کد خبر: ۴۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
وزارت بهداشت هشدار داد؛
شفاآنلاین-معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: 60 درصد بیماری های عفونی بیماری هایی هستند که از حیوان به انسان منتقل می شوند.
به گزارش شفاآنلاین،دکتر محمود نبوی با اشاره به اینکه برنامه کنترل بیماری های زئونوز(بیماری های قابل انتقال مشترک بین انسان و حیوان) یک مشارکت بین بخشی با سازمان هایی مانند دامپزشکی و حفاظت محیط زیست است که سلامت حیوانات را تضمین می کنند، تاکید کرد: افرادی که با حیوانات سروکار دارند باید اقداماتی را رعایت کنند تا مبتلا به این بیماری نشوند.

وی با بیان اینکه بیشتر گروه های در معرض خطر بیماری های زئونوز، روستاییان و دامداران هستند، افزود: در مناطق شهری نیز افرادی که حیوانات را در منزل نگه می دارند، در معرض خطر هستند و لازم است به طور مرتب حیواناتشان تحت نظر دامپزشک باشند و واکسن ها و داروهای لازم را دریافت کنند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به همزیستی برخی از حیوانات مانند گربه ها و یا پرنده ها با انسانها و نیز وجود برخی از حیوانات مانند سگ در حاشیه شهرها، بر ضرورت آموزش شهروندان در مواجهه با این حیوانات تاکید کرد و گفت: یکی از مهم ترین بیماری هایی که احتمال انتقال آن از طریق این حیوانات وجود دارد، هاری است و هاری یک بیماری کشنده است که هرکس علائم این بیماری را بگیرد متاسفانه فوت می کند.

نبوی با اشاره به اینکه در سال 92، چهار مورد ابتلا به این بیماری در کشور گزارش شده است، گفت: این افراد پس از گزش توسط حیوانات به مراکز درمان پیشگیری هاری مراجعه نکرده اند.

وی گفت:  بالغ بر 600 مرکز درمان پیشگیری هاری در سراسر کشور به صورت رایگان و به طور شبانه روزی توسط کارشناسان دوره دیده به مراجعه کنندگان ارائه خدمت می دهند.

نبوی گفت: اولین اقدام برای فرد گزیده شده، شستشوی محل گزیده شده به مدت 15 تا 20 دقیقه با آب و صابون، شستشو با بتادین و الکل و سپس تزریق واکسن و سرم است.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به مشاهده یک مورد گربه مبتلا به هاری در غرب تهران گفت: شهروندان حتی المقدور نباید با حیوانات در تماس باشند و در صورت گزش توسط حیوانات حتما باید به مراکز درمان پیشگیری از هاری مراجعه کنند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی در این باره گفت: سالانه 500 تا 1000 مورد دامی مشکوک یا مورد گزش قرار گرفته و یا دارای علایم مشکوک در کل کشور توسط سازمان پزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر خاطر نشان کرد: با هماهنگی های انجام شده با سازمان های دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و شهرداری، اقدامات لازم درخصوص کنترل این بیماری در حیوانات ولگرد شهر تهران و حیوانات صاحب دار به عمل آمده است.

نبوی تاکید کرد: سالانه بالغ بر 150 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور اتفاق می افتد که بیش از 10 هزار مورد مربوط به شهر تهران است و همه این موارد به طور رایگان در مراکز درمان پیشگیری هاری تحت واکسیناسیون قرار می گیرند.

وی گفت: در مجموع 75 درصد موارد ثبت شده حیوان گزیدگی در کشور مربوط به سگ گزیدگی، 15 درصد گربه گزیدگی یا خراش توسط پنجه های گربه و بقیه مربوط به سایر حیوانات است که ضرورت دارد مردم آموزش های لازم را کسب نمایند تا در صورت گزش توسط پستانداران و یا خراشیدگی توسط آنها، بلافاصله به مرکز بهداشت درمانی مراجعه نمایند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: