کد خبر: ۴۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
شفا آنلاين-ما تصور می‌کنیم که تغذیه مان خیلی بهتر از گذشتگان است؛ اما واقعیت این است که اجداد ما دقت بیشتری روی تغذیه‌ سالم و ناسالم داشته‌اند.گاهی بدن ما علائمی بروز می‌دهد که نشانگر نیاز آن به تغییر سبک و برنامه‌ غذایی است
در این صورت است که شما باید تغییراتی در برنامه‌ غذایی‌تان ایجاد کرده و به فکر جذب مواد مغذی دیگری نیز باشید. در این مطلب علائمی را که به شما هشدار می‌دهند تغذیه‌تان مناسب حال و روزتان نیست عنوان می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

به گزارش شفا آنلاين،محققان American Academy of Dermatology به این نتیجه رسیده‌اند که نوع تغذیه، تاثیر خود را به طور مستقیم روی پوست می‌گذارد. در واقع زمانی‌که پوست شما شاداب و زیبا می‌شود نشان می‌دهد که تغذیه‌ی خوب و سالمی دارید؛ اما زمانی که پوست، کدر و بی‌طراوت می‌شود نشانگر این است که بدن تان نیاز به تغییرات غذایی دارد. در واقع پوست شما آینه سلامتی‌تان است. وجود جوش، جوش‌های سرسیاه، نقاط خشک، چرب، قرمز و یا بروز علائم پیری زودهنگام و غیره نشان از کمبود ویتامین و مواد مغذی(اسیدهای چرب امگا3، ویتامین‌های C و E) دارد. اگر احساس می‌کنید پوستتان شادابی و طراوت قبل را ندارد زمان آن رسیده در برنامه غذایی‌تان تغییراتی ایجاد کنید.



اگر به اندازه کافی می‌خوابید اما باز احساس خستگی دارید امکان دارد به دو دلیل عمده باشد: اول اینکه بدنتان دهیدراته شده است. یعنی به میزان کافی آب نمی‌خورید. اگر آب خالی را دوست ندارید می‌توانید به آن کمی آب لیموترش، چند برش خیار، گریپ فروت یا آب پرتقال اضافه کنید. دوم اینکه شما مواد غذایی تصفیه شده و آماده زیادی مصرف می‌کنید. به عقیده‌ محققان دانشگاه کالیفرنیا، افتادن قندخون می‌تواند عاملی برای بروز احساس خستگی باشد. توجه داشته باشید که تغذیه‌ سرشار از چربی و فست فودها باعث افول متابولیسم و کاهش قدرت ذهنی می‌شود. بهتر است مصرف این مواد غذایی را محدود کرده و تغذیه‌ سالمی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات و غلات کامل در پیش بگیرید.


بسیاری از افراد زمانی که دچار بی‌خوابی می‌شوند میل زیادی به خوردن پیدا می‌کنند. برعکس این قضیه نیز صادق است. داشتن تغذیه‌ نامناسب می‌تواند باعث بی‌خوابی شبانه شود. محققان دانشگاه پنسیلوانیا به این نتیجه رسیده اند که ارتباط زیادی بین تغذیه مناسب، خواب خوب و سلامتی وجود دارد. این محققان تاثیر تغذیه را روی خواب 4548 داوطلب بررسی کردند. آن ها در خصوص جزییات تغذیه روزانه این افراد و مدت زمان خواب شان مطالعه کردند. محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که کم می‌خوابند؛ یعنی کمتر از 6 ساعت، مواد غذایی پرکالری مصرف می‌کنند و برنامه‌ غذایی‌شان از تنوع کمی برخوردار است. اما افرادی که به میزان کافی یعنی بین 7 تا 8 ساعت در شب می‌خوابند تغذیه‌ متنوعی دارند؛ در نتیجه اگر متوجه شده‌اید که خواب شبانه‌تان به هم ریخته و دچار بی‌خوابی شده‌اید تغییراتی در برنامه غذایی‌تان ایجاد کنید.


در اکثر موارد افسردگی به عادت‌های غذایی نامناسب مربوط می‌شود. نتایج بررسی‌هایی که در مایوکلینیک به چاپ رسیده ارتباط بین آنچه می‌خورید و نمی‌خورید را روی احساساتتان نشان می‌دهد. یعنی اینکه تغذیه‌ ناسالم خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. محققان انگلیسی به مدت 5 سال برنامه غذایی 3000 کارمند میانسال را تحت نظر گرفتند. آن ها مشاهده کردند افرادی که برنامه غذایی شان سرشار از گوشت‌های فراوری شده، مواد سرخ کردنی، شکلات، آبنبات، دسرهای شیرین و چرب و لبنیات پرچرب بوده است علائم افسردگی بیشتری از خود نشان می‌دهند. در عوض افرادی که مواد غذایی حاوی پروتئین های کم چرب به خصوص ماهی، میوه و سبزیجات تازه و غلات کامل بیشتری مصرف می‌کنند کمتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند.


اگر مدام دفترچه‌ بیمه به دست از این مطب به آن مطب می‌روید لازم است که در برنامه‌ غذایی‌تان تغییراتی ایجاد کنید. به عقیده محققان دانشگاه کورنل، تغذیه روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مستقیم دارد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و شما را از گزند بیماری‌ها دور می‌کند. محققان مدرسه‌ پزشکی دانشگاه هاروارد توصیه می‌کنند که برای داشتن سیستم ایمنی قوی باید سبک زندگی سالمی داشت. در واقع لازم است برنامه‌ غذایی‌تان را سرشار از میوه و سبزیجات و غلات کامل کرده و در عوض مصرف چربی‌های اشباع شده را محدود کنید. از همین امروز تصمیم به ترک سیگار بگیرید و به طور مرتب ورزش کنید و وزن تان را در حد متعادل نگه دارید.


موها نیز مانند پوست نشان دهنده وضعیت سلامت درونی هستند. اگر برنامه غذایی تان دچار کمبودهایی باشد تاثیر آن روی وضعیت موهایتان نیز نمایان خواهد شد. به عنوان مثال اگر موهایتان شکننده و خشک شده است و در حال ریزش است به احتمال زیاد دچار کمبود اسید فولیک یا ویتامین B12 شده است. کم خونی فقر آهن نیز در 10 درصد خانم‌های 20 تا 50 سال باعث بروز ریزش مو می‌شود. باید بدانید که داشتن تغذیه فقیر از پروتئین مانع از رشد موها می‌شود.




آرمان




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: