کد خبر: ۵۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 02
شفا آنلاين- فروش و بازاریابی محصول، عدم توان علمی و عملی تولیدکننده برای بازاریابی و فروش محصول تولیدی از مشکلات بخش زنبورداری استان زنجان است که موجب عدم رشد و توسعه مطلوب این حوزه شده است.

به گزارش شفا آنلاين،استان زنجان به عنوان یکی از استان های کشورمان در سال ۹۲ به دلایلی با بحث کاهش تولید عسل مواجه شده بود و امسال نیز با توجه به وضعیت آب و هوا این چنین بر می​آید که با کاهش تولید عسل و تلفات زیاد زنبور عسل مواجه شویم.

عسل همان چیزی است که وقتی قرار می شود زندگی مشترکی آغاز شود عروس و داماد با آن دهان یکدیگر را شیرین می​کنند و مردم از آن به عنوان یک ماده غذایی شیرین و مقوی کام مردم را شیرین می کند مشکلاتش باعث تلخ کامی برخی فعالانش شده است.

در کشورمان به دلیل وجود اقلیم چهار فصل مطلوبترین شرایط نگهداری و پرورش زنبور عسل را شاهد هستیم.

سال ۹۲ در کشور ۶ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۱۱۴ کلنی زنبور عسل که شامل ۳۱۸ هزار و ۲۱ کلنی بومی و ۶ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۹۳ کلنی مدرن می​شود وجود داشت که این تعداد در مجموع منجر به تولید ۷۴ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۷۸۰ کیلوگرم عسل که شامل یک میلیون ۸۰۲ هزار و ۷۶ کیلوگرم از کلنی های بومی و ۷۲ میلیون ۸۷۴ هزار و ۷۰۵ کیلوگرم از کلنی های مدرن می​شود.

کشورمان رتبه هشتم جهان را در تولید عسل از آن خود کرده و میانگین تولید هر کندو حدوداً ۲. ۱۱ کیلوگرم عسل است؛ در این میان توانسته است زمینه اشتغال مناسبی برای حداقل۷۵۰ هزار نفر زنبوردار را فراهم کند.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم استان زنجان با بیان اینکه زنبور عسل علاوه بر تولید عسل، قابلیت تولید محصولات متنوع دیگری را نیز دارد، گفت: از جمله موم، بره موم، ژل رویال، زهر و ... از تنوع محصولات عسل محسوب می شود که هر کدام از این محصولات در صنایع گوناگون همچون داروسازی، آرایشی، شمع سازی، نساجی، کاغذسازی و غیره به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار میگیرد.

سید محمدعلی صادقی افزود: زنبور عسل در تولید محصولات کشاورزی و پایداری پوشش گیاهی و احیاء محیط زیست نقش بسیار تعیین کننده ای دارد، به طوری که سهم بزرگی از تولیدات مختلف گیاهی و حتی محصولات دامی به طور مستقیم یا غیر مستقیم به فعالیت این حشره مفید وابسته است.

وی با اشاره به اینکه زنبور عسل از طرف دیگر با اشتغال زایی در بخش های مربوط به تولید ابزار آلات زنبورداری، بسته بندی، آج موم و تولید و تکثیر ملکه نقش مفید خود را در اقتصاد کشور ایفا می​کند، گفت: عسل به عنوان ماده غذایی طبیعی و شگفت انگیز در حفظ سلامت جامعه و نسل های آینده نقش بسیار با اهمیتی دارد که در قرآن نیز به آن اشاره شده است (خداوند در قرآن کریم می فرماید: عسل یکی از غذاهایی است که شفا دهنده برای مردم است).

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم افزود: قابلیت تکثیر و زاد و ولد بالای این حشره که روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۵ هزار تخم بارور می​گذارد به عنوان یکی دیگر از مزیت های این صنعت محسوب می​شود. به عبارتی، پرورش دهندگان در صورت رعایت همه اصول فنی می​توانند از کلنی​های پر جمعیتی برخوردار باشند که در نتیجه باعث ارتقا تولید کمی و کیفی محصولات می شود.

استان زنجان نقطه مطلوب در زمینه تولید عسل طبیعی

صادقی با بیان اینکه استان زنجان یکی از مناطقی است که دارای دو نوع آب و هوا است، گفت: این دو منطقه شامل منطقه طارم که دارای آب و هوای گرم و معتدل است و در زمستان برای پرورش زنبور عسل مناسب است و مابقی مناطق استان که جهت پرورش زنبور و تولید عسل در طول سال از آن استفاده می​شود.

وی با اشاره به آمار وضعیت زنبور عسل استان در سال ۱۳۹۲، افزود: استان زنجان در سال۹۲، ۹۴ هزار و ۹۳۵ کندو کلنی داشته که از این تعداد ۹۳ هزار و ۳۱۲ کندو مدرن و هزار و ۷۲۳ کندو بومی بوده اند.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم گفت: میزان تولید عسل در سال ۹۲ در مجموع ۶۵۳ هزار و ۷۲۷ کیلوگرم شامل ۶۳۶ هزار و ۹۹۱ کیلوگرم عسل از کندو مدرن و ۶ هزار و ۷۳۶ کیلوگرم عسل از کندو بومی بوده است. میزان تولید عسل نیز ۷.۹۵ کیلوگرم در کندو مدرن و ۳.۵۷ کیلوگرم در کندو بومی را نشان می دهد.

وی با اشاره به میزان تولید عسل در شهرستان ها افزود: در سال ۹۲ شهرستان زنجان موفق به تولید ۲۱۰ تن، شهرستان ابهر ۱۲۱ تن، شهرستان ماهنشان ۱۱۸ تن، شهرستان خدابنده ۹۳ تن، شهرستان طارم ۷۰ تن، شهرستان خرمدره ۴۵ تن، شهرستان ایجرود ۴۵ تن شده اند.

صادقی با اشاره به وضعیت تولید عسل در سال ۹۳، گفت: در سال جاری (۱۳۹۳) به دلایل مختلف از جمله تجربه زمستان نامناسب، سمپاشی های غیر اصولی، تغذیه نامناسب کلنی​ها ، شرایط نامناسب جوی در فصول شهد و گرده، استفاده از داروهای غیر استاندارد و قاچاق و ... میزان تولید عسل با کاهش ۲۰ تا ۶۰ درصدی مواجه بوده و موجب ضرر و زیان زنبورداران استان شده است.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم با بیان اینکه نژاد عمده زنبورانی که در استان استفاده می شود نژاد «مدا» یا «Meda» و نژادهای بومی بوده و در سال های اخیر نژادهای اصلاح شده مثل کارنیولا و کارنیکا مورد استفاده قرار گرفته اند، افزود: زنبورداران استان هم دارای تخصص در زمینه پرورش زنبور عسل هستند و هم دارای تجربه به طوری که ۱۴۲ نفر از زنبورداران استان دارای تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر هستند و مابقی زنبورداران نیز علاوه بر داشتن تجربه عملی در مراکز ترویجی جهاد کشاورزی و فنی حرفه ای آموزش های لازم را کسب می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان تولید عسل جوابگوی مصرف هم استان نبوده است حدود ۲۵ درصد عسل مصرفی استان از خارج از آن وارد می​شود البته عسل با کیفیت تولیدی استان نیز به استان های دیگر صادر می شود.

صادقی با بیان اینکه در جهت توسعه صنعت زنبورداری کشور در سال های اخیر صندوق توسعه زنبورداری کشور تأسیس شده است که سهامداران اصلی آن تعاونی​ها و اتحادیه های تعاونی کشاورزی زنبورداری کل کشور هستند، گفت: این تعاونی​ها با کمک ها و حمایت های دولتی توانسته اند در مدت کم فعالیت ها و تسهیلات قابل ملاحظه ای در اختیار اعضا خود قرا دهند. در سال های اخیر سیاست دولت درجهت گسترش و توسعه این صنعت حمایت از تشکل های زنبورداری بوده و از این رو در سال های اخیر تسهیلات خوبی نیز به متقاضیان زنبورداری ارائه شده و از طریق بانک های عامل استان پرداخت شده که خود باعث توسعه و رشد این صنعت شده است.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم با بیان اینکه تشکیل نظام تولید خوشه ای پرورش زنبور عسل یکی از اقدامات در استان زنجان به شمار می رود، افزود: در این نظام افراد حقیقی یا حقوقی توانمند به عنوان پشتیبان این صنعت شناسایی شده و تعدادی از زنبوردارانی را که به حد اقتصادی کلنی زنبور عسل ندارند را تحت پوشش قرار داده اند. تاکنون در شهرستان های زنجان و خدابنده نظام تولید خوشه ای پرورش زنبور عسل تشکیل شده است.

این مقام مسئول برای سال آینده ایجاد زنجیره های تولید (اینتگریشن) را از اولویت ها و ضروریات کار سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد.

صادقی با بیان اینکه برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در سطوح مختلف ابتدایی تا پیشرفته یکی از اقدامات جهادکشاورزی محسوب می شود، افزود: در ۹ ماهه سال جاری و سال گذشته تعداد ۱۸۰۰ نفر از این آموزش ها بهره مند شده اند.

وی با اشاره به مشکلات زنبورداران اظهارداشت: مسائل و مشکلاتی در سر راه زنبورداران وجود دارد که به مواردی همچون توسعه فرهنگ گرده افشانی، بیمه کلنی ها و زنبورداران، مرجع تعیین کیفیت عسل، استاندارد سازی تجهیزات، داروهای تقلبی و... باز می گردد که امیدواریم این مسائل نیز در سال های آینده با برنامه ریزی منسجم حل شود.

معاون مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران استان زنجان نیز یکی از افرادی است که درباه وضعیت زنبورداران اطلاعت مناسبی را دارد.

روح الله محمدی با اشاره به اینکه هم اکنون بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ زنبوردار عضو فعال این تعاونی هستند، می افزاید: در این تعاونی نام ۹۰۰ زنبوردار ثبت شده است که از این تعداد ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به صورت تقریبا فعال به زنبورداری مشغول هستند. متاسفانه با توجه به اینکه در جامعه کنونی تبلیغات مناسبی درباره زنبورداری و فواید گرده گل و عسل انجام نشده است اطلاعات مردم نیز کم بوده و تعداد زنبورداران فعال نیز کم است.

عسل طبیعی شکرک می​زند

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که مردم همیشه باید به آن توجه داشته باشند این است که عسل طبیعی شکرک می زند، افزود: متاسفانه مردم اطلاعات چندانی از عسل و فواید آن ندارند. اگر کمی درباره عسل تحقیق کنیم متوجه خواهیم شد که فواید آن بی حد و اندازه است تاجایی که اگر کسی روزانه فقط یک قاشق عسل مصرف کند نسبت به بسیاری بیماری ها و شاید همه بیماری ها واکسینه شود.

محمدی با بیان اینکه عسل طبیعی مشخصه های خاصی را دارد، افزود: عسل دارای قند احیاء کننده و ساکاروز است. وجود ساکاروز تا ۵ درصد در عسل طبیعی است و اگر درصد ساکاروز زیر ۳ درصد باشد عسل مربوطه بسیار با کیفیت است. میزان قند احیاء کننده در عسل نیز از ۶۵ درصد تا ۸۰ درصد قابل قبول است اما اگر این میزان زیر ۶۵ درصد باشد کیفیت عسل اصلا مناسب نخواهد بود یا به عبارتی فرد عسل را با شیره تولید کرده است.

معاون مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران استان زنجان گفت: شهروندان حتما به این موضوع توجه داشته باشند که عسل مرغوب را از فروشنده ای معتبر تهیه کنند چرا که به سادگی نمی توان عسل مرغوب را از عسل نامرغوب تشخصیص داد مگر از طریق آزمایش که این امر نیز برای همه افراد امکان پذیر نیست. در این میان شاید افرادی که زنبوردار هستند تا حدودی بتوانند از رنگ و بوی عسل مناسب بودن آن را تشخیص دهند اما در اصل این تشخیص بسیار مشکل است.

محمدی با بیان اینکه عسل طبیعی زنجان بسیار با کیفیت بوده اما تبلیغات خوبی را برای آن شاهد نیستم، افزود: افراد متقلب که به تولید عسل نامرغوب می پردازند قبلا لانه زنبورها را از شیره دست ساز پر می کنند و زنبور که این موضوع را تشخیص نمی دهد طبق عادت روی لانه عسل خود لایه جدیدی را می بافد به همین دلیل همه عسل های دارای لایه مومی هستند.

وی با اشاره به روند کار این تعاونی گفت: کسانی که در این تعاونی عضو می شوند دفترچه زنبورداری دریافت می کنند از این رو می توانند عسل خود را به راحتی به فروش برسانند. تسهیلاتی نیز به زنبورداران درنظر گرفته شده است اما به نظر می رسد که دولت باید به صورت مناسبی زنبورداران را حمایت کند و با اعطا وام با درصد بسیار پایین زنبورداران را یاری کند. سال گذشته بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان وام با نرخ ۷ درصد و امسال ۳۰میلیون تومان با نرخ ۱۶ درصد به زنبورداران داده شده است.

معاون مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران استان زنجان با تاکید بر اینکه مردم می توانند با نظارت این تعاونی عسل مرغوبی را خریداری کنند،گفت: زمانی که زنبوردار از طریق تعاونی عسل خود را به فروش بگذارد در ابتدا عسل وی آزمایش شده و همه محصولش تا زمان نتیجه آزمایش در این تعاونی به صورت قرنطینه می ماند و پس از تایید مطلوبیت عسل این محصول توسط تعاونی به فروش می رود از این رو مردم می توانند عسل مرغوبی را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه عسل طبیعی با ساکاروز کمتر از ۳ درصد در این تعاونی کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزارتومان به فروش می رسد، افزود: عسل طبیعی با توجه به منطقه آب و هوایی می تواند رنگ متفاوتی را داشته باشد برای مثال عسل گون همیشه سفید است ولی عسل کوهستانی همیشه قرمز است و یا عسل یونجه رنگ و بوی خاصی را دارد. رنگ عسل های مختلف نشان از بی کیفیتشان نیست بلکه عسل در هر منطقه ای که تولید شده باشد می تواند در نوع خود بهترین باشد.

محمدی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۵ درصد زنبورهای عسل تلف شدند، می افزاید: دلیل تلفات سال گذشته به دلیل خشکسالی و وجود آفت ها و بیماری ها بود و امسال نیز به دلیل بارندگی های بسیار کم تاکنون میزان تولید عسل با کاهش رو به رو بوده و به نظر می رسد که میزان تلفات عسل نیز همچون سال گذشته میزان بالایی را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه زنبورداران با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند، افزود: شکر یکی از مواد مورد نیاز زنبور دار است (شکر قهوه ای به مراتب بسیار مناسب تر از شکر سفید است چرا که فاقد مواد شیمیایی است اما متاسفانه مردم بیشتر از شکر سفید استفاده می کنند) از این رو باید آن ها را در تهیه این ماده همراهی کرد. امسال ۱۳ تن شکر برای تعاونی در نظر گرفته اند در حالی که این مقدار برای ۴۰۰ زنبوردار اصلا کافی نیست.

معاون مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران استان زنجان گفت: از طرفی نیز قیمت شکر تعاونی برای زنبورداران به صرفه نیست چرا که چندان تفاوتی با قیمت شکر در بازار ندارد. مسئولان باید شکر را به قیمت مناسب تر و به صورت قسطی به تعاونی داده و در نتیجه زنبوردار نیز در وضعیت مناسب تری به زنبورداری بپردازند. هیچ زنبورداری پول نقدی را در ابتدای شروع تهیه عسل ندارد در نتیجه انتظار می رود مسئولان زمینه پرداخت قسطی را برای زنبورداران مهیا کنند.




مهر




غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید حمید معالی
|
United States
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
0
بسیار جالب بود من دوست دارم تهیه عسل را یاد بگیرم لطفا راهنمایی کنید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: