کد خبر: ۴۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
شفاآنلاین-مدیرکل دفتر مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: متوسط نرخ طلاق در کشور 35 درصد است یعنی از هر 10 ازدواج به طور متوسط 3.5 ازدواج منجر به طلاق می‌شود که بیشتر در چهار سال اول زندگی رخ می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین،رضا حجتی در آئین افتتاحیه دومین دوره توانمندسازی منطقه‌ای سمن‌های جوان کشور در ساوه افزود: متوسط نرخ طلاق در برخی از استان‌های کشور بیشتر و در برخی از استان‌ها کمتر است.

وی با بیان اینکه متاسفانه نرخ طلاق در کشور صعودی و افزایش‌یابنده است، اظهار کرد: انجام برنامه‌های کاربردی برای کاهش نرخ طلاق در کشور ضرورت دارد.

وی از نرخ بالای آسیب‌های اجتماعی دیگر و روند صعودی آنها نیز خبر داد و افزود: متأسفانه آمار ناخوشایندی از بروز برخی از آسیب‌های اجتماعی نظیر درگیری و نزاع‌های جمعی و اجتماعی در سطح جامعه منعکس می‌شود و روز به روز نیز در حال افزایش است در حالی که اینگونه حرکات در شخصیت اجتماعی یک انسان مسلمان نیست.

این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به وجود 25 میلیون جوان در رده سنی 14 تا 29 سال در کشور افزود: برطرف کردن مشکلات جامعه جوان کشور عامل مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی با توجه به کاهش سن بروز اینگونه آسیب‌هاست.

وی با اشاره به مشکلاتی نظیر رشد اقتصادی منفی پنج درصدی، نرخ بیکاری 30 درصدی و عبور نرخ تورم از عدد 40 بنا بر اعلام مقامات رسمی در ابتدای دولت یازدهم تصریح کرد: این آمار منجر به تشدید مشکلات جوانان در بخش اشتغال، مسکن و ازدواج شده است.

وی با بیان اینکه رفع بحران بیکاری منوط به بهبود رونق اقتصادی است، اضافه کرد: گردش چرخ اقتصاد در راستای دست یابی به رشد هشت درصدی است و برای کنترل بیکاری باید به طور متوسط 100 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید تعریف کرد.

به گفته وی تحریم‌ها و کاهش نرخ نفت که عمده صادرات کشور ما را تشکیل می‌دهد متاسفانه چشم انداز های روشنی را در برابر ما ایجاد نکرده و باید نرخ جهانی نفت معقول بوده و تحریم‌ها رفع شوند که رونق اقتصادی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت‌های موجود در جامعه است و این مهم ممکن نمی‌شود جز با افزایش مشارکت ملی و دخالت دادن مردم برای حل مشکلات اجتماعی و این یک راهکار کاربردی است.

وی به وجود 25 میلیون جوان در کشور به عنوان مستعدترین و آماده‌ترین نیروهای انسانی برای مشارکت اجتماعی اشاره کرد و افزود: قبلا تصور می‌شد یک دولت می‌تواند مشکلات را برطرف کند اما طی چند قرن گذشته مسلم و مبین شد که حل مشکلات اجتماع در اندازه بزرگی مانند کشور ایران جز با مشارکت قاطبه مردم امکان پذیر نیست.

حجتی در ادامه با تقسیم‌بندی جوامع به دو شکل مکانیکی و ارگانیک اظهار کرد: در ویژگی مکانیکی افراد جامعه مانند اجزای خودرو در کنار هم قرار گرفته‌اند و با خراب شدن یکی از قطعات این خودرو و با جابجایی آن قطعه مشکل برطرف شده و هیچ خللی در کارکرد سایر اجزای دیگر خودرو به وجود نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: اما در سازه ارگانیک که واحد حیات است به عنوان مثال اگر یکی از اجزای بدن مانند دست درد بگیرد نمی توان آن را جابجا کرد و دست دیگری جایگزین کرد و تعویض برخی از اعضای بدن مانند کلیه براساس شرایط خاصی صورت می گیرد پس باید هماهنگی لازم برای پذیرش عضو جدید توسط سایر اعضا بعمل آید.

وی تصریح کرد: به عبارتی سازه ارگانیک مصداق "بنی آدم اعضای یک پیکرند" است و لذا یک جامعه قوی یک جامعه ارگانیک است و در واقع در مشارکت اجتماعی به این نوع مشارکت توجه می‌شود و به مشارکت مکانیکی نباید اعتنا کرد.

مدیرکل دفتر مشارکتهای اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، مشارکت ارگانیک را لازمه حل مشکلات جامعه دانست و گفت: باید مشارکت نهادمند اجتماعی را بپذیریم تا یک جامعه قدرتمند و هدفمند داشته باشیم.

وی لازمه تشکیل یک جامعه قدرتمند و قوی را احساس تعلق نسبت به یکدیگر دانست و افزود: شکل گیری این حس جز با ایجاد مشارکت نهادمند اجتماعی ممکن نیست.

حجتی سمن‌ها را بسترساز ایجاد مشارکت نهادمند اجتماعی دانست و افزود: فعالیت سمن که یک سازمان غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی است زمینه‌ساز این مشارکت است.

وی با بیان اینکه متاسفانه نرخ توسعه‌ای سمن‌ها در کشور ما پائین است، افزود: در حالی که در برخی از کشورهای پیشرفته برای هر 100 نفر جوان یک تشکل وجود دارد اما در کشور ما برای هر 50 هزار نفر جوان، یک سمن فعالیت می کند.

وی بر لزوم توسعه سمن‌ها به ویژه در حوزه جوانان تاکید کرد و افزود: متاسفانه بر اثر سیاست‌های اشتباه دولت گذشته تلاش برای طرد اجتماعی به یک اپیدمی تبدیل شد که لازم است با یک همگرایی و انسجام ملی به این مشکل فائق آئیم.

این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان با مهم دانستن برگزاری دوره های توانمندسازی سمن‌ها گفت: هدف از برگزاری این دوره‌ها کار تیمی و گروهی است و یکی از ویژگی‌های مناطق کمتر توسعه یافته ضعیف بودن کار جمعی است که با تضاد و اختلاف از هم فاصله می‌گیرند.

حجتی خواستار فعالیت مستمر و موثر تشکل‌ها شد و افزود: تلاش در این قالب در بلوغ اجتماعی موثر است و سیاست دولت نیز مشارکت اجتماعی متعادل و همگن و نیز تاثیرگذار در جامعه به منظور تشکیل اجتماعی قوی است که تحقق آن فعالیت مستمر نسلی را می‌طلبد.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: