کد خبر: ۴۷۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۳ - 2015January 09
شفاآنلاین-قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه ۵۰۰ تن انواع مخدرهای سنتی و صنعتی در کشور مصرف می شود.
به گزارش شفاآنلاین، علیرضا جزینی امروز چهارشنبه در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام اظهار کرد: ۲۴۳ میلیون نفر در سراسر جهان معتاد به مصرف مواد مخدر هستند که از این تعداد سالانه ۲۰۰ هزار نفر بر اثر سوء مصرف جان خود را از دست می دهند. وی افزود: ۶۰ درصد معتادان حشیش و ماری جوانا مصرف می کنند و ۶۰ میلیون نفر نیز در جهان مصرف کننده هرویین هستند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: سازمان ملل متحد برنامه های متعددی را برای پیشگیری و مبارزه با این بلای خانمانسوز اجرا کرده که جمهوری اسلامی ایران همکاری نزدیک و تنگاتنگی در اجرای این اهداف دارد. وی افزود: ایران اسلامی تاکنون سه هزار و ۷۰۰ شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است.

کشف ۳۵ درصد هرویین جهان در ایران
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۸۵ درصد تریاک و ۳۵ درصد هرویین جهان در ایران کشف می شود. جزینی افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته خسارت ناشی از تولید و مصرف مواد مخدر در ایران به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می رسد که ۴۷ درصد این خسارت به مصرف کنندگان، ۲۴ درصد به دولت و ۲۹ درصد به جامعه می رسد.

وی گفت: همچنین ۶۵ درصد همسر آزاری ها، ۵۵ درصد طلاق ها، ۲۵ درصد کودک آزاری و ۲۰ درصد جرایم مالی ناشی از مصرف مواد مخدر است. جزینی با ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشور به ۱۵ سال اظهار داشت: یک درصد دانش آموزان کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند که ۶۰ درصد این تعداد شیشه مصرف می کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۲،۶ درصد دانشجویان وزارت علوم و ۱،۶ دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند. این مقام مسئول اظهارداشت: تعداد افرادی که سال ۸۸ ماده مخدر صنعتی شیشه مصرفی می کردند تنها سه درصد معتادان را شامل می شد که هم اکنون این آمار به تعداد نگران کننده ۲۶ درصد رسیده است.

وی تعداد معتادان شناسایی شده کشور را یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تغییر نگرش در مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی بسیار نگران کننده و فاجعه آمیز است. قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد اولیه این مخدرهای صنعتی از خارج از کشور وارد شده ولی در آشپزخانه های زیرزمینی برای عرضه به مصرف کنندگان تولید می شود.

شناسایی ۲۰۰ کارگاه تولید شیشه در ایران
جزینی از کشف ۲۰۰ کارگاه تولید ماده مخدر شیشه از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود: هزار و ۸۰۰ کیلوگرم انواع مخدرهای صنعتی نیز در این مدت کشف شده است. وی اظهار داشت: معتادان کشور سالانه ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر مصرف می کنند که ضربه بسیار بزرگی به سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده و بخش زیادی از جمعیت فعال جامعه را از چرخه کار و فعالیت خارج می کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از انعقاد تفاهم نامه با وزارت ورزش و جوانان به منظور اجرای طرح های پیشگیری از شیوع این بلای خانمانسوز بویژه در میان نسل جوان و نوجوان خبر داد و افزود: ۱۰۰ روستا در چهار استان کشور به منظور توسعه ورزش روستایی مشخص شده و با هماهنگی این ستاد زمینه توسعه فعالیت های ورزشی در این مکان ها فراهم می شود.

۸۸ درصد مراکز غیرمجاز درمان معتادان ساماندهی شدند
جزینی گفت: شش هزار مرکز درمان معتادان در سراسر کشور وجود دارد که ۹۳ درصد این تعداد توسط بخش خصوصی اداره می شوند. وی افزود: وجود هزار و ۴۰۰ مرکز درمان معتادان غیر مجاز از نگرانی های ستاد مبارزه با مواد مخدر بود که خوشبختانه تاکنون ۸۸ درصد این تعداد ساماندهی شده اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: استفاده از سرنگ مشترک از مهمترین دلایل شیوع معتادان به بیماری های هپاتیت و ایدز بود که خوشبختانه با اجرای برنامه های پیشگیرانه درصد استفاده معتادان از سرنگ مشترک از ۶۷ به ۴۵ درصد کاهش یافته است. جزینی بر لزوم شناسایی و کنترل معتادان متجاحر و خیابانی تاکید کرد و افزود: کنترل ویژه این افراد در جلوگیری از ابتلای شان به بیماری های هپاتیت و ایذر بسیار حایز اهمیت است.

وی تقویت حرفه آموزی و اشتغالزایی برای معتادان را از برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر ذکر کرد و افزود: کارآفرینانی که زمینه اشتغال معتادان بهبود یافته را فراهم کنند از تسهیلات ویژه برخوردار خواهند شد.

۲۰ درصد افراد شاغال در محیط های صنعتی معتادند
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۲۰ درصد افرادی که در محیط های صنعتی مشغول بکار هستند به انواع مواد مخدر اعتیاد داشته که باید مداخلات پیشگیرانه و درمانی در این مراکز مورد توجه جدی قرار گیرد. وی افزود: استفاده از ظرفیت رسانه ها برای آگاه سازی مردم از مخاطرات مصرف مواد مخدر و همچنین بکارگیری توان نهاد مقدس بسیج از برنامه های راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور است.

جزینی همچنین با اشاره با وجود ۲ هزار و ۸۹ سازمان مردم نهاد (سمن) در سراسر کشور گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد رشد یافته اند که باید از توان و ظرفیت این سمن ها برای مقابله با بلای خانمانسوز مصرف مواد مخدر بهره برد.

تراز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: