کد خبر: ۴۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 17
شفاآنلاين :مدير اداره اخلاق پزشکي سازمان نظام پزشکي با بيان اينكه يکي از حقوق اساسي بيماران وقتي که به مراکز درماني مراجعه مي کنند، رعايت حريم خصوصي و حفظ تمام اطلاعات مربوط به بيماري آنها است، گفت: اين مرکز درماني مي تواند يک مطب ساده پزشکي تا يک کلينيک يا يک بيمارستان باشد. بنابراين در همه اين مراکز لازم است که تمام اطلاعات بيمار و پرونده او کاملاً به صورت محرمانه باقي بماند. حتي آن دسته اطلاعاتي که خيلي هم ممکن است مهم نباشند
 
د    به گزارش شفاآنلاينکتر احسان شمسي کوشگي، ادامه داد: از همين حيث همه افرادي که درگير پروسه درماني بيمار هستند و روند درمان را در جريان آن قرار دارند از جمله کارکنان بخش هاي مختلف بيمارستان ها، پزشکان عزيز، پرستارن محترم، منشي بخش ها و مطب ها و همه افرادي که به اين اطلاعات دسترسي دارند بايد مراقب باشند. البته خيلي وقتها اين اطلاعات توسط ملاقات کنندگان بيمار فيلمي تهيه مي شود با موبايل هاي هوشمندي که دارند و خيلي آسان مي باشد و متاسفانه جامعه نسبت به حساسيت اين موضوع خيلي توجيه نيست.
 
    بنابراين اين مسئله مسئوليتي فراتر از جامعه پزشکي دارد. همه کادر درماني و حتي ملاقات کنندگان و مراجعان بيمار بايد در اين مورد دقت لازم را مبذول داشته باشند.
 
    مدير اداره اخلاق پزشکي سازمان نظام پزشکي بيان كرد: حساسيت در مراحل خاصي مانند مراحل پاياني حيات، مانند موارد خاصي از بدن که موضوعات خاصي از پزشکي است که در جامعه پخش آن باعث حرمت شکني و نقض کرامت انساني مي شود. رازداري در پزشکي بسيار قوي و حتي مطلق مي باشد به جز موارد محدودي که قانون اجازه مي دهد کسي حق ندارد اطلاعات بيمار مانند فيلم او را بگيرد. در مورد فيلم و عکس حتماً بايد با رضايت بيمار باشد. اگر فردي بيهوش يا صلاحيت تصميم گيري نداشت با رضايت خانواده اش اين کار قابل انجام مي باشد. حتي در مواردي که خبرنگاران فيلم مي گيرند بايد به اين نکته دقت کنند تمام کساني که تصوير آنها پخش مي شود بايد رضايت داده باشند.
 
    كوشگي در ادامه افزود: در غير اينصورت بايد با ابزارهاي تکنولوژيک چهره آنها شطرنجي شود. ما معمولاً منتظريم اتفاق خاصي در کشور بيفتد و بعد راجع به آن صحبت کنيم. قطعاً در مواردي که اتفاق افتاده است نمي توانيم بگوييم که نيت بدي در کار بوده است. اما قطعاً اين يک اتفاق بد مي باشد و اين اتفاقات را بايد سرلوحه آينده کنيم و از تجربه آن استفاده کنيم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: