کد خبر: ۴۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۳ - 2015January 07
شفاآنلاین-مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اعلام جزئیات مصوبه شورای پول و اعتبار و وام ازدواج، گفت: افزایش حداقل دو برابری مبلغ وام خودرو و کالا در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت.
به گزارش شفاآنلاین، سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی امروز در نشستی در بانک مرکزی در مورد وام مسکن خبرنگاران گفت: این موضوع در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

وی همچنین در مورد وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن که توسط وزیر مسکن پیشنهاد شده است، افزود: بررسی این پیشنهاد به بخش اعتبارات بانک مرکزی ارجاع نشده است، اما اگر در دستور کار رئیس کل بانک مرکزی باشد، می تواند به صورت مستقیم در شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار گیرد.

میرمحمدصادقی در مورد وام خودرو و کالا گفت: این دو وام دوباره در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است. رئیس کل بانک مرکزی نقطه نظراتی در مورد وام خودرو داشته است که مورد اصلاح قرار گرفت و به‌زودی با تایید وی در دستور کار دوباره شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت که بر اساس آن، مبلغ این دو وام حداقل به دو برابر افزایش خواهد یافت.

پرداخت وام ازدواج به‌روزرسانی شد

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مورد آخرین وضعیت پرداخت وام ازدواج ادامه داد: از تیر ماه امسال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج قرار داشتند و هر سال یک‌میلیون نفر به این صف اضافه می‌شدند. بر اساس آخرین آمار، در روز ۱۵ دی ماه (روز گذشته)، ۵۶۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج قرار داشتند.

وی با اعلام اینکه به یک‌میلیون نفر در ۹ ماهه ابتدای امسال وام ازدواج پرداخت شده است، افزود: در حال حاضر صف متقاضیان دریافت وام ازدواج از نصف کمتر شده است و حتی به متقاضیان امسال نیز وام پرداخت شده است.

میرمحمدصادقی اضافه کرد: تعداد بانک های عامل پرداخت وام ازدواج از ۱۲ به ۱۹ بانک رسیده و ۳ بانک دیگر نیز در هفته جاری به سامانه اضافه خواهد شد که در مجموع با اضافه شدن سه بانک پاسارگاد، حکمت ایرانیان و صندوق مهر امام رضا(ع) تعداد بانک های عامل به ۲۲ بانک افزایش می یابد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تصمیمی برای افزایش وام ازدواج نداریم، خاطر نشان کرد: پیش از این، تعداد پرداخت وام ها ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار وام ازدواج بود بود، اما در یک ماهه گذشته این تعداد به یک‌میلیون رسیده است که بر این اساس، پیش‌بینی می شود رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تا پایان سال به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول در تشریح تسهیلات پرداختی بانک ها گفت: 206.8 هزار میلیارد تومان در این مدت پرداخت شده که 80 درصد تسهیلات هدف را عملیاتی کرده بودیم و تا پایان سال به 280 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص تمهیدات این بانک در حوزه حوادث غیرمتقربه اعلام کرد که 7 هزار و 754 میلیارد ریال به بانک ها برای پرداخت تسهیلات بابت حوادث متقربه با نرخ سود 4 درصد در روستاها و 5 درصد در شهرها اختصاص داده ایم.

اتمام مسکن مهر تا پایان ۹۴

وی به تشریح مصوبات شب گذشته شورای پول و اعتبار پرداخت و اظهار داشت: بدون شک در طول عمر دولت یازدهم بیشترین وقت کارشناسی در بخش اعتباری بانک مرکزی به بخش مسکن تعلق گرفته است و نهایتاً براساس سه رویکرد موضوع به شورای پول و اعتبار ارائه شد.

وی اتمام طرح های نیمه تمام مسکن مهر به میزان 500 هزار واحد، بازسازی بافت های فرسوده و استفاده افراد کم درآمد از ساخت بافت های فرسوده و ایجاد تحرک در بخش مسکن و رونق این بخش را از رویکردهای مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار اعلام کرد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با تاکید براینکه در تمام تصمیمات اتخاذ شده قرار نیست، منبع جدیدی از بانک مرکزی به بانک ها و بانک مسکن تزریق شود، افزود: تعهدات در این بخش در سطح 50 هزار میلیارد تومان باقی می ماند اما تسریع در امور و تکمیل از طریق مدیریت پرداخت و فروش اقساطی صندوق پس انداز مسکن انجام می شود.

میرمحمد صادقی ادامه داد: در تصمیم اول سقف تسهیلات و فروش اقساطی صندوق پس انداز بانک مسکن به 30 میلیون تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در گذشته سقف فروش اقساطی 25 میلیون تومان بود و متقاضی باید مابه التفاوت 25 تا 30 میلیون تومان را به صورت یکجا به بانک مسکن ارائه می کرد، گفت: براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار نیازی به پرداخت مابه التفاوت نیست و سود و اصل تسهیلات در فروش اقساطی تقسیم شده و با نرخ مبادله ای 22 درصد باید پرداخت شود.

وی با اشاره به جزئیات دیگر مصوبات جلسه شب گذشته شورای پول و اعتبار بیان کرد: وزارت مسکن قصد دارد که پروژه مسکن مهر را تا پایان سال ۹۴ خاتمه دهد. این در حالی است که بسیاری از طرح‌ها نیمه‌تمام مانده و یا با توجه به مبلغ ۲۵ میلیونی وام مسکن مهر، طرح‌ها به اتمام نمی‌رسد. بنابراین مصوبه شورا، صرفا طرح های نیمه‌تمام با اولویت پیشرفت فیزیکی بالا را در بر خواهد گرفت که بر اساس آن، وام ۲۵ میلیون تومانی مسکن مهر به ۳۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

میرمحمدصادقی ادامه داد: وزارت مسکن می گوید بر اساس آمارها، ۸۰۰ هزار واحد مسکن نیمه‌تمام مهر وجود دارد، اما ما ۵۰۰ هزار واحد را برای دریافت وام ۳۰ میلوین تومانی در نظر گرفته‌ایم و برخی از پروژه‌های ۸۰۰ هزار واحد، با وام ۲۵ میلیون تومانی هم به پایان می‌رسد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی، با اعلام اینکه مصوبه شورای پول و اعتبار شامل بانک مسکن و کلیه بانک های عامل مسکن مهر است، افزود: طبق توافق، به وزارت راه ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تعلق گرفته که ۴۰۰ هزار میلیارد ریال به صورت تزریق به نقدینگی و ۵۰ هزار میلیارد ریال از طریق وصولی هایی بوده که از سال گذشته آغاز شده و باید به بانک مرکزی بازپرداخت می شد و در یک دوره سه ساله در اختیار بانک مسکن قرارگیرد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اعلام اینکه مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد بافت های فرسوده برای تحرک‌بخشی در بخش مسکن، عرضه و تقاضا بوده است، ادامه داد: با شیوه‌نامه‌ای ابلاغی به بانک ها که تا دو روز آینده انجام خواهد شد، با همکاری وزارت راه، تحرک‌بخشی در مسکن به خصوص برای کم‌درآمدها و زوج های جوان به اولویت بافت فرسوده انجام خواهد شد.

وی، سقف وام بافت فرسوده در شهرهای کوچک زیر ۲۰۰ هزار نفر را ۳۰ میلیون تومان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و بزرگ را ۴۰ میلیون تومان و کلانشهرها را ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای افرادی که در بافت فرسوده زندگی می کنند نیاز است که با تخریب مسکن‌شان جایی را برای سکونت داشته باشند. بر این اساس، وام ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلیون تومانی به این افراد تعلق می گیرد، به طوری که در شهرهای کوچک وام ۱۰ میلیونی، در شهرهای بالای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر ۱۵ میلیونی و کلانشهرها ۲۰ میلیونی پرداخت می شود.

میرمحمدصادقی با اعلام اینکه این وام ها در قالب عقد جعاله دیده شده و مالکین بانک از ودیعه مسکن بانک ها در بافت فرسوده استفاده می کنند، افزود: یارانه هایی در این بخش دیده شده که زمانی که دولت آن را پرداخت کند، وام آن نیز به متنقاضیان پرداخت خواهد شد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی میزان نرخ سود این وام گفت: نرخ سود وام جعاله ۲۲ درصد است که ۱۰ درصد آن به صورت یارانه دولت پرداخت خواهد شد.

بخش مسکن تحریک می‌‌شود

وی با اعلام اینکه سالانه ۱۸ هزار میلیارد ریال وصولی بانک مسکن از این قبل است، خاطر نشان کرد: بانک مسکن با مازاد منابع روبرو است و می تواند با مازاد منابع، وصولی ها و دوره سه ساله استمهال این پرداخت ها را انجام دهد.


مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: