کد خبر: ۵۰۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 07
شفاآنلاین-داروی «سیتاگلیپتین» با نام تجاری «زیپتین» برای درمان دیابت نوع 2 که تاکنون تولید آن در انحصار یک شرکت آلمانی قرار داشت، طی روزهای اخیر رونمایی شد.
به گزارش شفا آنلاین،مشاور وزیر بهداشت در انجمن های علمی پزشکی گفت: داروی جدید «زیپتین» به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی شود، برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.

«علیرضا استقامتی» یادآور شد: با انجام مطالعات علمی و تخصصی، روش جدیدی برای درمان دیابت نوع 2 بر مبنای تاثیر مستقیم غذا بر دستگاه گوارش توسط دانشمندان ابداع شد.

وی افزود: درمان های دارویی دیابت که از قدیم رایج بوده در کنار کنترل قند خون و کمک به بهبود بیماری، عوارض خاص و ناخواسته ای را برای بیماران به همراه دارند اما درمان های جدید دیابت تحولی تازه در مدیریت این بیماری مزمن به وجود آورده است.

دبیر کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت ادامه داد: داروی «زیپتین» مهار کننده آنزیم هایی است که هورمونی موسوم به «جی ال پی 1» - GLP 1 - را از بین می برند و از این طریق باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و می تواند در درمان دیابت موثر باشد.

استقامتی تصریح کرد: هیچ دارویی در دیابت درمان صد درصد نیست و تمام درمان ها تا حدی کمک کننده هستند و داروی «زیپتین» نیز می تواند به عنوان داروی مکمل مورد استفاده قرار گیرد.

مشاور وزیر بهداشت در انجمن های علمی پزشکی تاکید کرد: بیماران دیابتی باید از مصرف خودسرانه هر دارویی از جمله «زیپتین» خودداری و باید این دارو را با مشاوره و تجویز پزشک مصرف کنند و همچنین نباید درمان های خود را تغییر دهند زیرا این دارو مکمل سایر درمان ها است.



** داروی «زیپتین» تاکنون در انحصار شرکت آلمانی قرار داشت

مدیر فروش منطقه ای یکی از شرکت های داروسازی نیز درباره داروی «زیپتین» گفت: تا پیش از این تولید داروی «زیپتین» در انحصار یکی از شرکت های آلمانی بود که ایران با راه اندازی خط تولید آن، انحصار تولید این دارو را شکست.

«ریحانه روحانی» افزود: هر بسته 28 تایی نوع خارجی داروی «زیپتین» حدود 270 هزار تومان در بازار عرضه می شد و هیچ شرکت وارداتی نیز مسوولیت واردات این دارو را به عهده نداشت و «زیپتین» خارجی به صورت تک نسخه ای و قاچاق در دسترس مردم قرار می گرفت و این در حالیست که قیمت نوع داخلی این دارو یک نهم تا یک دهم مشابه خارجی آن است و یک بسته 30 تایی آن به قیمت حدود 30 هزار تومان عرضه می شود.

وی با تاکید بر اینکه تولید داخل داروی «زیپتین» صرفه جویی ارزی بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: همیشه جای خالی این نوع داروها در درمان دیابت خالی بود و یکی از شرکت های داروسازی نسبت به راه اندازی خط تولید آن اقدام کرد.



** کیفیت داروی «زیپتین» داخلی با مشابه خارجی برابری می کند

مدیر واحد تحقیق و توسعه یکی از شرکت های داروسازی نیز با بیان اینکه نتایج تمامی تحقیقات حاکی از برابری کیفیت داروی «زیپتین» ایرانی با برند اصلی آن است، افزود: با توجه به تهیه دستگاه های استاندارد می توانیم این دارو را به میزان نیاز جامعه تولید کنیم

«فرزانه جلیل فر» اظهار داشت: طی شش سال گذشته، بسیاری از تجهیزات ساخت، آنالیز و بررسی دارو با قیمت های گزاف خریداری و به روز شده و به این ترتیب علاوه بر ارتقای کیفیت تولیدات امکان افزایش سرعت و حجم تولید نیز فراهم شده است.

وی افزود: اکنون این شرکت از لحاظ تعداد تولیدات در برخی موارد رتبه اول و در برخی دیگر جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و از نظر ارزش ریالی نیز رتبه چهارم را داراست.

جلیل فر درمورد کیفیت داروی «زیپتین» ادامه داد: این دارو پس از انجام کارهای تخصصی و کارشناسی و آنالیز پایداری محصول با نوع برند اصلی مورد مقایسه و ارزیابی قرار می گیرد و نتایج تمام تحقیقات حاکی از برابری کیفیت این دارو با برند اصلی آن است.

وی با تاکید بر اینکه عوارض داروی «زیپتین» نسبت به سایر داروها بسیار کمتر است، گفت: با توجه به تهیه دستگاه های استاندارد و به روز کردن آنها، می توانیم این دارو را به میزان نیاز جامعه تولید کنیم.

به گفته جلیل فر، تحقق صادرات نیازمند پشتیبانی های دولت و تهیه مستندات مورد نیاز برای ثبت دارو در سایر کشورها است.



** از هر سه نفر در مناطق شهری یک نفر به دیابت یا پیش دیابت مبتلا است

فوق تخصص غدد نیز از شیوع 30 درصدی بیماری دیابت و پیش دیابت در کشور خبر داد و افزود: داروی جدید درمان دیابت نوع 2 از افت قند خون و افزایش وزن فرد دیابتی جلوگیری می کند

«فرزاد حدائق» تصریح کرد: اکنون شیوع بیماری دیابت در کشور حدود هشت درصد است که این آمار در مناطق شهری به 10 تا 15 درصد می رسد.

وی افزود: در صورتیکه پیش دیابت را در آمار لحاظ کنیم با شیوعی بیش از 30 درصد مواجه خواهیم بود، یعنی از هر سه نفر در مناطق شهری یک نفر به دیابت یا پیش دیابت مبتلا است.

این فوق تخصص غدد در خصوص بروز موارد جدید این بیماری در کشور گفت: میزان بروز موارد جدید بیماری دیابت در سال حدود یک درصد است، بطوریکه اگر 50 میلیون نفر آمار جمعیت شهری در کشور باشد، سالانه حدود 500 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

وی کاهش انسولین و افزایش وزن را از مهمترین عوارض داروهای درمان دیابت دانست و گفت: داروی جدید درمان دیابت نوع 2، افت قند خون در فرد ایجاد نمی کند و از افزایش وزن نیز جلوگیری می کند.

حدائق با تاکید بر اینکه «زیپتین» پس از «متفورمین» جایگاه محکمی را در درمان دیابت به خود اختصاص خواهد داد، اضافه کرد: بیماران دیابتی باید توجه کنند که هرچه دارو از کیفیت بالایی برخوردار باشد، همچنان برای درمان بیماری خود باید نسبت به تغییر رفتار، سبک زندگی و تغذیه اقدام کرده و فشار خون و چربی خون خود را در کنار قند خون کاملا تحت کنترل قرار دهند.

این فوق تخصص غدد خاطر نشان کرد: بیمار دیابتی که سیگار مصرف می کند، نمی تواند انتظار درمان دیابت با مصرف دارو را داشته باشد.
ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
امیررستمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
0
بحمدالله خیلی خوباست همین طور ادمه بدهید
ظهراب جهانبین09177410599
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
0
0
6ماه است زیپتین مصرف میکنم تاثیر نداشته
جواد سهيلي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
0
0
بنده از انسولين استفاده ميكردم از زماني كه از زيپتيين استفاده مي كنم انسولين استفاده نمي كنم وقند خونم ٩٣-يا١٢٢ رسيده وشب متفورمين وقرص قند استفاده ميكنم خدا راشكر بهتر شده ام از زحمات بي دريغ شما ممنوع هستم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
تاثیری نداشته که
مهناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
0
سلام بنده خانمی هستم ۵۶ ساله ۱۶ سال دیابت دارم انسولین استفاده میکنم میتوانم از مکمل زیپیتین استفاده کنم
مهمد رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
2
1
خوب ولی گرونه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
0
حدوا چهار ماه است از قرص زیپتین استفاده مبکنم حدودا پنچ کیلو وزن اضافه کردم
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
سلام. من هم قرص متفورمین میخورم هم انسولین نوو میکس استفاده میکنم میشه بجای انسولین از این قرص استفاده کرد.
مرضیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
سلام.من ده کیلو اضافه داشتم و میلم به غذای شیرین زیاد بود.الان داره وزنم کم کم کاهش پیدا میکنه ومیلم به شیرینی کمتره.دکتر فوق تخصص غدد۲۰ دونه داده.امروز آخریش رو خوردم.
سوالی که دارم اینه.
میتونم بازم تهیه کنم این قرص رو مصرف کنم یا مضره.واینکه باید سرساعت مصرف بشه یا همون که آقای دکتر بودن قبل صبحانه کفایت میکنه؟؟
چون من یکروز ساعت ۷ میخورم ‌.یکروز ۱۱ظهر.
ممنون میشم راهنماییم بفرمایید.
زهراشعبان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
0
0
سلام من قرص زیمپیت ودیابزیمصرف می کنم قند ناشتا م ۱۵۰ ست می تونم از قرص زیپتین استفاده کنم تشکر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: