کد خبر: ۴۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۳ - 2014December 31
شفاآنلاين :هشتمین پلنگ در سال جاری بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده پارک ملی گلستان تلف شد تا سهم 27 درصدی این جاده در تلفات این گونه در معرض انقراض، بازهم افزایش یابد.
به گزارش شفاآنلاين، بر اساس گزارش های سازمان حفاظت محیط زیست در کشور  درصد بالایی از تلفات وحوش مربوط به تلفات جاده ای است. آمار تامل برانگیزی که حکایت می کند حدود هفتاد درصد تلفات گوشتخواران در بین سال های 86 تا 93 مربوط به تلفات جاده ای بوده است.

بر اساس این آمار 27 درصد تلفات پلنگ ایرانی هم در همین بازه زمانی در جاده ها اتفاق افتاده که 83 درصد آن فقط مربوط به جاده پارک ملی گلستان است. البته این آمار مربوط به روز های گذشته است و حالا که هشتمین پلنگ هم در همین جاده شب گذشته تلف شده بازهم سهم این جاده در قربانی کردن این گونه ارزشمند در معرض انقراض افزایش می یابد.

بر اساس گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، شب گذشته نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مستقر در محیط بانی دش، حین گشت زنی در محدوده چشمه جان لر روبروی پیچ سلیمان کشته با لاشه یک پلنگ مواجه شدند که بررسی ها نشان  داد این پلنگ پس از برخورد با خودروهای عبوری و به شدت از ناحیه پاهای عقب و زیر فک آسیب دیده است.

 این پلنگ پس از تصادف با خودرو با وجود  آسیب دیدگی شدید هنوز زنده بوده و خود را تا فاصله حدود ۳۰۰ متری از جاده کشانده، اما به دلیل شدت جراحات تلف شده است.


جنس این پلنگ ماده و سن آن سه سال تشخیص داده شده و در حال حاضر لاشه آن برای بررسی های بیشتر کارشناسی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان انتقال داده شد.

با توجه به سهم بالای تلفات جاده ای در کشتار حیات وحش و آسیب جدی به گونه های در خطر انقراض از جمله پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی، چندی پیش به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی و با حضور سازمان محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاهها، کارگروهی برای کنترل اثرات سوء جاده ها شکل گرفت تا راهکارهای جهت شناسایی نقاط حادثه خیز برای حیات وحش در جاده های کشور در نظر گرفته شود و استانداردهای لازم برای ایمن سازی جاده ها برای حیات وحش توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود.

با توجه به اینکه عبور جاده در پارک ملی گلستان همه ساله موجب تلفات تعداد زیادی از گونه های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده می شود اعمال هر چه سریعتر این راهکارها در این جاده تا پیش از اجرای تصمیم نهایی برای خروج جاده آسیایی از قلب این پارک ملی ضروری به نظر می رسد. مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: