کد خبر: ۴۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 18
شفاآنلاین-متخصص بیماری های قلب و عروق گفت: مردها از سن 35 تا 40 سالگی به بعد و زن ها از 50 سالگی به بعد سالی یکبار باید چکاپ قلب انجام دهند.

دکتر مسعود قاسمی متخصص بیماری های قلب و عروق در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین با بیان این که افراد در سن نوجوانی باید از چاقی اجتناب کنند و تغذیه مناسب داشته باشند خاطرنشان کرد: بین سن15 تا 25 سالگی افراد باید هر 5 سال یکبارچکاپ کنند و اگر شرایط جسمی شان طبیعی بود 5 سال بعد دوباره برای چکاپ مراجعه کنند.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران درادامه به تشریح برخی عوامل که باعث بروز و تشدید بیماری های قلبی وعروقی می شود را تشریح کرد.

بارداری

وی بیان کرد: بارداری بیماری قلبی ایجاد نمی کند اما اگر کسی زمینه بیماری قلبی به خصوص بیماری قلبی مادرزادی داشته باشد ممکن است بارداری باعث تشدید بیماری اش شود.

دهان و دندان

دکتر قاسمی به افرادی که مبتلا به بیماری های دهان و دندان هستند توصیه کرد: به دلیل بروز و تشدید بیماری های قلبی درافرادی که مبتلا به بیماری های دهان و دندان هستند آنهاباید به موقع تحت درمان قرار گیرند.

اعتیاد

عضو اینترونشنال انجمن قلب اروپا عوارض ناشی از اعتیاد بر روی قلب را دو دسته دانست و گفت: یکی از عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر بر روی کارکرد عضله قلب و تغییر آستانه بروز درد است یعنی افراد معتاد به دلیل مصرف مواد مخدر درد قلبی را دیر متوجه می شوند و به همین خاطر با شرایط شدید تری با این بیماری مواجه میشوند و همچنین مصرف مواد مخدر در طولانی مدت باعث نارسایی قلب نیز می شود.

وی ادامه داد: دومین عوارض ناشی اعتیاد مصرف مواد مخدر تزریقی است که این افراد اگر سورنگ استریل استفاده نکنند علاوه بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی خطر ابتلا به بیماری های عفونی به خصوص هپاتیت و ایدز را هم دارند.

نوشیدنی های الکلی

متخصص بیماری های قلب و عروق استفاده از نوشیدنی های الکلی را عاملی قطعی برای نارسایی های قلبی دانست و به شفاآنلاین گفت: بررسی ها نشان داده است که مصرف الکل موجب افزایش فشار خون می شود که استفاده از این قبیل نوشیدنی ها که شایع ترین علت ان الکل است یکی از مشکلات عمده جوامع غربی در نارسایی های قلبی شان است.

یائسگی

دکتر قاسمی با بیان این که خانم ها وقتی دچار یائسگی می شوند نقش حفاظتی برخی از هورمون هایشان را از دست میدهند تصریح کرد: سن یاسئگی معادل سن 35 تا 40 سالگی سن آقایان است که خانم ها بر اثر یائسگی هورمون های حفاظتی خود را درمقابل بیماری های قلبی و عروقی از دست می دهند.

شکستن قلب

وی افزود: شکسته شدن قلب از لحاظ احساسی هیچ ارتباطی با بیمارهای قلبی ندارد اما عواملی که از اضطراب ها، هیجانات وهمچنین گاهی اوقات از پدیده غم در بدن ترشح می شود در طولانی مدت باعث عوارض قلبی عروقی می شود.

گفتگو:کتایون عبدی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: