کد خبر: ۴۴۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 18
شفاآنلاین-در فصل زمستان بروز بیماری‌های بلغمی مانند دردهای مفاصل از نوع بلغمی، بیماری‌های ریوی مثل ذات الریه و زکام(سرماخوردگی) بیشتر است و همچنین سکته‌های قلبی نیز بیشتر دیده می‌شود.
به گزارش شفاآنلاین،تغییراتی که در فصول مختلف در طبیعت رخ می‌دهد، بر انسان نیز تاثیر می‌گذارد که جای تامل دارد؛ در هر فصلی از سال تدابیری وجود دارد که در حفظ و سلامت افراد موثر است همچنین آنان را از بروز بیماری حفظ می‌کند.

توجه به این تغییرات و تدابیر خاص هر فصل در طب سنتی، آداب و رسوم ایرانی جایگاه خاصی دارد. رعایت اصول ضروری ششگانه (سته ضروریه) از جمله تغذیه، خواب و بیداری و حرکت و سکون در حفظ سلامتی افراد اهمیت دارد.

منظور از هر فصل تعریفی است که اطباء آن را بیان کرده‌اند، که با زمان نجومی فصول کاملاً منطبق نیست. در تعریف اطباء طب سنتی، ویژگی فصل زمستان سردی هوا، بارش برف و باران و نیاز به وسایل گرم کننده حتی در طی روز است.

بنابراین در بسیاری از مناطق، زمستان به نسبت از پاییز طولانی تر است. زمستان دارای مزاج سرد و تر است؛ به خصوص اگر بارش برف زیاد باشد. این فصل موافق افراد با مزاج گرم و خشک و جوانان است و برای افراد با مزاج سرد و تر و پیران مناسب نیست. 

در این فصل بیماری‌های بلغمی مانند دردهای مفاصل از نوع بلغمی، بیماری‌های ریوی مثل ذات الریه و زکام بیشتر است و همچنین سکته‌های قلبی بیشتر دیده می شود.

در طب سنتی دستورات خاصی تحت عنوان تدابیر برای هر فصل ارائه شده است و رعایت آنها سبب می‌شود تا عوارض ناشی از این تغییرات به حداقل برسد. لازم به ذکر است که این تدابیر برای افراد سالم است و در صورت وجود هر بیماری، تدابیر خاص توسط پزشک ارائه می‌شود.

هوا در زمستان سرد است که در مقایسه با هواى گرم، هواى سرد براى حفظ سلامتى در افراد سالم مفیدتر است. چرا که بدن را استوار مى‌کند و منافذ بدن را مى‌بندد و لذا حرارت را در بدن حفظ می‌کند. در نتیجه غذا بهتر هضم مى‌شود و میل فرد به غذا بیشتر شده و بیمارى‌ها از نوع طبع گرم بهبود می‌یابند. در هواى سرد رطوبت به عرق تبدیل نمى شود، پس در بدن تجمع مى‌یابد. ادرار بیشتر شده و اجابت مزاج کمتر مى‌شود.


تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: