کد خبر: ۴۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
شفاآنلاین-سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با آغاز کمپین ملی مبارزه با سرطان، نقش ورزش در جلوگیری از بروز سرطان‌های مختلف را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر شهرام رفیعی‌فر گفت: بی‌تحرکی دیر یا زود برای جامعه‌مان مشکل‌ساز خواهد شد. حتی اگر هیچ عامل خطرزای دیگری در فرد وجود نداشته باشد، بی‌تحرکی به میزان بسیار زیادی احتمال ابتلا به سرطان را در فرد افزایش خواهد داد و حتی این موضوع در دیگر بیماری‌ها همچون بیماری‌های قلبی - عروقی، فشار خون بالا، دیابت و اضافه وزن نیز صادق است.

وی افزود: بی‌تحرکی نتیجه‌ای جز نیاز بیشتر به دارو، بستری در بیمارستان و البته ملاقات بیشتر با پزشک نخواهد داشت. با وجود تمام خطراتی که بیان شد، بیشتر مردم کشورمان کمتر از میزان مورد نیاز ورزش می‌کنند.

به گفته رفیعی‌فر، با توجه به آمار منتشر شده، 35 درصد افراد 15 تا 64 ساله کشور در اوقات فراغت خویش به هیچ وجه فعالیت فیزیکی انجام نمی‌دهند. تحقیقات نشان داده که روزانه 30 دقیقه فعالیت ورزشی متوسط بطوری که تنفس و ضربان قلب افزایش یابد اما بتوانید با همراه خود صحبت کنید، می‌تواند باعث حفظ سلامتی بدن وکاهش خطر ابتلا به سرطان شود.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در ادامه گفت: افرادی که از نظر جسمی فعالند، نسبت به افراد بی‌تحرک زندگی طولانی‌تری دارند و نه تنها خطر سرطان در آنها پایین‌تر است، بلکه در معرض خطر پایین‌تری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و وضعیت‌های غیرعادی دیگر نیز قرار دارند؛ از جمله اضافه وزن و چاقی، سکته مغزی، دیابت، فشار خون بالا، آرتروز و پوکی استخوان.

رفیعی‌فر افزود: علاوه بر آن فعالیت منظم بدنی با کنترل وزن، افزایش سطح انرژی و کاهش استرس، سبب بهبود خلق و عزت نفس در افراد می‌شود. شواهد علمی نشان می‌دهد که فعالیت بدنی منظم حتی بعد از سال‌ها غیرفعال بودن، می‌تواند خطر مرگ و میر را کاهش دهد.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که فعالیت لزوما نباید شدید باشد. برای مثال پیاده‌روی تند برای حداقل 30 دقیقه در روز مزایای مهمی را برای سلامت به همراه دارد؛ از جمله کاهش خطر مرگ زودرس، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان روده بزرگ.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: فعالیت منظم بدنی، خطر سرطان را به روش‌های مختلف کاهش می‌دهد از جمله تنظیم وزن بدن، کاهش عوامل التهابی، تنظیم سطح هورمون‌ها، تنظیم کارکرد انسولین و تقویت دستگاه ایمنی.

رفیعی‌فر در خصوص رابطه ورزش و سرطان روده بزرگ اظهار داشت: فعالیت بدنی قادر است احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا حد 40 تا 30 درصد کاهش دهد. برآورد می‌شود که 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی روزانه با شدت متوسط تا زیاد لازم است تا از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محفاظت شود.

وی به رابطه ورزش و سرطان پستان اشاره کرد و گفت: شواهد موجود حاکی از آن است که با انجام فعالیت بدنی هم در دوره پیش از یائسگی و هم در دوره پس از یائسگی خطر سرطان پستان کاهش می‌یابد. مطالعات پزشکی حاکی از آن است که فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید به مدت 30 تا 60 دقیقه در روز با کاهش خطر سرطان پستان همراه است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره رابطه ورزش و سرطان رحم گفت: خطر سرطان رحم در زنانی که از نظر بدنی فعال هستند به میزان 20 تا 40 درصد کاهش می‌یابد و بیشترین میزان کاهش خطر در زنانی دیده می‌شود که سطح فعالیت بدنی بیشتری دارند.

وی با اشاره به رابطه ورزش و پیشگیری از سرطان ریه اظهار داشت: بین فعالیت بدنی و خطر سرطان ریه رابطه معکوسی وجود دارد و در افرادی که از نظر بدنی از همه فعا‌ل‌تر هستند، این خطر به میزان تقریبا 20 درصد کاهش می‌یابد. البته بخش زیادی از این تاثیر مثبت احتمالا به این دلیل است که افرادی که فعالیت بدنی منظم دارند کمتر سیگار می‌کشند.

رفیعی‌فر در پایان در رابطه با رابطه ورزش و سرطان پروستات گفت: احتمال وجود رابطه معکوس بین فعالیت بدنی و خطر سرطان پروستات زیاد است و امکان دارد مردانی که از نظر بدنی فعال هستند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا شوند.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: