کد خبر: ۴۴۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 18
شفاآنلاین :وزیربهداشت با بيان اين كه در حال حاضر كمبود زيادی در زمينه نيروی پرستاری داريم گفت: در حال حاضر تا صدور مجوز استخدام برای جذب نیرو، در قالب برنامه تحول نظام سلامت 16 هزار پرستار به صورت خريد خدمت و در قالب شركتی به كار گرفته شده‌اند تا مشكلات فوری این حوزه برطرف شود.

کردستان با کمبود 40 پزشک مواجه است/ 95 هزار نیرو بدون ردیف مجوز استخدام داریمبه گزارش شفاآنلاین، سید حسن قاضی زاده هاشمی در پایان سفر سه روزه خود به استان کردستان در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در حال حاضر کردستان با کمبود 40 پزشک مواجه است و وزارت بهداشت تلاش می کند که این کمبود را با برنامه ریزی جبران کند.

 وی با اشاره به بازدید خود از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی استان کردستان عنوان کرد: انتظار می رود که در سایه اجرایی کردن طرح تحول نظام سلامت بتوانیم در راستای جبران کمبودهای کردستان اقدامات خوبی را در دستور کار قرار دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود از نگاه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته در اجرای طرح تحول نظام سلامت در سطح کشور، گفت: جهت‌گیری این طرح به سمت مردم و مخصوصا مردم مناطق کمتر توسعه یافته است و به همین دلیل در قالب اجرایی کردن طرح تحول نظام سلامت مشکلات و کمبودهای کردستان به صورت ویژه تامین می شود.

هاشمی با بیان اینکه در کردستان تعداد کمبود پزشک را در حداقل داریم، گفت: در حال حاضر با کمبود 40 پزشک در کردستان روبه‌رو هستیم و این میزان در کوتاهترین زمان ممکن جبران می شود.

وی به روند جبران کمبود نیرو در وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: با شروع طرح تحول نظام سلامت، فشار زیادی متوجه نیروهای بهداشتی و درمانی است که بازنشستگی نیروها در کنار کار زیاد و عدم صدور مجوز استخدام، باعث بروز مشکلاتی در این بخش شده است که باید برای رفع این مشکلات برنامه ریزی شود.

95 هزار نیرو بدون ردیف مجوز استخدام داریم

هاشمی به وضعیت نیروهای شاغل در وزارت بهداشت که فاقد مجوز هستند اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر 95 هزار نیرو داریم که ردیف مجوز استخدام ندارند و حقوق آنان از محل درآمدهای اختصاصی پرداخت می‌شود که باید برای این نیروها نیز فکر اساسی شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت امداد جاده در استان کردستان به ویژه در بخش درمان اظهار داشت: در زمینه ارائه خدمات بین جاده‌ای در کردستان هم مشکلاتی وجود دارد که انتظار می رود با کمک و مشارکت هلال احمر تصمیمی جدی برای کردستان بگیریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین ضمن ابراز تاسف از نبود آمبولانس هوایی در استانی که کوهستانی و برف گیر است، بیان کرد: در حال حاضر برای حوادث زمستانی از استان کرمانشاه در این زمینه، برای کردستان کمک گرفته می‌شود که باید برای رفع این مشکل نیز برنامه ریزی بهتری صورت گیرد و هر چه سریعتر نیازهای کردستان تامین شود.

وی همچنین به وضعیت بومی گزینی پزشکان اشاره کرد و گفت: تلاش برای اجرایی کردن این مهم در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است و انتظار می رود که با اجرایی کردن این طرح بتوانیم زمینه برای نهادینه کردن عدالت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را فراهم کنیم.

وزیربهداشت با بیان اینکه بسیاری از پزشکان بیکار به حرفه‌های غیر مورد علاقه خود با درآمد پایدار مشغول هستند، گفت: قانون بومی‌گزینی به منظور جذب مازاد بر ظرفیت نیروهای تخصص، فوق‌تخصص و سایر رشته‌ها در مناطق محروم، به زودی اجرایی می‌شود.

وی به برنامه های وزارت بهداشت در خصوص استان کردستان اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت های در اختیار یکی از آرزوهای من این است که کردستان به قطب آموزش عالی کشور بدل شود و خوشبختانه این استان ظرفیت های خوبی در اختیار دارد.

هاشمی با اشاره به حمایت های وزارت بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص افزایش رشته های تحصیلی افزود: در مدت زمان کمتر از یک سال 3 رشته تخصصی جراحی عمومی، هوش‌بری و در این سفر هم طب اورژانس  به مجموع رشته‌های علوم پزشکی کردستان اضافه شد تا کمکی به ارتقای دانشگاه باشد.

وی با اشاره به همسایگی کردستان با کشور عراق و لزوم بهره برداری از این ظرفیت ارزشمند در حوزه سلامت و بهداشت عنوان کرد: انتظار می رود کردستان روزی نه تنها در زمینه درمان استان‌های همجوار و کشورهای همسایه، مهم‌تر از آن در زمینه آموزش از مراکز پررونق کشور باشد و سفیران سلامت را به دیگر کشورها صادر کند.

اعزام تیم پزشکی به کردستان برای رصد بیماری‌های احتمالی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود از اعزام تیم پزشکی به کردستان برای رصد بیماری‌های احتمالی ناشناخته ناشی از اثرات سوء بمباران‌های شیمیایی خبر داد و گفت: این تیم پیش از این در سردشت هم فعالیت‌هایی داشته است و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته به استان کردستان نیز اعزام می شود.

به کارگیری 16 هزار پرستاردر طرح تحول سلامت

هاشمي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا برنامه‌اي براي جذب و استخدام پرستاران وجود دارد، گفت: مجوز استخدام پرستار در اختیار دولت است و در طي يك سال و نيم گذشته اين موضوع را از مجلس و دولت پي‌گيري نموده‌ايم و به محض اين كه مجوز صادر شود، پرستاران جديد استخدام خواهيم كرد.

وي با بيان اين كه در حال حاضر كمبود زيادي در زمينه نيروي پرستاري داريم گفت: در حال حاضر تا صدور مجوز استخدام براي جذب پرستار، در قالب برنامه تحول نظام سلامت 16 هزار پرستار به صورت خريد خدمت و در قالب شركتي به كار گرفته شده‌اند تا مشكلات فوري این حوزه برطرف شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: