کد خبر: ۴۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۳ - 2014December 27
شفاآنلاين :حاميان، با حمايت هاي اجتماعي خويش مي توانند زمينه رشد و كمال ديگر افراد را فراهم كنند و هم در كمك به فرد براي مقابله با حوادث و رويداده هاي استرس آور نقش آفريني كنند.
به گزارش شفاآنلاين ،دكتر ميناپور فرخ، روان شناس با بيان اينكه يكي از عوامل مهمي كه در كاهش موانع و مشكلات زندگي نقش دارد را حمايت هاي اجتماعي دانست و گفت: منظور از حمايت هاي اجتماعي مجموعه كمك هايي است كه از طرف ساير انسان ها به فرد ارائه مي شود. همانطوري كه ما به حمايت هاي اجتماعي نيازمنديم پس اين حس متقابل هم وجود دارد كه بخواهيم داوطلبانه به ديگران كمك كنيم تا بتوانيم باري را از دوش ساير همنوعان برداريم. اثر مطلوبي كه وجود دارد اين است كه علاوه بر خدمت كردن داوطلبانه و نفعي كه به ديگران مي رسانيم خودمان هم حس خوب و خوشايندي پيدا مي كنيم كه توانسته ايم فردي مفيد باشيم.
وي ادامه داد: از نظر روانشناختي كسي كه به يك نيازمند و درمانده كمك مي كند، خودش را توانمند حس مي كند و خودش را قوي مي بيند كه اين بار مثبت و انرژي مي تواند اثرات مطلوبي را بر روح و روان فرد داوطلب انجام كارهاي خير داشته باشد و اعتماد به نفس و عزت نفس فرد را بالا ببرد. از طرف ديگر در چنين مواقعي، مواجه شدن با مشكلات ديگران باعث مي شود فرد در هرلحظه خدواند را شكر كند به خاطر آرامشي كه در لحظه اكنون ارد و ان قدر فراغت فكر و عمل دارد كه حتي مي تواند قسمتي از وقتش را صرف امور ديگران كند جهت كمك به آن ها. حالا اگر فرد در زندگي به هر دليلي با مشكلي مواجه نشود، روح و روان قوي تر شده و راحت تر مي تواند درصدد حل مشكل برآيد و پيروز شود.
پورفرخ در ادامه بيان كرد: يكي از راهكارهاي مقابله با آسيب هاي روحي و رواني در سختي ها، بهره مندي از روحيه صبر و بردباري است، صبر انسان را نيرومند، قابل اعتماد و متكي به خويشتن مي كند. انجام كار نيك و كمك داوطلبانه علاوه بر حس خوب بودن كه منجر به شادماني فرد مي شود چون باعث به وجود آمدن يك سري تغييرات مثبت در مغز مي شود كه حس شعف را به ارمغان مي آورد. باعث مي شود كه افراد حس تعلق به جمع و كاهش حس انزوا و تنهايي داشته باشند و اين حس اجتماعي شدن باعث به وجود امدن حس تعلق مي شود در نتيجه دنيا را محل امن تري براي زندگي مي بيند كه اين حس به ساير اعضاي خانواده قابل سرايت است. شواهد نشان داده كه اثركمك به ديگران به مدت طولاني تر از خود عمل باقي مي ماند و مثل يك ذخيره و منبع روحيات مثبت در آينده هم كار ساز است.
اين روان شناس در پايان به راديو سلامت اظهاركرد: انجام كار نيك داوطلبانه نه تنها بر روان كه بر جسم هم اثرات مفيدي دارد از جمله اين كه باعث كاهش استرس مي شود و سيستم ايمني تضعیف نشده و باعث مقاومت فرد در برابر بيماري هاي مي شود. همچنين باعث مي شود احساسات منفي خشم و عصبانيت كه خود باعث تنش هاي عصبي مي شود كم شده و به مرور از بين بروند. همچنين تحقيقات در مورد زندگي سالمندان نشان مي دهد افرادي كه خير بوده اند افزايش طول عمر و اميد به زندگي بالايي داشته اند و سطح رضايتمندي در زندگي آن ها بالا بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: