباط با دیگران و به اشتراک گذاشتن تجارب مشترک یاری می دهد. در فرآیند هنردرمانی فرد دیابتی می تواند ادراک ها، نیازها و آرزوهای خود را بروز داده و به درمانگر انتقال دهد.

پژوهشگران در مطالعه‌ای به بررسی نقش هنر درمانی در کنترل دیابت نوع یک پرداختند. نمونه این مطالعه شامل 29 نفر از افراد مبتلا به دیابت بود که مشکل اصلی آن ها عدم پذیرش بیماری، ترس از تزریق، رعایت نکردن توصیه های تغذیه ای و تزریق منظم و صحیح انسولین بود. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که مداخله هنر درمانی منجر به کاهش هموگلوبین (A1C) در این بیماران شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که هنر درمانی می تواند به عنوان یک مداخله روان‌ شناختی در کنار درمان‌های معمول دیابت در کنترل قند خون افراد دیابتی موثر می باشد.





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: