کد خبر: ۴۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 26
شفا آنلاین:نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نظام سلامت و بهداشت کشور نباید دولتی باشد.
به گزارش شفا آنلاین،حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فراد صبح چهارشنبه در مراسم آغاز به کار سمینار بین المللی نقشه راه سلامت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بسیاری از مباحث برنامه پنجم توسعه بر زمین ماند در حالیکه اگر در مسیر تحقق کامل این برنامه حرکت می کردیم جایگاه فاخری داشتیم.

وی تصریح کرد:درنخستین برنامه توسعه پنجم گام نظام ارجاع بود که در فارس این نظام مسیر رشد و تکامل خود را طی کرده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نظام ارجاع پایه سلامت، مدیریت هزینه کشور و استفاده شایسته از ظرفیت های درمانی کشور است و نباید در انجام آن و اجرایی شدن کمترین تردید را داشت البته نیازمند فرهنگ سازی است و پزشکان باید کاملا به وظیفه های خود عمل کنند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در این حلقه ارجاع نباید بیمار کمترین آسیب را ببیند.

وی ادامه داد: دیگر حوزه که در برنامه پنجم کاملا نادیده گرفته شد این است که استادان، پزشکان و افرادیکه در سیستم نظام سلامت دولتی کشور مشغول به کار هستند نباید در سایر حوزه ها حضور داشته باشند زیرا گاهی از این عنوان و جایگاه بخش دولتی استفاده و خدمات در بخش غیر دولتی استفاده می شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز از منابع کشور باید به طور کامل استفاده شود و ارائه خدمات صحیح به بیماران مراجعه کننده به بخش دولتی صحیح انجام شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: دولت باید قدم های اصولی بردارد که پایه اصلاح نظام سلامت است اما بحث دیگری که در برنامه توسعه پنجم به آن کمتر توجه شد مباحث بیمه ای بود.

وی افزود: ما باید برای اداره درست کشور و کاهش هزینه، ارتقاء بهره وری و رضایتمندی مردم تمامی امور غیر حاکمیتی را به مردم بسپاریم و دولت نباید متصدی امور باشد که به نظام حاکمیتی مربوط نیست و در حوزه سلامت باید به این بحث عمل کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از بخش غیر دولتی می توانیم بهترین خدمات درمانی را خریداری کنیم با بهترین کیفیت، کمترین هزینه و نظارت کامل انجام می شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تصریح کرد: نقشه راه ارتقاء سلامت کشور رضایتمندی مردم، ارتقاع بهره وری و کاهش هزینه ها این است.

وی افزود: دولت باید در موارد غیر حاکمیتی وظیفه نظارت داشته باشد و باید به این نکته توجه فراوان داشت که بهداشت و درمان مورد تاکید مقام معظم رهبری بر پایه سلامت است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سلامت نوزاد را باید به عنوان سلامت جامعه مد نظر قرار داد، گفت: باید از تمامی ظرفیت ها برای نوزادان سالم و سلامت استفاده کنیم و برای این مهم باید نظام درمان کشور راهی را هموار کننده که ثمره آن فرزندان سالم باشد زیرا نوزاد سالم است که می تواند در آینده کشور تاثیر گذار باشد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: نتیجه تحقیقات نشان می دهد که نوزادانی که تولد طبیعی دارند از مشکلات چاقی در امان و از سلامت لازم برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه باید زایمان طبیعی را در کشور توسعه دهیم، گفت: کلید واژه ای که راه را برای بیماری مادران و فرزندان هموار کرده تولد غیر طبیعی نوزادان است که 65 تا 70 درصد آمار زایمان کشور را به خود اختصاص داده است. اولین نقشه راه برای اصلاح نظام سلامت کشور باید نوع زایمان را اصلاح کنیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سلامت نوزاد پایه سلامت روحی و جسمی است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دین اسلام بر سلامت روح و جسم تاکید فراوان دارد، گفت: دغدغه اسلام انسان سالم و مرگ همراه با سلامت است و باید به این نکته نیز توجه کرد که مرگ با سلامت برای انسان کامل است که از مرحله تولد تا مرگ به تکامل رسیده است.

وی تصریح کرد:  آنکس که در قله سلامت روحی و کمال انسانی است بهترین مرگ را دارد زیرا در آستانه بهترین تولد قرار می گیرد بنابر این باید برای سلامت انسان تلاش کنیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سلامت بدن دغدغه انبیا و انسانهای هوشمند است زیرا با مرکب بدن می توان در دنیا به کمال رسید، روح در خانه جسم مسیر تکامل را طی می کند بنا بر این باید این خانه سالم باشد و سلامت جسم پایه سلامت روح است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: در حوزه های متنوع حیات به موضوع سلامت و فرهنگ توجه و با تمامی تصمیمات گره خورده اما فاصله زیادی است.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: