کد خبر: ۴۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 16
شفاآنلاين :به نام البرز، به یاد حیات وحش سرزمینم. یک هفته از انتشار خبر شکار 500 میلیون تومانی پلنگ توسط یک اسپانیایی در پارک ملی بمو می گذرد و هیچ پاسخ و یا حتی تکذیبیه ای از سوی مقامات مسئول در این رابطه ارائه نشده است.

 خبر صحت داشته باشد یا نه، امسال هم مانند سال گذشته سال کشتار پلنگ است. اما تفاوت اینجاست که گوشها دیگر واکنش چندانی نشان نمی دهند. گویا تنها نقطه عطف برای قتل عام پلنگ ایرانی، انقراض این گونه است و بس.

کشف تاکسیدرمی یک پلنگ ایرانی در مسجدسلیمان، کشتار یک پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی تالش، کشتار یک پلنگ ایرانی در سمنان، کشتار بی رحمانه یک پلنگ ایرانی با ضربات تبر در مناطق جنگلی بندرگز، جریمه 5 میلیونی برای شکار پلنگی که پوستش 7 میلیون فروخته شد بخشی از تراژدی کشتار پلنگ در سال 93 است. نبودِ مجازاتهای بازدارنده برای متخلفین، عدم حمایت مالی و جانی محیط بانان دو عامل اصلی افزایش این تخلفات است.

از تلفات گسترده حیات وحش از جمله پلنگها در تصادفات جاده ای که ناشی از سهل انگاری و بی مسئولیتی و منفعت طلبی ارگانهای مختلف است که بگذریم به پدیده ای به نام توریس شکار میرسیم.

بنگاه های مجاز و غیر مجاز دلالی خون حیات وحش که با دریافت مبالغ کلان از شکارچیان اروپایی و آمریکایی، سفری دلچسب را برای این مسافران ترتیب می دهند. مسافرانی که پیش از ورد به خاک این سرزمین، گونه مورد نظر، سلاح مورد علاقه و حتی لباس استتارشان را از پیش سفارش می دهند، با جسم بیجان شکار به کشورشان بازمی گردند و عکس های یادگاری را در وب سایتهای مختلف به نمایش می گذارند. این دلالی ناجوانمردانه با سود کلان، وسوسه ای غیرقابل چشم پوشی است که متاسفانه طعم آن به مذاق اهلش بسیار خوش آمده و به این سادگی ها مایل به انصراف از این حرفه نه چندان شرافتمندانه نیستند. توریسم شکار این روزها پا را فراتر نهاده و در پوستی "به ظاهر" غیرقانونی نیز به کار خود ادامه می دهد. کشتار پلنگ منطقه حفاظت شده بمو را شاید بتوان آغازی دانست بر پدیده ای نوین تحت عنوان "توریست غیر مجاز شکار".

متاسفانه این روزها بسیاری علاقمندان حیات وحش بیش از هر زمان دیگری از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست ابراز ناامیدی میکنند چرا که امروز، یک سال می گذرد از روزی که یک پلنگ نر عظیم الجثه از صخره های ارتفاعات 2000 تنکابن، به جاده سقوط کرد و با یک دست قطع شده در تله، جسمی آلوده به 30 ساچمه قدیمی و گلوله ای در مهره پنجم کمرش، خودش را در برابر چشمان بهت زده مسافران از زیر گاردریل به دره و سپس به رودخانه رساند. جایی که با شلیک دارت بیهوشی، برای همیشه با طبیعت وداع گفت و در قفسی نامناسب، سفری 10 روزه به تهران را آغاز کرد. سفری به سوی مرگ. نهایتا پس از 10 روز، تلاش دامپزشکان برای نجات این پلنگ بی فایده بود. پلنک تنکابن، قطع نخاع شده بود و اندامها تحتانی بدنش کاملا فلج بود که همین بی حسی سبب می شد با دندانهایش زخمهای عمیقی بر پاهای خود وارد کند. دندانهایش بر اثر فشردن میله های قفس شکسته بود و تحمل اسارت را نداشت. البرز با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی با مرگی آرام (یوتانایز) با سرزمینش وداع گفت.

ماجرای دردناک این پلنگ و پایداریش علیرغم آسیبهای شدیدی که مراحل مختلف به جسمش وارد شده بود، جمعی از دوستداران حیات وحش را بر آن داشت تا در 25 دیماه سال گذشته به یاد البرز مقابل سازمان محیط زیست واقع در پارک پردیسان، بطور جدی خواستار رسیدگی مسئولین این سازمان به کشتارهای روز افزون حیات وحش شدند.

اما امروز پس از طی کردن فراز و نشیبها و وعده های گوناگون نه تنها شاهد بهبود اوضاع نیستیم که آمار اخبار ناگوار حیات وحش از دستمان دررفته است و متاسفانه سیاست مبهم سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه شکار هم مانند دیگر موارد دوپهلوست: "پروانه شکار فقط برای افرادی صادر خواهد شد که اقداماتی را در رابطه با افزایش و پرورش حیات‌وحش داشته‌اند."


*  - شادی مدرس -فعال محیط زیست

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
persian cat
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
0
راست میگن رشوه یا مجوز به ما که می رسن میگن گونه در حال انقراض و حیات وحش و ... ولی وقتی پای پول میاد وسط همه چیز عوض میشه می دونید چرا فقط به خاطر پول چطور میشه یه خارجی از اون طرف دنیا پاشه بیاد ایران یه تفنگ تهیه بکنه یه گونه تحت حفاظت رو شکار بکنه و بعد برگشتنش همه چیز معلوم بشه مطمین باشید این اولیش نبوده ولی خدا کنه آخریش باشه اگه اون خرجیه عکس شکار رو توی دنیای مجازی منتشر نمی کرد مطمین باشید به این زودی ها گند کارشون در نمی اومد و تا آخرین پلنگ رو هم نمی کشتن خیالشون راحت نمی شد فلسفه اون عکس روی پیراهن تیم ملی هم برای تبلیغات هستش تا به دنیا بگن تنها آفریقا نیست که حیوانات وحشی مثل شیر داره بیاید به ایران که ما هم پلنگ داریم و می خوایم اون رو هم به سرنوشت شیر و ببر ایرانی گرفتارش بکنیم و مطمین باشید دو روز بعد همه فراموش می کنند کی اومد از کجا اومد چه گنج ملی رو شکار کرد برد و وایستاد به ریش ما ساده لوح ها قح قح خندید
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
1
0
جای تاسف است برای از بین بردن یک موجود وحشی آدمخور ۵۰۰میلیون تومان جریمه تعیین میکنند ، اما برای جان یک انسان ۱۵۰ میلیون تعیین میکنند. یک مقدار دوستان فکر کنند ، شما هیچ زمانی با موجود وحشی خبیثی بنام پلنگ روبرو نشده اید . ببینید که این این موجود چقدر خبیث است .
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
0
0
اولا که خون اون پلنگ شرف داره به کل ...
دوما آخرین جریمه ای که حکم دادن 5 میلیون تومان بود نه 500 میلیون که ای کاش همون 500 بود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: