کد خبر: ۴۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 08
شفاآنلاین-امروزه قلیان با طعم‌های مختلف آلبالو، شکلات، هندوانه، نعنا، لیمو و... با اهداف سرگرمی و بدون توجه به خطرات جدی که برای سلامتی دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،به جرأت می‌توان گفت، شاید یکی از دلایل کاهش مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان مصرف قلیان است که محبوبیت خاصی در بین این قشر از جامعه پیدا کرده است. «نورمن ادلمن» مشاور ارشد پزشکی انجمن ریه امریکا می‌گوید: «حتی افرادی که در معرض استنشاق بوی قلیان هستند، خطر زیادی را متحمل می‌شوند. با این حال نوجوانان زیادی معتقدند دود قلیان بی‌خطر است.» کشیدن یک ساعت دود قلیان برابر با مصرف یک بسته سیگار است. تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانان طبقه اجتماعی و اقتصادی مرفه با درصد فراوانی به دود مضر و اعتیاد‌آور قلیان روی می‌آورند. مطالعات نشان می‌دهد از هر 5 دانش‌آموز دبیرستانی در ایالات متحده یک نفر قلیان دود می‌کند. یافته‌های جدید در مرکز پژوهش‌های بین‌المللی سلامت نوجوانان نشان می‌دهد که اکثر جوانان بین 18 تا 30 سال با تصور اینکه دود قلیان بی‌ضرر است و البته این یک فرض نادرستی است، قلیان می‌کشند.
قلیان دارای لوله‌ای متصل به مخزن آب است که توسط لوله به سری سفالی یا زغال‌دان متصل است. زغال، توتون و تنباکو را گرم می‌کند، گرمای حاصل از آن از طریق لوله‌ای که به محفظه آب متصل است آب را بخار می‌کند که هنگام کشیدن قلیان بخار را استنشاق می‌کنند. قلیان مانند سیگار بو و مزه ندارد اما مواد مضر در لوله‌های قلیان فیلتر نمی‌شود.
در میان 5540 دانش‌آموز مورد مطالعه بیشترین استفاده‌کنندگان گروه نوجوانان و از خانواده‌هایی با طبقه اقتصادی و اجتماعی مرفهی بودند و برخی از دانش‌آموزان به اصطلاح قلیونی، پیش سیگاری و در گذشته از الکل استفاد کرده بودند. این تحقیق نشان می‌داد، زندگی در شهرهای بزرگ، داشتن پدر و مادر تحصیلکرده و درآمد بیش از 50 دلار در هفته شانس استفاده از قلیان را افزایش می‌دهد.«جوزف پالامارا» محقق اصلی مطالعه و استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه نیویورک می‌گوید: «هنوز مشخص نیست که چرا این گروه از نوجوانان با درصد بالایی به مصرف قلیان گرایش پیدا می‌کنند. شاید یکی از دلایل آن برچسب‌های اجتماعی باشد. کشیدن سیگار یک رفتار اجتماعی بسیار ننگ‌آور برای نوجوانان است اما به نظر می‌رسد قلیان این نوع برچسب‌ها را چندان به همراه ندارد به همین خاطر استفاده از آن گسترش یافته است. در واقع قلیان مد روز شده ، بسیاری از مردم درباره آن صحبت می‌کنند و به یک فعالیت اجتماعی تبدیل شده است و مردم آن را به عنوان یک رفتار اجتماعی ناسالم نمی‌پذیرند.»
یکی از دانش آموزان به تیم تحقیق می‌گوید: «جدا از طعم میوه، قلیان یک سرگرمی بزرگ بویژه درسان‌فرانسیسکو است. علاقه دانش‌آموزان برای رفتن به سمت مصرف قلیان مانند رفتن به استار باکس است. کافه قلیان‌ها معمولاً تا دیر وقت باز هستند این تفریح و سرگرمی رفتار ناپسند اجتماعی نیست.»
هر چند مصرف قلیان اغلب به اشتباه بی‌خطر‌تر و اعتیادآوری آن کمتر از سیگار تصور می‌شود یا در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که قلیان کمتر از سیگار نیکوتین و مونوکسید کربن وارد ریه‌ها می‌کند اما قلیان در کوتاه مدت و دراز مدت به سلامتی آسیب می‌رساند. براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی مصرف یک جلسه قلیان برابر با مصرف یک بسته سیگار است. محققان می‌گویند تنها چند ساعت قلیان کشیدن سطح نیکوتین را در ادرار تا بیش از 70 درصد افزایش می‌دهد. همچنین توتون و تنباکو حاوی طعم میوه شکل ناسالم و اعتیادآور قلیان است. کسانی که نیاز به دلایل قانع‌کننده‌ای دارند، باید بدانند قلیان با سرطان ریه، مثانه، بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی ارتباط دارد و در دوران بارداری خطر تولد نوزادان با وزن کم را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است استنشاق بخار تنباکو و بخار آب با ایجاد جهش در سلول‌های دهانی، سرطان دهان را با گسترش فراوانی روبه رو ساخته است. با وجود چنین نگرانی‌هایی والدین می‌گویند: «تأثیرات بهداشتی قلیان خیلی هم برای آنان نگران‌کننده نیست زیرا مردم عادت به انجام کارهای زیادی دارند که برای سلامتی‌شان مضر است . نیکوتین موجود در قلیان اگرچه بسیار خطرناک‌تر از سیگار است اما به لحاظ اجتماعی پذیرفته شده است.»
به گفته محققان شاید مهم‌ترین دلیل استقبال جوانان از قلیان نادیده گرفتن خطرات بهداشتی آن است که به رفتار اجتماعی ناسالمی تبدیل شده در حالی که قلیان به عنوان ماده اعتیاد آور کلاسیک شناخته می‌شود.
ایران
برچسب ها: طعم ، قلیان ، سلامتی ، سیگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: