کد خبر: ۴۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 26
معاون آموزشی وزارت بهداشت درگفتگو باشفا آنلاين در پاسخ به اعتراض فیزیوتراپیست ها:
شفا آنلاین- معاون آموزشي وزارت بهداشت درپاسخ به اعتراض گروهی از فیزیوتراپیست ها در خصوص عدم امکان گذراندن تحصیلات تكميلي- DPT -در كشورگفت: پاسخ ما در حال حاضر نه مثبت است نه منفی زیرا در حال بررسی موضوع می باشد تادريابيم که آيا راه اندازی تحصيلات تكميلي دراين باره به نفع مملکت است يانه؟

دکتر سید امیرمحسن ضیائی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود:درحال حاضر برای ادامه تحصیل فیزیوتراپیست ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و PHD راه باز است.

معاون وزيربهداشت درپاسخ به اينكه گفته مي شود فيزيوتراپيست ها چرا بايد برای گذراندن تحصیلات DPT باید به پاکستان يا سايركشورها بروند نيزگفت: هر کسی می تواند هرکاری انجام دهد و ما حرفی دراين باره نداریم؛زيرا نظام آموزشی پزشکی ما و نظام ارائه خدمات مربوط به خودمان است. این مقطع هم در چند کشور نظیر پاکستان، عربستان سعودی و یک یا دو کشور غربی اجرا می شود اما بسیاری از کشورها نيزچنين خدماتي نمی دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته خیلی ها ممکن است به خیلی چیزها اعتراض داشته باشند؛ حال آنكه ما هزاران رشته در سطح دنیا داریم که لزومی به ایجاد آنها وجود ندارد.

وی تصريح کرد:بدون شك اينكه تأسیس یک رشته آیا مورد نیاز یک کشور است یا نه مستلزم بررسی در چندین لایه است، که آیا از نظر وضعیت علمی؛ ارائه خدمات و منابع چقدر کمک کننده است؟

وی افزود: زمانی که جایگاه رشته طبیعی شد به آن گروه گفته می شود که حالا برنامه بنویس. حال ما در این خصوص ُفرمتی در غالب یک برنامه آموزشی داریم که پیشنهاد می شود و بعد در شورای معین عالی برنامه ریزی مورد بررسی قرار می گیرد .سپس برنامه نهایی برای تصویب به شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی که مرجع تصویب تمام رشته ها در کشور است می رود.

ضیائی به شفا آنلاین گفت: در هر ماه تعداد زیادی به ما رشته پیشنهاد می شود که بسیاری از آنها مورد نیاز کشور نیست یا به دلایلی با توجه به شرایط خاص کشور ما ممکن است مورد تأیید واقع نشود.

وی تصریح کرد: حال آن که این رشته چندین بار در شورای معین آمده؛ در شواری عالی برنامه ریزی رأی دادند که یک دوره راه اندازی شود و بعد بررسی شود که آیا ما بعد از این نیاز داریم یا نه؟

وی ادامه داد: حال آن که برنامه این رشته سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی تهران با تعداد محدودی دانشجو( فکر می کنم 12 نفر) راه اندازی شد که بعد بر اساس آن، مصوبه برای بررسی بیشتر فعلأ متوقف شد و الان هم در حال بررسی هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اذعان کرد: اگر ما بخواهیم DPT را قبول کنیم و آن را در کشور داشته باشیم دیگر لازم نیست افراد دارای کارشناسی؛ کارشناسی ارشد و PHD های ما ارئه خدمات بدهند، یعنی کسی که DPT دارد کار حرفه ای انجام می دهد.

وی بیان کرد: در عین حال ما نمی توانیم هر دو مسیر را داشته باشیم؛ کشورهای مذکور مانند پاکستان و... تکلیفشان را روشن کرده اند.آنها می گویند افراد کارشناس، کارشناسان ارشد و PHD در این رشته ، موضوع را بررسی می کنند و ارائه خدمات نمی دهند؛ حال فردی که می خواهد ارائه خدمت دهد باید در راستاي DPT قدم بردارد.

ضیائی خاطرنشان کرد: حال آن که در کشور ما این گونه نیست؛ در حال حاضرفرد دارای مدرك کارشناسی در این رشته می تواند خدمت فیزیوتراپی ارائه دهد. افراد دارای کارشناسی و PHD هم به این ترتیب؛ ارائه خدمات می دهند.

وی افزود: حال اگر قرار بر ایجاد رشته DPT در کشور باشد باید برنامه را هم تغییر دهیم که این امر در حال مطالعه است، که آیا به نفع کشور است يا خير؟ونكته ديگر اينكه آیا رشته های موجود را برداریم و این مقطع را ایجاد کنیم؟ یا نه به همین صورت بدون هیچ گونه تغییری ادامه دهیم.

وی ایجاد DPT در کشور را امری در تغییر نظام ارائه خدمات دانست و افزود: فردی اجازه معاینه مریض را دارد که پزشک عمومی باشد حال آن که در این رشته می خواهند مستقیم مریض ببینند؛ برای نمونه کسی که آموزش پزشکی عمومی را ندارد مستقیم درباره زانوی فرد تصمیم بگیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به شفا آنلاین گفت: با ایجاد DPT یعنی به فرد اجازه می دهیم که به طور مستقیم و بدون ارجاع پزشک دیگری بیمار ببیند. تفاوت با کار کارشناسی، کارشناسی ارشد و PHD این است که در آنجا پزشک است که بیمار را تشخیص می دهد و فیزیوتراپی را تجویز می کند.

وی یادآور شد: خوشبختانه سطح فیزیوتراپی در کشور ما حتی از کشورهای اروپایی هم بسیار بالاتر است، و ارائه خدمات در این راستا به خوبی در حال انجام است؛ حالا اگر بگویم نیاز بیشتری وجود دارد حرف دیگریست!

وی اظهار داشت: حال آن که تغییر در نظام آموزشی و نظام ارائه خدمات امری نیست که به راحتی درباره آن تصمیم بگیریم.

وی تأکید کرد: در واقع امکان دارد فردی که مفصلش به دلیل بیماری لوپوس دچار اشکال شده باشد اگر این کاره نباید نباشد تنها تظاهر بیماری را می داند نه اصلش را بنابراین بیمار از بین می رود و فرد در حال درمان زانو است.

وی بیان کرد: بنابراین و به طور کلی فعلأ نظام آموزشی کشور به این نتیجه نرسیده که ارجاع را به کسی غیر از پزشک بدهد، حال انشالله اگر به این نتیجه برسیم که DPT برای مملکت و با شرایطمان لازم است به طور حتم آن را ایجاد خواهیم کرد و اگر نه همان مصوبه شورای عالی برنامه ریزی را انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال ديگر شفا آنلاین مبنی بر این که آيا خروج فیزیوتراپیست ها با شرایط فعلی و وضعیت تحریم ها به ضرر کشورمان نیست؟ اظهار داشت: برخی از دانش آموختگان ما از کشور خارج می شوند تا برای ارائه خدمات بهتر به کشور بازگردند.حال آن که این تنها در مورد DPT نیست بلکه در مورد تمام رشته ها این گونه است.

وی تأکید کرد: این امر چیزی نیست که بر اساس آن بخواهیم رشته ای را ایجاد کنیم تا درآينده برایمان گرفتاری ایجاد کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۰
فيزيوتراپيست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
7
بسيار جاي تاسف دارد كه معاون اموزشي يك وزارتخانه اطلاعات كافي در مورد بحث مورد نظر نداشته و سخن بگويد.
Dpt
|
UNITED KINGDOM
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
10
بسیار متاسفیم که معاون این وزرات خانه مهم هنوز نمیداند فیزیوتراپی چیست و مقاطع ارشد و دکترای تخصصی ان در ایران کاملا جنبه تحقیقاتی دارد و طوری صحبت میکند که انگار در دنیا تعداد اندکی از کشورها دکترای حرفه ای دارند یا خودش را به خواب زده یا اصلا اطلاعات کافی ندارد!!!
پرهام
|
UNITED KINGDOM
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
11
جناب آقای معاون وزیر دو کشور غربی نیست و آمریکا و کانادا و استرالیا و انگلستانه که کل پزشکی دنیا با دیزاین اونها شکل گرفته . همین تخصص شما ارولوژی هم در ایران کپی امریکاست لطفا برای این کارشکنی هاتون دلایل بهتر و منطقی تری ارایه دهید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
6
برای بررسی امکان ایجاد یا ارتقاء سطح علمی و حرفه ای یک رشته تحصیلی توجه به نیاز جامعه به وجود آن بسیار ضروری است و در عین حال وقتی زمان بررسی گاهی سالها به درازا میکشد ، تصورات دیگری مطرح میشود که درخور جامعه آموزشی کشور نیست. همچنین براى بررسی مواردی همچون مورد فوق الذکر مقایسه ى جامعه علمی جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی همچون عربستان و... فراخور نظام پزشکی کشور نمیباشد ، برای واردات علمی و حرفه ای بسیار ضروری است که به کشورهای تولید کننده ای که حرف نخستین در رشته مربوطه را دارند توجه شود نه به سایر کشورهایی که خود وارد کننده آن هستند، به امید آنکه با حضور مسولین دلسوز ایران دوره های پذیرش دانشجو از سایر کشورها بگذارد و شاهد خروج نیروهای تربیت شده ى خود برای تحصیلات تکمیلی نباشیم
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
4
باسلام بسیاری از کشورها رشته پزشکی مثل بسیاری ازرشته هادر مقطع کارشناسی پذیرفته میشوند ولی در ایران دانشجو در مقطع دکتری عمومی پذیرفته میشود به همین علت اگر آقای محترم معاون وزیر مطالعه بفرمایند Dpt معادل دکتری عمومی فیزیو تراپیستها خواهد بود ومقطع PhD تخصصی در شاخه های مختلف، تنفسی، اختلالات اسکلتی عضلانی واختلالات نورو لوژی و...... باعث یالا رفتن توان علمی تراپیستها ما خواهد شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
4
برای بررسی امکان ایجاد یا ارتقاء سطح علمی و حرفه ای یک رشته تحصیلی توجه به نیاز جامعه به وجود آن بسیار ضروری است و در عین حال وقتی زمان بررسی گاهی سالها به درازا میکشد ، تصورات دیگری مطرح میشود که درخور جامعه آموزشی کشور نیست. همچنین براى بررسی مواردی همچون مورد فوق الذکر مقایسه ى جامعه علمی جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی همچون عربستان و... فراخور نظام پزشکی کشور نمیباشد ، برای واردات علمی و حرفه ای بسیار ضروری است که به کشورهای تولید کننده ای که حرف نخستین در رشته مربوطه را دارند توجه شود نه به سایر کشورهایی که خود وارد کننده آن هستند، به امید آنکه با حضور مسولین دلسوز ایران دوره های پذیرش دانشجو از سایر کشورها بگذارد و شاهد خروج نیروهای تربیت شده ى خود برای تحصیلات تکمیلی نباشیم
فیزیوتراپیست
|
UNITED KINGDOM
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
5
اقای ضیایی بهتر است کمی بیشتر راجع به فیزیوتراپی کشورها تحقیق کند،چون افغانستان هم دکترای حرفه ای در ان تصویب شده،فیزیوتراپی در حال دگرگونی است و علم روز دنیا در درمان بیماریهاست
فیزیوتراپیست امجدیان
|
UNITED KINGDOM
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
5
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی حتی در کشوری چون بحرین تصویب شده،امروزه حتی در امریکا دوره ی رزیدنتی دارد اونوقت گفته شده که اگر نیاز بود؟!!
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
5
متاسفانه ایشان درک درستی از دکترای حرفه ای فیزیوتراپی که به معنای ارتقای رشته به علت گستردگی دانش فیزیوتراپی است ندارند. حتی کشورهایی چون آمریکا، استرالیا و.. که DPT اجرایی شده را با کشورهای اروپایی اشتباه گرفتن. مسئولان باید پاسخ گو باشند نه اینکه از همان اول مسیر را ببندن و سپس تفسیر کنند. این آقا صلاحیت لازم رو به عنوان یک معاون وزیر ندارن، چون هم جبهه گیری کردن و هم اطلاعات ایشان نادرست است. به جای اینکه اطلاعات نادرستی را در جامعه گسترش دهند بهتر است برنامه ای مهیا کنند که پزشکان با فیزیوتراپی، تکنیک ها و اهمیت آن آشنا شون تا از این طریق یک تیم درمانی بتواند درمان صحیح و درست را به بیماران ارائه دهد. آقای ضیایی به جای شعار سلامت و تندرستی دادن کمی از جای خودتان بلند بشین و تحقیق کنید. با چسبیدن به صندلی، راهکار ارائه دادن یعنی اختلال در سلامت مردم. متاسفانه شما با اینکه مدت زمان زیادی در جریان این طرح هستین هنوز الفبای DPT را نمی دونین. امیدوارم در مسیر سلامت مردم گام بردارین و بدانید که تامین سلامت فقط شعار نیست
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
3
بیش از یکصد کشور دتیا مانند انگلستان و کانادا به پزشک لیسانس میدهند و فقط معدود کشورها مانند ایران فرانسه دکتری حرفه ای به پزشک میدهند و ایشان نمی داند
محمد
|
UNITED STATES
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
4
بايد به حال سلامت و بهداشت اين كشور از اعماق وجود تاسف خورد كه معاون آموزشي آن آنقدر .......... كه حتي نمرود در اينترنت مطالعه نمايد كه در كشور آمريكا ديگر هيچ مقطعي به غير دي پي تي يا همان دكتراي كلينيكال فيزيو تراپي تدريس نمي شود. آقاي دكتر ضيائي در آمريكا چندين و چندين رشته پزشكي است كه دوره عمومي را نگذرانده و جراحي مي كنند مثل رشته پدي اتري و يا متخصص كليه و مجاري ادرار!!!!! اخيراً به چند نفر از پدي اتريست هم در تهران پروانه كار گرفته از همين وزارت شما و مشغول به جراحي پا هستند !!!! آيا اين همه تناقض در گفتار ورفتار شما و وزارت بهداشت ناشي از اين همه ....... است يا آنكه بگوييد واضح كه ما دوست نداريم در درامدمان كاهشي حاصل شود!!!
سهیل
|
UNITED STATES
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
4
کلا تو کشور ما همه چیز برعکس دنیاست...داروسازان تا مدرک دکترای حرفه ای مدرک میگیرن در حالی که در اکثر نقاط دنیا با مدرک کارشناسی کار میکنن و فیزیوتراپیست ها با مدرک کارشناسی اجازه کار دارن در حالی که دنیا به سمت دکترای حرفه ای فیزیوتراپی حرکت کرده.
علیرضا
|
UNITED STATES
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
5
آقای ضیایی، اینکه DPT در کشورهای پیشرفته و تولید کننده علم چون آمریکا اجرایی شده مهم نیست، در چند کشور خاورمیانه هم اجرایی شد اهمیت ندارد. نکنه می خواهین هر زمان در کشور بی نشانی چون "بورکینافاسو" اجرایی گردید، اون وقت اقدام کنید تا اینجوری رتبه اول علمی در خاورمیانه بشیم
فرزانه
|
SINGAPORE
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
4
واقعا متعجبم که معاون وزیر دولت تدبیر انقدر....... صحبت می کنند. ای کاش کمی مطالعه در مورد این رشته بکنید تا بیشتر باهاش اشنا بشین و ببینید که این رشته یکی از ده رشته برتر دنیاست که بسیار در مقوله سلامت مهم و اثرگذار است و اصلن قابل مقایسه با رشته هایی که هر ماهه به شما پیشنهاد می دن نیست.
مقيم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
4
با سلام وتحيت
بهتراست دراين مورد مهم با كساني كه مدرك فيزيوتراپي دارند وپيشكسوت هستند وسالها در اين رشته كاركرده اند وصاحب نظر هستند صحبت شود
وبعد تصميم گيري شود...
خيل عظيم فيزيوتراپيست هاي اين ديار كه بدون علت تقاضاي DPT
را نمي نمايند!!
وخوبست كه حرف واستدلالشان شنيده شود
واين فرصت به نسل جوان فيزيوتراپيست داده شود
كه هم از هوش وهم از رتبه بالايي در كنكور برخوردارند
فيزيوتراپيست هاي ميهن اسلامي ما ايران ازجمله فيزيوتراپيست هاي خوب در ميان ملل جهان
هستند وبدون اغراق از خيلي از كشورهاي اروپايي ازجمله فرانسه وسوييس پيشرفته تر
مي باشند وشايستگي ارتقاء رشته را دارند
واين زيبنده نمي باشد كه كشورهايي كه بسيار ازنظر علمي عقب تر از
دانش پژوهان فيزيوتراپي ميهن ما مي باشند ،به اين مهم رسيده اند و
DPT دارند وفيزيوتراپيست با هوش وتواناي ما محروم بمانند
موفق ومويد باشيد
فیزیوتراپیست نویدی
|
UNITED STATES
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
2
جناب آقای ضیایی
بنگلادش هم با یه دانشگاه کانادایی توی اسپانیا قرار داد بسته تا 2000 فیزیوتراپیست لیسانس بنگلادشی رو ارتقا به DPT بدن !!!
در پاکستان هم حتی 1 لیسانس فیزیوتراپی وجود ندارد ...
کشور نیجریه هم DPT دارد ....
حتما ورکینافاسو هم باید DPT بگیرد تا معاون محترم وزیر با ارتقا فیزیوتراپیست ها موافقت کند
آقای معاون DPT یه رشته جدید نیست ...
کمی با زبان انگلیسی توی اینترنت سرچ کنید
پارسا
|
UNITED STATES
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
2
آقاي دكتر ضيايي خبر جديد رو هم بهتون بدم كه بنگلادش هم با يك دانشگاه قرارداد بسته تا ٢٠٠٠ فيزيوتراپيست خود را تا سال ٢٠٢٠ به دكتراي حرفه اي ارتقا دهد
فرهاد
|
UNITED STATES
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
2
خفته را خفته کی کند بیدار.
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
5
آقای ضیایی، وظیفه یک فیزیوتراپیست اصولا در زمینه حرکت و اختلالات حرکتی است. بنابراین حوزه کاری فیزیوتراپیست کاملا مشخص است. جنابعالی به گونه ای مسائل را مطرح می کنید، گویی اینکه فیزیوتراپیست ها می خواهند همه بیماران را ویزیت کنند. مشکلات معده، روده، کبد، کلیه، گوش، حلق، چشم و... چه ارتباطی به کار ما دارد که اینگونه موضع می گیرید. زمینه کاری ما تعریف شده است و شما هم این مسئله را می دانید و اگر نمی دانید از همکاران فیزیوتراپیست بپرسید یا از طریق اینترنت تحقیق کنید. وقت زیادی هم از شما نمی گیرد. متاسفانه در سخنان شما بیشتر نوعی فرار از واقعیت دیده می شود تا استدلال و تدبیر.
در اروپا حتی در سطح لیسانس هم دسترسی مستقیم وجود دارد که شما از آن بی اطلاع هستید. در آمریکا که پایه گذار دکترای حرفه ای فیزیوتراپی است، فیزیوتراپیست ها را مجبور به طی مرحله دکترای حرفه ای فیزیوتراپی کرده اند و البته دسترسی مستقیم در حوزه مشخص و کاری خودشان به بیمار دارند.
درکی که یک فیزیوتراپیست از حرکت و اختلالات حرکتی دارد، مطمئنا شما ندارید و لزومی هم ندارد که داشته باشید، چون حوزه شما و ما از هم جدا است. ولی می توانیم به عنوان یک تیم درمانی در جهت بهبود بیمار و افزایش کیفیت درمان آنان قدم برداریم.
بسیاری از بیماران به علت ارجاع دیر هنگام به فیزیوتراپی از طرف برخی از پزشکان، دچار مشکلات حرکتی زیادی می گردند که در این ارتباط برای نمونه می توانم به بیماری پارکینسون اشاره کنم. بیمار پانزده سال تحت درمان دارویی قرار می گیرد و وقتی که کاملا از نظر عضلانی و مفصلی دچار اختلالات شدید غیر قابل برگشت شد، تازه به فیزیوتراپی ارجاع می شود و این در حالی است که از نظر شناختی نیز کاملا دچار مشکل است. حالا این نوع از بیماران را به علت ارجاع دیرهنگام، ما چگونه درمان کنیم؟ چنین بیمارانی باید بلافاصله پس از تشخیص به فیزیوتراپی ارجاع داده شوند تا پیشگیری های لازم به عمل آید و از این طریق سلامتی و کیفیت زندگی بیمار بهبود یابد و موارد بسیار دیگر
محمد
|
UNITED STATES
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
5
آقاي ضيايي شما كمي از وقت خود را به مطالعه و بررسي سيستم آموزشي فيزيو تراپي در آمريكا و ساير كشورها بكنيد تا از دادن نظرهاي غير كارشناسي هود خود داري كنيد وحد اقل آبروي سيستم درمان را حفظ كنيد تا اين نظر ايجاد نشود كه در وزارت بهداشت هيچ كار كارشناسي درست انجام نمي شود. دكتراي كلينيكال فيزيوتراپي يك توهم نيست بلكه يك واقعيت عيني است كه حتي كشورهاي اطراف ما هم كه از نظر شما عقب افتاده فرض مي شوند آن را اجرايي كردند!! آخر تا به كي....... و بي برنامگي در وزارت بهداشت ادامه خواهد داشت!!
adel pt
|
UNITED STATES
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
5
جناب دكتر ضيائي فك كنم سالها به اينترنت دسترسي نداشتيد!! كه ميفرماييد دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي در چند كشور اروپايي و پاكستان و عربستان راه اندازي شده!!!
اگر مشكل دسترسي به اينترنتتون حل شد به سايت انجمن و برد فيزيوتراپي آمريكا , كانادا , استراليا و ... سري بزنيد تا ببينيد كه علاوه بر دكتراي حرفه اي , دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي هم براي فيزيوتراپي راه اندازي شده
تدبير و اميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
4
آقاي ضيائي در حال حاضر تمامي رشته هاي علوم پزشكي فرمتشون از آمريكا و اروپا گرفته شده اصلا يك عدد!! رفرنس ايراني در حوضه ي علوم پزشكي نداريم پس چطور شده وقتي كار به فيزيوتراپي ميرسد ما اصول خودمونو داريم به جاي اين جمله بايد بگيد وقتي كار به درآمد و پول و جيب پزشكان رسيد ما اصول خودمونو داريم!!!
اميد و تدبير
|
UNITED STATES
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
1
و اينكه جنابتان سطح خدمات فيزيوتراپي ايران را بالاتر از اروپا گفتيد فك كنم به علت عدم دسترسي به اينترنت جنابتان و عدم تحقيق و عدم آگاهي از اين موضوع اين مطلب رو گفتيد كما اينكه دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي را بدون تحقيق و آگاهي فقط در چند كشور بيان كرديد
فيزيوتراپيست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
3
و اما جناب ضيائي شما به عنوان معاون آموزشي وزارت بهداشت هنوز از واحدهاي درسي فيزيوتراپي در ايران نيز اطلاعي نداريد شما بيماري لوپوس را مثال زديد حال آنكه در مقطع كارشناسي يك فيزيوتراپيست بيشتر از يك پزشك عمومي از بيماري هاي روماتيسمي ميخواند و ميداند و به تجربه براي بنده پيش آمده كه از پزشك عمومي بيمار با تشخيص آرتروز فرستاده شده و بنده به بيماري روماتيسمي بيمار پي برده و به متخصص مربوطه ارجاع داده ام. حال بماند كه واحدهاي درسي فيزيوتراپي نيز از استاندارد جهاني فاصله دارد
راحیل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
5
ما بعد از فارغ التحصیلی تازه باید از اول شروع کنیم.چون تعداد واحدهای فیزیوتراپی در 4 سال نمی گنجه.باید از کار و زندگی بزنیم بکوبیم بیایم تهران. هزینه کارگاه ها هم که خیلی بالاست.حالا اگه یکی مثل خود من و خیلی از دوستان دیگه نتونیم بیایم تهران این میان هم ما آسیب می بینیم هم بیمار.دوره های بعد از فارغ‌التحصیلی باید برای اپدیت شدن باشه نه آموزش چیزهایی که تو دانشگاه باید می آموختیم
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
4
همکاران فیزیوتراپیست حتی در مقطع کارشناسی نیز با بیماری ها آشنا می شوند و بارها پیش آمده است که به تشخیص پزشک متخصص مشکوک شده و بیمار را برای تشخیص قطعی (که گاهی صرفا به دلیل عدم اجازه برای تجویز پاراکلینیک می باشد) به پزشک دیگری ارجاع داده اند. نکته دیگر دقت به تفاوت های disease و disorder است. خواهش می کنم کمی به نسخ نوشته شده توسط پزشکان متخصص دقت نمایید. بر روی بسیاری از آنها تنها به ذکر مفصل مبتلا اکتفا شده است و این تخصص یک فیزیوتراپیست است که به طور مثال بین علت نورولوژیکال، مکانیکال یا التهابی تشخیص افتراقی بگذارد. صحبت نهایی تلاس برای ارتقا دانش افرادی است که می توانند در جامعه ای که به سمت بیماری های غیرواگیر پیش می رود نقش موثری داشته باشند. رشته ای که اگر نگاهی به سایت WCPT بیندازید خواهید دید در زمینه های مختلف مانند ارتوپدی، نورولوژی، ورزشی، سالمندان، کودکان، درمان های دستی، سلامت زنان، طب مکمل، درد و ... دارای گرایش های تخصصی است. پس چگونه می توان درمانگری توانا در رشته ای با این همه وسعت و عمق را تنها در مدت 4 سال تربیت کرد. همکاران ما بسیاری از نواقص دانش خود را بالاجبار در کارگاه های گوناگون درمان های دستی، کینزیوتیپینگ، کف لگن و صد ها موضوع دیگر می گذرانند که دوستان همه تایید خواهند نمود که میزان فراگیری و کارایی و به ویژه اطمینان از یادگیری در کارگاه با واحد درسی دانشگاه کاملا متفاوت خواهد بود.
فیزیوتراپیست
|
SINGAPORE
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
3
دکتر ضیائی عزیز ای کاش فقط یک ماه در یک کلینیک فیزیوتراپی حضور پیدا کنید تا ببینید بیماران به خاطر بی اطلاعی پزشکان عزیز دچار چه مشکلاتی می شوند. مثلن یک تاندونیت ساده شانه توسط همکاران عزیز شما به خاطر تزریق و داروها و بیحرکتی تبدیل به یک فروزن شولدر می شود که متاسفانه ریتم اسکپولا توراسیک به سختی بر می گردد که باز هم به خاطر بی اطلاعی همکاران شما بیمار از فیزیوتراپی جدا می شود و یک مشکل پایدار برای بیمار ایجاد می گردد و از این دست مشکلات بسیار است. که حل این معضل هم به بهبود سطح علمی و عملی فیزیوتراپیست ها وابسته است که تنها با دی پی تی امکان پذیر است چون تحصیلات فوق لیسانس و پی اچ دی فیزیوتراپی به هیچ وجه از لحاظ عملی کمکی به تراپیست نمی کند. من خودم فوق لیسانس دارم. و هم نیاز به اطلاع رسانی بیشتر به پزشکان در مورد فیزیوتراپی می باشد.
مرتضي گلعذار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
3
جناب معاون وزير عزيز:ايا خودجنابعالي لوپوس رو درمان ميكنيد؟شكستگي فمور را جراحي ميكنيد؟درمان وداروي تخصصي ريزش مو و كچلي را ميدانيد؟به سوختگي هاي شديد دست ميزنيد؟... مسلما خير.وشما فقط به چيزهايي دست ميزنيد كه تخصص شما تعيين كرده است.يك فيزيوتراپيست قرارنيست لوپوس وميگرن و نازايي و قطع نخاع و....را درمان تخصصي نمايد كما اينكه ازتمامي اين مقوله ها اطلاعات كافي دارد ونه تنها با ارجاع ديگرمتخصصين كه خود به تنهايي نيز ميتواند در چارچوب اختيارات محوله به اقدام بيمار همت گمارد.اگر قرار بود يك عضو جامعه پزشكي به تنهايي قادر به درمان تمامي بيماران درتمام زمينه ها باشدجنابعالي نيز ماهانه شاهد چندين پيشنهاد راه اندازي رشته هاي جديد نبوديد...بهتراست بدانيد راه اندازي دي پي تي نه تنها براي جامعه و دولت گرفتاري ندارد بلكه به لحاظ تمامي موارد ممكن و متصور وازهمه مهمتر مسائل سلامت جامعه و هزينه هاي درماني به نفع دولت- بيمار-جامعه و خانواده ميباشد.ختم كلام اينكه:با احترام به تمامي همكاران ومخصوصا پزشكان محترم عمومي كه دراين مقوله مورد مقايسه قرار گرفته اند اگر علم اين عزيزان(البته براي اشراف به بيماري و شناخت درمان و انجام درمان)را دريايي به عمق يك سانتي متر فرض كنيم معلومات فيزيوتراپيستها اقيانوسي خواهد بود به عمق يك متر! بنابراين هرگز نگران دسترسي مستقيم ما به بيماران نباشيد كه تسهيل انجام اين مقوله از بسياري مشكلات و معضلات علم پزشكي خواهدكاست.
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
3
جناب اقای دکتر ،احتراما به عرض میرسانم مثال شما از بیماری لوپوس ودرد زانو وپزشک عمومی مثال مناسبی نیست ،طی سالیان حضور در حرفه فیزیوتراپی موارد بسیار زیادی را برخورد داشته ام که پزشکان محترم عمومی برای استئو ارتریت زانو تنهاوتنها از کورتیکو استرویید ومسکن استفاده کرده اند وبیمار باشرایطی به مراتب بدتر به فیزیوتراپی مراجعه کرده که چه بسا اگر از همان روز اول برای اصلاح ساختار حرکت مراجعه می نمود کار به نا توانی نمی کشید .......ایا وظیفه وزارت بهداشت کمک به تربیت متخصصین توانمند که انهم درحیطه فیزیوتراپی است نیست؟
کمال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
2
آقای دکتر ضیایی از رفاقتت با ... در شورای شهر که ..... است و دلیل اصلی شما در اجرانشدن این طرح جهانیه چیزی نگفتی . اصل مطلب این بود نه این همه سخنرانی......
یک فیزیو تراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
2
به نظر میرسد نگرانی جناب معاون وزیر ازاین جهت است بعد از اجرایی شدن طرح dpt دیگر همکاران فیزاتریستشان نتوانند جایگاهی برای سلطه جویی در قبال فیزیوتراپیستها داشته باشند وگرنه بر این عقیده باطل پافشاری نمی نمودند زیرا رشته ای که آثار جهانی دارد بنا بر دکترین حقوقی از نظر عقاید حقیقی با استقبال جهانی مواجه است واین توجه عمومی و بی شائبه موجبات مجادله ومخاصمه در بین بعضی از گروههای علمی در ایران را فراهم نموده که این جبهه گیری معاون محترم وزارت جای بسی تاسف است
احمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
2
با سلام
جاي بسي تاسف داره جناب اقاي دكتر!!!! ببينيد به كجاي كار رسيديم كه معاون وزارت خونه صريح در مورد پزشك سالاري و عدم رعايت عدالت صحبت ميكنه!!!اقاي هاشمي اين وزارت خونه شماست؟؟؟؟
اين تحول نظام سلامت هستش؟؟
شما بعد اين همه مدت هنوز متوجه نشدين كه ما از dpt خواستار بيمار ديدن مستقيم نيستيم!!!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
2
سلام
دی پی تی در حال حاضر در امریکا واسترالیاو انگلستان وکشورهای منطقه وغیره درحال اجرا میباشد
جای تعجب است که معاونت محترم بی اطلاع میباشند!!!!
ولازم به یاد اوری است که سیستم اموزش پزشکی کشور براساس الگوی امریکایی است البته به جز مواردی که به ضرر منافع مالی گروه خاصی با 200 عضو باشد....
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
1
فقط محض اطلاع جناب معاون!!بسیاری از بیماران باتشخیص های کاملا غلط پزشکان به ما مراجعه میکنند و ما تشخیص بیماری های سختی رو براشون میدیم ک درصورت عدم پیگیدی گاها منجر ب مرگ هم میتونن بشن. متاسفانه درخیال..... ب سر میبرید ک مزشکان دانای کل هستند!!! بیمار با تشخیص پارگی رباط مراجعه میکنه درصورتی ک اصلا چنین علایمی نداره و این کوچکترین خطای تشخیصی پزشکهاست!!! خوشبختانه ما یادگرفتیم ک بیمار را باید ارزیابی کرد ن یک برانداز سطحی و همین دلیل موفقیت بسیاری از ماهاست!!!شهامت داشنه باشید و بگید جرات مواجه شدن با سطح بالای تخصص فیزیوتراپیست هارو ب صورت مستقل نداریم و همچنین دوستانی دارید ک خودشون یا فرزنرانشون در رشته طب فیزیکی تحصیل کرده اند!!! جفا ب مملکت اگر در دنیا مکافاتی نداشته باشه در اخرت سخت عذاب اوره!!! بخودتون بیاین جناب معاون. کار شما مثال عینی مخالفت با افق 1404 ابلاغی از طرف رهبر معظم انقلاب، این بخشودنی نیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
2
آقای معاون لطفا بیشتر فکر کنید و سنجیده تر حرف بزنید شما داری حق مارو میخورید
حکیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
5
آقای معاون وزیر نگران ویزیت مستقیم بیمار توسط فیزیوتراپیست ها هستند . جهت اطلاع ایشان کتابی وجود دارد تحت عنوان differential diagnosis for physical therapist
در امریکا و خیلی از کشورهای پیشرفته این کتاب جزو رفرنس های اصلی فیزیوتراپی است . در 2 جلد حدودا 400 صفحه .
در مورد مثالی که آقای دکتر زدند مثلا لوپوس و زانودرد میخوام نحوه تشخیص افتراقی رو کمی مرور کنم تا مشخص بشه از جانب تراپیست آموزش دیده خطری بیمار رو تهدید نمیکنه . بیماری لوپوس یک بیماری پلی آرتیکولوپاتی غیر قرینه است که معمولا مفاصل دیستال اندام فوقانی رو درگیر میکنه . تست ANA حتما مثبت میشود . حالا چون فیزیوتراپیست ها امکان ارجاع بیمار به لابراتوار رو ندارند . راه های دیگری برای تشخیص افتراقی وجود داره . علایم بالینی شامل راش پروانه ای صورت ، وجود زخم های دهانی مثل آفت ، حساسیت به نور ، راش های قرمز رنگ روی بدن که به راحتی قابل معاینه و تشخیص هستند . حال فرض کنیم علایم به این ماژوری از چشم تراپیست مخفی بماند . تراپیست با چند معاینه فیزیکی به راحتی می تواند متوجه شود علایم بیمار ناشی از اختلال در بیومکانیک مفصل یا عضله است یا خیر . ما در فیزیوتراپی حلسات ارزیابی مجدد داریم چون بیماران معمولا حداقل 10 جلسه مراجعه میکنند . مسلما بعد از 3 جلسه اگر علایم بیمار تغییری نکرد حتما تراپیست بیمار رو به یک پزشک متخصص داخلی یا فوق تخصص روماتولوژی ارحاع خواهد داد.
جناب آقای معاون وزیر هم اکنون خیلی از تراپیست ها در کلینیک هایشان بصورت مستقیم بیمار رو ویزیت میکنند . پس خواهشا برای جلوگیری ازmalpractic بیایید بدون این رشته رو تخصصی کنید تا در درجه اول جامعه و مردم از خدمات بهتری بهره مند بشند و هم فیزیوتراپیست های عزیزمون رضایت شغلی بالاتر و انگیزه بیشتری برای ارایه خدمات با کیفیت به مردم عزیزمون داشته باشند هر چند که هم اکنون هم این چنین است . ما فیزیوتراپیست ها میخواهیم خودمون رو اراقا بدهیم و قصد نداریم جای گروه دیگری رو در نظام درمان تنگ کنیم! بدنه فیزیوتراپی طی این 20 سال اخیر خیلی بزرگ شده است و واقعا دیگر 4 سال کارشناسی جوابگو نیست.
بهرام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
2
استثمار فيزيوتراپيستها در مطبهاي طب فيزيكي تنها دليل مخالفت معاون آموزشي رابطه باز با اجراي دي پي تي است و لا غير . از دولت تدبير و اميد چنين رابطه بازيها و حق و ناحق كردنها آن هم در وزارتخانه اي كه متولي سلامت مردم است بسيار بعيد است
meysam
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
3
جناب آقای ضیایی فکر کنم شما در حیطه ی تخصص فیزیوتراپی اصلا اطلاعاتی ندارین و امیدوارم برین با یک متخصص این رشته مقداری صحبت کنین. ..
برین نسخه هایی که برای فیزیوتراپیست ها فرستاده میشه رو نگاه کنین تا ببینین وقتی مریض رو میفرستن به عنوان مثال توش نوشته میشه LBP با ده جلسه فیزیوتراپی ....من از شما میپرسم که کمر درد چندتا علت میتونه داشته باشه؟؟؟ آیا فیزیوتراپ اگر خودش علت کمر درد رو تشخیص نده میتونه مریضش رو درمان بکنه؟ ؟؟
در مورد بیماری لوپوس که مثال زدین به شما پیشنهاد میکنم که کتاب فیزیوتراپی در بیماری های رماتیسمی که رفرنس فیزیوتراپ ها هست رو بخونین تا بفهمین اطلاعات تشخیصی فیزیوتراپیست ها چطور هست و بدون اطلاع با اون حرفتون قضاوت نکنین و باعث پرت شدن ذهن ها نشین. ...
به جرات میگم که اکثر بیماران فیزیوتراپی با تشخیص غلط و بعد از کلی هزینه گذاشتن بر دوش بیمار به کلینیک های فیزیوتراپی فرستاده میشن....
این رو هم بدونین که کشور لبنان هم مقطع DPT داره و این برای کشور ما مایع تاسف هست. ....
ایوب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
3
از خبرنگاران سایت میخوام که با جناب دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت مصاحبه بکنند....
امیدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
2
با سلام
جناب معاون هم نظر خودشون رو اعلام کردند.فکر میکنم بهتر باشه سایت شفاآنلاین هم با یک یا تعدادی از کسانی که نقدی بر صحبت های ایشدن دارد هم مصاحبه بکند.تشکر
دکتر محققی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
1
شکر نعمت ،نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون. کند
قدر منو ندونستید حداقل من خونمون اینترنت پر سرعت داشتم..والا...
فیزیوتراپیست شفابخش
|
ROMANIA
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
2
جناب اقای دکتر ضیائی معاونت محترم وزیر:
پیرو اظهارات پسندیده وبسیارتخصصی همکاران عزیزم ،ازطرف خودم وجامعه بزرگ فیزیوتراپی تیمی متشکل از متخصصین تمامی رشته های علم پزشکی را به مناظره درخصوص دی پی تی دعوت مینمایم.دراین مناظره متخصصین عزیزومنجمله خودحضرتعالی میتوانید تمامی شک وشبهات و سوالات تخصصی خودتان درخصوص علم ودانش،تخصص،لیاقت وکفایت بالا وستودنی فیزیوتراپیستها را به قضاوت یک داوری بیطرف بگذارید.فیزیوتراپیستی که میتواند بصورت تصادفی از جمع فارغ التحصیلان و شاغلین انتخاب شود یا ازمیان اعضای هیئت مدیره انجمن یا کادر اموزشی دانشگاه.بی شک این رویارویی فرصتی خواهدبود برای عرضه توانایی،علم ودانش،هنر به روز وجهانی واشراف همه جانبه فیزیوتراپیستها به تمامی عرصه های علم پزشکی؛ مطلبی که متاسفانه سالهاست از چشمان تنگ ناظران سیستم بهداشت ودرمان به عمد پوشانده شده است.همچنین فرصتی است برای به چالش کشیدن بسیاری ازکاستیها وکمبودهای عزیزان متخصصی که درارتباط تنگاتنگ با علم فیزیوتراپی بوده ونه تنهاخودایشان بزرگترین عامل سدراه پیشرفت این علم اند بلکه مغرضانه واگاهانه(البته این ممانعت بزرگترین جهل ونادانی است)راه رابراجرایی شدن دی پی تی میبندند.
جناب معاون وزیر عزیز:خیلی شرایط پیش امده که عده ای سودجووفرصت طلب بخاطرمنافع شخصی خودشان بااستفاده ازامکانات وفرصتهای عالی دولتی راه را بر پیشرفت وانتفاع عموم سدکرده وباعث خسارات فراوان میشوند...اما وقتی مقوله مهم وحیاتی سلامت وجان انسانها ونوع بشردرمیان است این سوءاستفاده ها میتواند عواقب جبران ناپذیر بباراورد و عقب ماندگی تاسف بار سیستم سلامت رابدنبال داشته باشد؛فقط وفقط به بهای انتفاع مادی عده ای محدودوخاص و البته ارضاء روانی ایشان به سبب دارابودن مناصب انحصاری درمانی وسایه انداختن انها بر مراکزدرمانی که دخالت هیچ گروه شایسته دیگررابرنمیتابند.
دی پی تی ازاین مقوله حیاتی مستثنی نیست وهم اکنون جایگاه شایسته ما درانحصارکسانی است که به جرات میگویم هیچکدام به اندازه خودمان شایسته ان نیستند.فیزیوتراپی وپیشرفت ان به دی پی تی را جدی گرفته وخودرا شایسته دعا وثنای بیماران ونیازمندانی کنید که شایسته دریافت درمانهای نوین و با کیفیت جهانی هستند
فیزیوتراپیست گلزار
|
ROMANIA
|
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
3
جناب اقای دکترضیائی معاون وزیر:
میشوددقیقا بفرمائید نگران چه چیزی هستید؟گرفتاریهای بعدی که دراثر ارتقاء علمی فیزیوتراپی گریبانگیرتان شود؟؟!
دسترسی مستقیم فیزیوتراپیستها به بیمار؟؟!
عدم اطلاعات کافی علمی نزدفیزیوتراپیستها؟؟!
غصب جایگاه درمان سایر گروههای تخصصی؟؟!
اخرجناب معاون وزیر،مگرسروکارماوشمابا خم رنگرزی است یا تبدیل اب به یخ باکاهش برودت اب؟؟! یاشایدشمردن تعداداتومبیلهایی که دریک شبانه روز ازیک چهارراه مجهزبه چراغ راهنمایی میگذرند؟؟!
جناب ضیائی عزیز سروکارما با جان ادمهاست وسلامت انسان،مقوله سلامت دربالاترین حدش.مگربه همین راحتی است که سرکارعنوان فرمودید؟؟!کافی است ازیک دانشجوی فیزیوتراپی تحقیق کنیدتا پی به معلومات والای دانش اموختگان این رشته ببرید.
وانگهی قرارنیست زمام تمامی امورعلم پزشکی را به ما بسپرید وخود فی امان الله!!!
درعلم پزشکی واژه ای هست به نام حیطه معلومات واختیارات وچارچوب وظایف وامورمحوله وهمچنین واژگان بسیاررایجی بنام ارجاع بیمار.جناب دکتر عزیز:درست است که معلومات اموخته شده دردوره کارشناسی الحق والانصاف فراتر ازحدیک کارشناس وچه بسا درحددکتری پزشکی است،اما قرارنیست یک دی پی تی یک تنه به جنگ بیماری رفته وتمام عوارض و علایم و درمان وپیگیری و.... را رفع و رجوع کند.جناب دکتر: همانطورکه جنابعالی ودیگرمتخصصین هرکدام معلومات خاص خودرا دارید ودرچارچوب تعیین شده درمان راانجام میدهید و موارد بیربط باتخصص خودرا به دیگران ارجاع میدهید ودرکاردرمانی دیگران دخالت نمیکنید، ما نیزازاین مقوله وقانون مستثنی نیستیم وفقط درچارچوب تعیین شده ومعلوماتمان درمان رااجرامیکنیم.باوربفرمائید درعین دارابودن دانش پزشکی بالا،فیزیوتراپیستها هرکولهایی نیستند که عقده درمان مستقل وکامل وهمه جانبه داشته باشند،نمیخواهند ونمیتوانند همه کاره درمان باشند همانطورکه شمانمیتوانید ونبایدهم بتوانید چون دراینصورت تمام قواعد دنیای علم پزشکی بهم میریزد.
جناب معاون وزیر: کسانی هستند که در سیستم بهداشت ودرمان اگاهانه ومغرضانه به دلیل منافع مادی وروانی به دنبال انحصار طلبی اختیارات فیزیوتراپیستها هستند درصورتیکه بمراتب شایستگی بسیارکمتری دارند ودرراه اجرایی شدن دی پی تی سنگ اندازی میکنند.جناب معاون وزیر ضمن اینکه مراقب عدم اصابت این سنگها به خودتان هستید،لطف نموده از این افراددورمانده وتمامی تلاشتان را برای اجرایی شدن دی پی تی بنمایید.باوربفرمایید ازقبیل این پیشنهاد رشته هرچندین ماه که سهل است،هرچندین سال نیز رشته ای زاده نخواهدشد که استحقاق توجه همه جانبه را داشته باشد.دی پی تی اتفاقی خواهد شد برای تمام فصول،نامی که سالهای سال بلکه چندین قرن با نام مبارک معاون وزیرمحترم جناب اقای دکترضیائی عجین شده واز ان نام برده خواهد شد.ارزومند توفیق الهی تان
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
3
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی به معنای ارتقا رشته است و بالا بردن سطح پایه رشته فیزیوتراپی برای همه فیزیوتراپیست ها و از لحظه ورود به دانشگاه.
آقای ضیایی، اینقدر نگوید هم اکنون کارشناسی، کارشناسی ارشد و پی اچ دی داریم. اول درک کنید که هدف دکترای حرفه ای فیزیوتراپی چیست، بعد اظهار نظر کنید.در این حوزه ها باید تخصصی صحبت کنید نه عوامانه.
درضمن فیزیوتراپیست ها، واحدهای درسی درباه بیماری های روماتیسمی دارند و در این ارتباط با متخصصان روماتولوژیست جهت افزایش کارایی، کیفیت درمانی و درنهایت بهبود سلامتی بیماران همکاری می کنند.
بنابراین بهتر است از تفکر سنتی و قالبی بیرون بیاید و همگام با کشورهای پیشرفته در عرصه علم، نوآوری را شعار خود کنید و از تغییر هراسی نداشته باشید. چون نتیجه دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در کشورهای تولید کننده علم کاملا مثبت بوده و باعث افزایش شاخص سلامت گردیده است.
محمد
|
UNITED STATES
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
3
آقاي ضيايي آيا شما مي دانيد چه تعداد از فيزيوتراپيستهاي كشور جذب كشور فقط كانادا ميشوند كه اساساً اين تعداد بسيار زياد در هيچ گروه پزشكي ديده نمي شود!!!! آيا از خود سوال كرده ايد چرا!!!!! البته جواب شما معلوم است و مي گوييد هر كسي هر كاري دوست دارد مي تواند انجام دهد!!! اصلاً چرا اينقدر هزينه بيت المال را صرف تربيت نيروي فيزيو تراپيست متخصص براي كانادا و آمريكا مي كنيد !!!! آيا وزارت بهداشت ايران قرار دادي با كشور كانادا و آمريكا جهت تامين نيروي فيزيو تراپيست آنها دارد!! چرا نمي گوييد كه چنين قراردادي داريد!! فقط در عرض ٦ ماه گذشته حدود ده نفر از دوستان و دانشجويان سابقم كشور را به مقصد كانادا ترك كردند!! بسيار جاي تاسف است كه شما نماينده آموزشي وزارت بهداشت كشوري با چند هزار سال سابقه آموزش و تعليم و تربيت هستيد!!! كمي اگر فقط كمي اگر به پول بيت المال مردم فكر مي كرديد كه صرف تعليم و تربيت نيروهاي متخصص فيزيوتراپي ميشود اينگونه اظهار نظر نمي كرديد!!
رضایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
2
اولا تاسف میخورم برای اقای وزیر..دکتر ضیایی توان معاونت را ندارند. حقیقتا برای ...... حرف زدن معاونت وزارت بهداشت متاسف شدم. شما با یک جستجوی ساده در گوگل میتوانید متتوجه شوید در دنیا فیزیوتراپی در چه مقطعیه..
مجید د
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
4
دوستان اگر دقت کنید ایشان نکته اصلی و محل اصلی .... را اعلام کردن واون چیزی نیست جز بیمار مستقیم دیدن که با منافع اقایون در تضاد شدید هستش .مشخص میشه که این دولت هم مثل دولت قبل صداقت نداره و به فکر منافع اشخاص هست نه مردم و بیمار ،فقط یه مقدار شکل دروغ گویی شکیل تر شده
فیزیوتراپیست تاجیک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
4
جناب آقای دکتر ضیایی
واقعا متاسفم که شما هنوز در اما و اگر هستید.آمریکا مهد علم پزشکی می باشد چرا این دوره را راه اندازی کرد ؟؟؟؟ استرالیا اوج فیزیوتراپی دنیاست چرا این دوره را راه اندازی کرد؟ جناب آقای دکتر ضیایی جامعه ایران با بمب پیری روبروست. همانطور که می دانید الگوی بیماری ها از عفونی به ناتوان کننده تغییر پیدا کرده است به همین خاطر کشورهای دنیا بدنبال تغییر مقطع و بهبود خدمات فیزیوتراپی رفته اند . جناب دکتر ضیایی مگر اکنون بینایی سنج ها و ماماها دایرکت اکسس ندارند ؟ مگر مشکلی برای پزشکان پیش آمده است؟ دکتر ضیایی تا کی میتواند چشمان خود را بست و خود را مجزا از دنیا دانست ؟ بیایید واقع بین باشیم . رشته فیزیوتراپی بی دلیل جز 10 رشته برتر آمریکا بنابرگزارس سی ان ان قرار نگرفته . مقاومت و تابو ساختن از پیشرفت و تافته جدا بافته بودن از دنیا نتیجه ای جز افت کیفیت خدمات رسانی به بیماران چیز دیگری در پی نخواهد داشت . من واقعا دلیل این مخالفت را درک نمیکنم واقعا چه چیزی به غیر از این موضوع در ذهن می آید که شما فقط به .....گروه خاص نگاه میکنید و نه سلامت مردم. امیدوارم این نظرات را ببینید و بخوانید و بقول جناب آقای دکتر روحانی گوش شنوا و فرهنگ انتقاد پذیری ایجاد شده باشد.یا حق
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
5
آرزوی امروزه فیزیوتراپیست های ایران.کاش من یک پاکستانی بودم و یا سیستم وزارت بهداشت پاکستان اینجا فعالیت میداشت.تمام
هدی
|
UNITED STATES
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
3
واقعا متاسفانم کسی که معاون اموزشی وزارت بهداشت است کوچکترین اطلاعی راحع به فیزیوتراپی ندارد !!!
اقای دکتر ما فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی بیماران را توسط روشهایی که در دانشگاه در طی تحصیل اموخته ایم درمان میکنیم و روشهایی که اصلا یک پزشک انها را نمیداند کسی که پزشک است قرار نیست که علامه دهر باشد که شما چنین میفرمایید.
نتیجه این طرز فکر و سیاستها میشود انچه ما اکنون درجامعه شاهد ان هستیم که بیمار چندین سال با تشخیصهای غلط همان پزشکان محترم با صرف هزینه های گزاف چندین متخصص را زیارت میکند بدون انکه درمان شده باشد.
متاسفانه شما با این عرایض ثابت کردید منفعت یک عده بر منفعت جامعه و مردم ارجحیت دارد ...
نظری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
4
با سلام ...با تشکر از دکتر شکوهی و سایت شفا انلاین
معلوم شد معاون وزیر محترم بهداشت کوچکترین اطلاعی از وضعیت آموزشی کشور ندارد .

آنقدر در این سخنانش مغلطه و .... وجود دارد که آدم متعجب میشود. یعنی مگر میشود معاون وزیر تا این حد .........باشد و یا زبان انگلیسی و استفاده از اینترنت را نداند.
از مسئوالان محترم سایت وزین شفا انلاین خواهشمندم فقط با چند کلیک ساده آخرین اطلاعات از دکترای حرفه ای فیزیوتراپی را در تمام دنیا بیابند و در اینترنت شفاف سازی نمایند ...
حتی بنگلادش هم موافقت نامه امضائ کرده تا تمامی کارشناسان فیزیوتراپی به dpt ارتقا پیدا کنند.
آنقد تعداد مهاجرت فیزیوتراپیست ها به امریکا و کانادا زیاد شده که آدم فکر میکنه ...که سوال برانگیزه؟؟؟
چرا ما باید برای انها کار کنیم و خزانه ژنتیکی با دانش کشور مان را به ان کشورها بفرستیم ...
این فرار مغز ها نیست ...فرار ژن هاست و خالی شدن خزانه ژنتیکی کشور !!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
3
باسلام
لطفا کمی در مورد رشته فیزیوتراپی بیشتر مطالعه کنید
در حال حاضر به علت موثر بودن فیزیوتراپی در پیشگیری ودرمان بسیاری از بیماری ها کشورهای پیشرفته مثل امریکا...درحال امزس در حد تخصص به فیزیوتراپیست های خود میباشند وبا این کار هم سطح سلامت جامعه رو بالا بردن وهم هزینه درمان رو در سطح کلان پایین اوردن.واقعا 4سال برای اموزش این علوم جدید کافی نمیباشد
با این وجود جای تاسف وتعجب دارد که معاون محترم میخواهد این همه هزینه کند وبرخلاف روال علمی جهانی برخورد کند
از وزیر محترم تقاضا داریم شخصا وارد مسئله بشود چون ما به صداقت وعلمی بودن وزیر محترم اطمینان داریم وحرف ایشون برای ما ختم کلام است
لیلا دادا ش زاده
|
NETHERLANDS
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
5
من از محضر تمامی مسئولین وزارت بهداشت سوالی دارم و ان این است که ایا در جامعه ما بیمار اهمیت دارد؟ با اندکی تفکر می توان فهمید که در صورتی که بیمار مهم باشد و تمامی تصمیم گیری های سیستم بر حول نیاز های بیمار صورت گیرد، پس قطعا نه تنها از پیشرفت و تعالی متخصصان ارائه دهنده خدمات به بیماران جلوگیری نمود بلکه باید تمامی برنامه ها و اهداف در جهت بروز بودن تمامی رشته ها باشد.
فیزیوتراپیست
|
UNITED STATES
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
6
آقای دکتر ضیایی

فقط با پنج دقیقه جست و جو تو اینترنت میتونید اطلاعات صحیح در مورد فیزیوتراپی و مقاطع رشته به دست بیارید.

لطف کنید اینقدر جبهه نگیرید. بهتره خودمون رو با کشور های پیشرفته مقایسه کنیم.
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
6
واقعاً متأسفم برای این جمله:
"تا درآينده برایمان گرفتاری ایجاد کند"
مهرداد بهراميان
|
UNITED STATES
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
6
جناب اقاي دكتر ضيايي
ايا طرحي كه طرحي كه در كشورهاي پيشرفته دنيا امتحان خود را پس داده است نياز به اين همه بررسي وبه عبارت بهتر سنگ اندازي دارد؟؟
ايا خواستن شرايطي براي مطالعه بيشتر براي كار باليني خواسته زياديست؟؟
اميدوارم در كشور م بزودي شاهد برخورد منطقي با اين مساله باشم نه برخورد جهت دار
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
6
من تازه از رشته ی فیزیوتراپی فارغ التحصیل شدم بعد از این همه درس خواندن تازه با اقیانوسی از ندانسته ها رو برو هستم ،در حالی که برای ادامه تحصیل امیدی ندارم چرا که ارشد و پی اچ دی ما کاملا جنبه ریسرچ دارد و به دانش بالینی ما چیزی را اضافه نمیکنند اقای معاون وزیر چرا انقدر شما با ما لجبازی میکنید و امثال ماها را مثل سایر رشته ها میپندارید در حالی که ما با رتبه های بالا در کنکور پذیرفته شده ایم !! و خیلی ها را میشناسم که مثل من نا امید شدند بعد از این همه درس خواندن!!
مهدی
|
UNITED STATES
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
5
جناب افای دکتر ضیایی عزیز اکثریت برد های تخصصی علم پزشکی کپی برداری از دوره های تخصص کشور های نظیر امریکا هست.پس به برد این کشورهای پیشرو در علم پزشکی قابل اعتمادهستند.
و دیگر اینکه به نظر شما در این کشور های پیشرو اقدامی صورت می گیرد که به نظام سلامت کشور اسیب بزند؟؟طبق فرمایشات شما ارجاع مستقم به فیزیوتراپیست سبب اسیب زدن به نظام سلامت کشور میشود..چه تفاوتی بین این کشور های پیشرفته و ایران وجود دارد که باعث ایجاد اینگونه تفکرات شود؟چرا قبل از اظهار نظر مطالعه نکنیم در مورد ماهیت DPT؟شما عزیزان متولیان درمان این مرز و بوم هستید چرا جهت انجام وظایف محوله از قبیل توسعه خدمات درمانی توطئه خدمات درمانی جایگزین شود؟؟؟انتظارات از شما بزرگواران بیش از این است
فرهاد
|
UNITED STATES
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
5
این جواب معاون وزیر قیاس مع الفارغ است
جناب معاون وزیر جراحان شما دارن پای چب و راست رو به جای هم عمل می کنند
جراحان شما دارن به خاطر کارانه مثل عمل ختنه، لامینکومی میکنن چون به قول خودشون یک اورژانس جراحیه اگه عملش نکنی خودش خوب میشه ( نقل قول یکی از اساتید جراح مغز)بعد اون موقع میگه فیزیوتراپ نمیتونه تشخیص افتراقی بده
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
6
اقای وزیر ضمن عرض سلام...تمام حرف و خواسته ما این است که با توجه به پزوهشی بودن دوره کارشناسی ارشد و phd ...دوره 4ساله کارشناسی جوابگوی اموزش جامع و بالینی تمام مهارتهای فیزیوتراپی نیست و باید دوره تحصیل این رشته افزایش یابد و ما هم باید مانند سایر کشورها با روند جهانی پیش برویم...کما اینکه فیزیوتراپیستهای با غیرت بعد از اتمام دوره کارشناسی با همت خودشان و صرف هزینه های شخصی اقدام به شرکت در کلاسها و دوره های اموزشی میکنند که در دوره کارشناسی مجالی برای اموزش انها نبوده تا بیماران را به نحو احسن درمان کنند ...ای کاش شما یکبار یکی از کتب رفرنس فیزیوتراپی را مطالعه کنید تا شخصا پی ببرید که ماهیت این رشته از نظر علمی چیست و در کجا قرار دارد.
امیدوارم این گره با مساعدت جنابعالی باز شود.
تراپیست
|
SINGAPORE
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
دی پی تی در حال بررسی است!!!!!!!!!!!!
دقیقن چند سال نیاز به تحقیق و بررسی دارید؟ و بعد از 5-6 سال تحقیق معاون وزیر هنوز نمی داند علت ایجاد دی پی تی در دنیا چیست و کدام کشورها ان را اجرایی کرده اند؟ کاملن مشخص است که عده ای ذینفع در این قضیه سنگ اندازی می کنند. و منافع شخصی به منافع مردم ارجحیت دارد. آقای معاون خود شما اگر زانودرد داشته باشید ترجیح می دهید کسی شما را درمان کند که 4 سال درس خوانده یا کسی که در سیستم دی پی تی علم و تبحر لازم را به دست آورده است؟
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
3
ظاهرا اقای معاون مدافع بی چون و چرای فیزیاتریست ها هستند و منظورشان از اینکه در اینده گرفتاری پیش بیاید این هست که فیزیاتریست ها دچار مشکل میشوند!!!!!!!
جناب اقای دکتر فیزیوتراپیستها در تشخیص بیماریها مثلا لوپوس که شما فرمودید صد بار از دوستان فیزیاتریست شما متبحر تر هستند چه برسد به پزشکان عمومی که در تشخیص ضایعات عضلانی اسکلتی شاهکارند
فیزیوتراپیست
|
UNITED STATES
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
3
جناب دکتر ضیایی ایجاد این مقطع چه منافاتی برای ارایه خدمات در مقاطع دیگر دارد در رشته های دیگر چون داروسای نیز ابتدا به این شکل بود وباایجاد مقطع دکتریابقیه افراد با ادامه تحصیل تدریجی تغییر مقطع دادند .شما میفرماییدکه پزشک عمومی آگاهتر از بیماری های روماتیسمی وغیره آگاهتراست در خالیکه ما به عینه برعکس این را میبینیم .وحتی با تهدیدی د رلفافه ی کلام ایجاد این مقطع را تهدیدی برای کاروفعالیت مقاطع کارشناسی و.. دانسته اید.بگذریم که دردیگر زمینه ها یا سعی در القا مطالب کذب در مورد این مقطع دارید ویا آگاهی کافی ندارید که در هردوصورت جای بسی تاسف است
dpt
|
UNITED STATES
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
3
دكتر ضيائي قبل از اظهار نظر بهتره در مورد مطالبتون با يه فيزيوتراپيست مشورت كنيد چون خيلي از موارديكه بيان كرديد مثل دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي فقط در چند كشور!! و سطح بالاي خدمات فيزيوتراپي نسبت به اروپا و... نادرستيشونو با دلايل و ومدارك معتبر حتي به كلينيك فيزيوتراپي سركوچتون سر بزنيد بهتون توضيح ميده
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
آقای ضیایی
واقعن متاسفم که تعصب و........ باعث شده حقیقت را کتمان کنید
همین کوریکولوم کارشناسی فیزیوتراپی شما کپی برداری از یکی از دانشگاه های امریکا هستش در حالی که این برنامه در حال حاضر در امریکا دیگه وجود خارجی نداره و دوره های dpt و رزیدنتی و فیلوشیپ در گرایش های مختلف جای اونو گرفتن
تحول عظیم درعلم بهداشت و تولید واکسن بیماری های عفونی را کنترل کرده و صنعتی شدن بیش از پیش جوامع باعث افزایش چند برابری اختلالات اسکلتی عضلانی شده بنابرین هیچ پزشکی نقش بی بدیل و محوری فیزیوتراپیست را در
1.پذیرش مستقیم
2.معاینه و 3.تشخیص و 4.درمان بیماری ها و اختلالات اسکلتی عضلانی نمیتونه پر کنه
این تفکر تعصبی و ....... محکوم هست
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
با سلام خدمت دکتر ضیایی
پیشنهاد من اینه که مطالعه بیشتری راجع به دی پی تی و در چه کشور هایی الان اجرا میشه و اینکه چه منافعی برای سیستم سلامت جامعه داره داشته باشین
فیزیوتراپیست
|
UNITED STATES
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
اقای دکتر شما نگران چه چیزی هستید؟ فکر میکنم اینکه یک فیزیوتراپیست بتونه بصورت مستقیم بیمار ببینه خیلی نگرانتون کرده !!!!! دکتر ضیایی ما از شما انتظار مطالعه ی بیشتر در این راستا داریم ..دل نگرانی های شما رو درک میکنیم ولی به توانایی های خودمون ایمان داریم
مریم
|
UNITED STATES
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
با سلام
ما همین الان هم داریم با تشخیصای خودمون مریض میبینیم والا همکارای جنابعالی که فقط مینویسن لطفا ده جلسه فیزیوتراپی
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
ضمن عرض سلام..لازم بهرتوضیح است که در چارت آموزشی فیزیوتراپی واحدی به اسم physical examination هست که مطمئنا کسی که این واحد رو پاس کرده باشه بیشتر از کسی که نصف عمرشو صرف خوندن انگل و باکتری کرده ،میتونه در مورد زانو اظهار نظر کنه !!!!!!!!!!!
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
وقتی کشورهای خیلی پایین تر از ایران از نظر سطح علمی,متوجه نیاز اساسیdpt در کشورشون شدند دیگه فکر کردن وتعلل برای این موضوع واضح اصلا درست نیس
موسی پور
|
UNITED STATES
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
3
جناب دکتر ضیایی ...
بجای اینکه نگران سلامت جامعه و ممانعت از ارتقاء علمی فیزیوتراپیست ها باشید...فکر محکومیت دادگاه برای بورسیه های غیرقانونی که .... باشید !!!
ماه ...برای همیشه پشت ابر نمی ماند!
Navid Zadeh
|
UNITED KINGDOM
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
5
با سلام حضور دکتر ضیایی معاون محترم وزیر بهداشت
یکی از مشلکلات اساسی ما در نظام سلامت عدم شناخت مردم و همکاران پزشک از اثرات بسیار زیاد و مفید فیزیوتراپی است. بنده یک فیزیوتراپیست هستم که تو انگلیس مشقول کارم و با خوندن مصاحبه شما در رابطه با فیزیوتراپی خواستم به چند نکته اشاره ای داشته باشم. اینجا سالهاست که همه فیزیوتراپیست ها با مدرک لیسانس بطور 100% مستقل بیمار پذیرش، معاینه و درمان میکنند و حتی سکند اپوینین هم میدهند. این استقلال نه تنها هیچ مشکلی تا بحال پیش نیاورده بلکه دقیقا همین موصوع باعث ارتقای سلامت در این کشور ها شده است. فیزیوتراپیست ها در معاینه و مدیریت دوران نقاهت و رکاوری از خیلی از متخصصان دیگر بیشتر میدانند و اصلا برای این همین هدف تربیت میشوند. فیزیوتراپی یکی از مهمترین شاخه های علم پزشکی است که متاسفانه تو کشور ما حتی نزدیک به جایگاه اصلیش هم نیست چه برسد به اینکه از اروپا بالاتر باشد. اجرای فیزیوتراپی در حد استاندارد جهانی بدون شک نیاز مبرم ماست و این باعث دکرگونی و ارتفاع سلامت میشود، از پیشگیری گرفته تا درمان و صزفه جویی ملیون ها دلار در بودجه نظام سلامت.

بدون شک تحول نظام سلامت ما بدون ارتقای جایگاه فیزیوتراپی امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به شرایط بسیار بد فیزیوتراپی ما در سالیان گذشته و عدم استقلال فیزیوتراپیست ها، در شرایط فعلی دی پی تی تنها الترناتیو رهایی از این مشکل و معضل میباشد. این نکته را درست فرمودین که خیلی از کشورهای پیشرفته مثل همین انگلیس هم دی پی تی ندارند. من هم دی پی تی نخوندم، منتها نحوه اموزش با ایران فرق اساسی دارد و فیزیوتراپیست را مستقل بار میاورند. ولی در کشور ما متاسفانه در طی سالیان زیاد فرهنگ پزشک سالاری و دارو درمانی نه تنها جامعه و مردم ما را بیمار تر کرده است، بلکه فشار زیادی به فیزیوتراپیست های زحمتکش اورده تا جایی که قدرت خلاقیت و مدیریت انها در حوضه درمان و پیشگیری شدیدا تحت تاثیر گذاشته است و عملا هیچ همکاری بین پزشکان و فیزیوتراپیست ها در نظام سلامت باقی نمونده است . با توجه به نکات فوق تنها چاره ما، تحول تظام اموزسی و نحوه اموزش فیزیوتراپی هست که با توجه به شرایط اجرای استاندارد دی پی تی ان را میسر میسازد. لطفا تیمی را جهت تحقیق اصولی و بیشتر در این ضمینه تشکیل دهید تا این هدف مهم در سلامت کشورمون هر جه زودتر محقق کردد.
با احترام نوید زاده، فیزیوتراپیست
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
3
دکتر ضیایی سلام
خواهشی که ما فیزیوتراپیست ها از شما داریم اینه که بدور از مسائل حاشیه ای و فشارهای جانبی به مطالبات به حق فیزیوتراپیست ها جهت اجرایی شدن دی پی تی بپردازید متشکریم
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
از معاون آموزشی وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید بعیده این حرفا. شاید یه نفر بهشون خط داده. مطالب طوری بیان شده که انگار جناب معاون هیچ اطلاعاتی در مورد فیزیوتراپی ندارند. فکر نمیکنم اینطور باشه. به نظرم جناب دکتر ضیایی بهتره با طرز فکر خودشون و منطقی تر مطالب رو بیان کنند (نه با طرز فکر کسانی که منافعشون رو در خطر میبینند!)
فیزیوتراپیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
هیچ پزشکی نمیتونه نقش فیزیوتراپیست رو ایفا کنه.
برای هر کسی وظایفی مشخص شده. فیزیوتراپیست هم قرار نیست تو کار سایر پزشکا دخالت کنه.
آقای دکتر با اجرای دی پی تی چه گرفتاری هایی برای شما ایجاد خواهد شد؟
لطفاً توضیح بدید
غزال
|
UNITED STATES
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
واقعا جای تعجب داره شخص فرهیخته ایی چون دکتر ضیایی نظر غیر کارشناسانه ایی رو راجع ب این رشته ی زیربنایی کشور میدهد!
فیزیوتراپیست
|
UNITED STATES
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
3
آقای دکتر
شما به عنوان متخصص که دوره ی عمومی رو هم گذروندید میتونید مریض سکته مغزی رو ریکاوری کنید؟ همکارای متخصص مغز و اعصابمون میتونن؟ جراح میتونه؟
ما وظایفمون تو کل دنیا تعریف شده هست کسی غیر از فیزیوتراپیست نمیتونه کار فیزیوتراپیست رو به خوبی انجام بده. هرچقدر هم به فیزیوتراپیست اجازه ی تحصیلات تکمیلی بالینی داده بشه جامعه سود بیشتری میبره
دکتر نجاتی
|
UNITED KINGDOM
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
5
آقای دکتر ضیایی در هند وقتی وزارت بهداشت مانند شما جلوی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ایستاد دکتر ایرانی رییس انجمن فیزیوتراپی هند که اصالتا ایرانی است شجاعانه همه فیزیوتراپیستها را دکتر خواند و برای این موضوع به دادگاه رفت و با ادله محکم حرف خود را به کرسی نشاند و عنوان دکتر برای همه فیزیوتراپیستها قانونی شد . ظاهرا برای شما هم راهی به غیر از مجاری قانونی و شکایت به دادگاه وجود نداره که البته ......
محمد
|
UNITED STATES
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
3
جناب ضيايي اين نظري كه شما اظهار كرديد حتي كاملاً خلاف عملكرد شما و وزارت بهداشت در مورد رشته هاي ديگر بوده است!! در ايران دكترهاي كايرو پركتر كه به قول شما ام دي نيستند و دوره عمومي پزشكي را هم نگذرانده اند و حتي شما از كوريكلوم درسي و محتوي آموزشي آنها كوچكترين اطلاعي نداشته و حتي در خود آمريكابه شدت حوزه كاري آنها را محدود كرده اند و آنها را به لحاظ كار باليني و كلينيكي قبول ندارند ، شما پروانه كار داديد!! اختيار مريض مستقيم ديدن داديد!!!!! اجازه نوشتن ام آر آي و ايكس ري داديد، اجازه نوشتن دارو داديد!!!!! و اختيا رات كامل داديد!!!! آنگاه در مورد فيزيو تراپي كه در آمريكا و كانادا و استراليا وًانگلستان و ..... با چنان قدرتي مشغول انجام درمان بيماران در سطوح تخصصي و فوق تخصصي هستند اينگونه بر خورد مي كنيد!!! ما نمي دانيم اسم اين همه تناقض در عملكرد و اظهار نظر شما و وزارت بهداشت را چي بناميم!!!!! آيا شما مي دانيد كه ما در سال چه تعداد كامپليكيشن هاي دوستان كايرو پركتر را بايد درمان كنيم!!!!! واقعاً جاي تاسف است كه وزارت بهداشت معاون آموزشيش اصلاً تو باغ نيست!!!!
زهرا غلامی
|
UNITED STATES
|
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
3
با سلام :
جناب آقای ضیائی
یادتان باشد هر تصمیمی میگیرید دردادگاه تاریخ علم پزشکی و فیزیوتراپی ثبت خواهید شد امیدوارم با تصمیم درست بتوانید تاثیر گذار مثبتی در این رشته باشید .
ما دهها کشور به شما معرفی میکنیم
هم اکنون DPT آنجا دایر است
چرا باید ایران که اینقدر نخبه دارد از کشورهای جهان سومی عقب باشد بهترین استعدادهای ما در کانادا وآمریکا و دیگر نقاط جهان از نظر علمی خودش را ثابت کرده است
مگر چقدر اتلاف وقت میبرد این بررسی چند ساله...؟
همانطور که ما الکترومیو گرافی نمیدانیم یک پزشک عمومی هم هیچگاه نمیتواند فرق اولتراسوند رابا دیاترمی یا تنس را با گالوانیک و اینتر فرانشیال بداند و تصمیم درستی بگیرد نوشتن نام دستگاه توسط غیر فیزیوتراپ یک اشتباه بزرگی و ظلم بزرگی در حق این رشته است
vafa
|
AUSTRIA
|
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
3
خوب ببینید آقای ضیایی کشورهای داری دکتری حرفه ای:
آمریکا،کانادا، انگلیس،آلمان،فرانسه،هلند،پرتغال،اتریش.فنلند.....
تو منطقه:پاکستان،عربستان، بحرین ، کویت، ترکیه....
حالا کشورهای که دکترای حرفه نیستن شامل
ایران.سنگال.اتیوپی.افغانستان.عراق..
واقعا....... من خیلی واسه این وضعیت متاسفم..
فیزیوتراپیست لشکری
|
UNITED STATES
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
4
من یک عضو کوچک جامعه ی فیزیوتراپی هستم که کمتر از ده سال سابقه ی کار دارم اما با همین علم و تجربه ی اندکم بارها و بارها بیمارانی که با تشخیص های اشتباه مثل: دیسکوپاتی گردن به جای تاندونیت شانه یا cts و یا دیسکوپاتی کمر به جای سندرم پریفورمیس و یا استئو آرتریت زانو به جای پارگی منیسک و... ارجاع داده شده اند را دیده ایم . البته این به غیر از پیدا کردن مشکلات ستون فقرات مثل اسکولیوز و غیره است که خیلی وقت ها با تشخیص بیرون زدگی دیسک جراحی می شوند بدون اینکه مشکل بیمار حل شود و یا مشکلاتی که بیمار در کف پا و زانوها دارد که منجر به کمردرد می شود و البته به غیر از مشکلات روانی بیمار که منجر به دردهای ستون فقرات می شود و مثال هایی ازین دست بسیار است و مجال کم.
آیا می دانید چرا بارها و بارها من و همکارانم این اشتباهات را جبران کرده ایم ؟ چون ما حداقل ده جلسه بیمار را می بینیم و با بیمار ارتباط برقرار می کنیم و از دست زدن به بیمار از هر قشری که باشد ابایی نداریم و ارزیابی بیمارانمان در جلسه ی اول خیلی بیشتر از پنج دقیقه ویزتشان توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص زمان می برد این غیر از ارزیابی جلسه به جلسه ی بیمار است.
ما به دنبال کلمه ی دکتر قبل از اسممان نیستیم که کلمه ی فیزیوتراپیست هم بسیار زیباتر است و هم توسط عده ای لوث نشده است. بلکه ما به دنبال کسب علم و تجربه بیشتر برای کمک به بیمارانمان هستیم که این جز با تغییر سیستم آموزشی امکان پذیر نیست چون واقعن چهار سال زمان بسیار کمی است.
ای کاش سلامت جامعه که هر روز بیشتر به سمت پیری می رود بر اغراض شخصی ارجحیت پیدا کند و حق ما و مردم به خوبی ادا شود.
فیزیوتراپیست مرادی
|
UNITED STATES
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
3
آقای معاون، به نظر جناب عالی سایر کشورها از روی نادانی و بی فکری اقدام به راه اندازی این دوره کرده اند؟
شما که می فرمایید راه برای مقاطع کارشناسی ارشد و PhD در ایران باز است، لطفا جواب بدهید:
آیا این مقاطع مراقبت از بیمار را بهبود داده است؟
آیا در نظام سلامت ما فارغ التحصیلان این مقاطع جایگاه متفاوتی دارند؟
آیا از زمان راه اندازی این مقاطع تغییری در نگرش عمومی به مفهوم فیزیوتراپی ایجاد شده است؟
هدف همه ما متصدیان امور سلامت باید فقط و فقط درمان بیماران به بهترین شیوه ممکن باشد؟
منظور از بهترین شیوه همیشه آخرین تکنولوژی نیست، منظور "بهترین شیوه" است. اگر بعضی از مسئولان واقعاً به فکر بیماران بودند، متوجه می شدند که نقش فیزیوتراپی (مثلاً در درمان کمر درد) به مراتب مهم تر از تلاش و تبلیغات برای مجهز کردن مراکز درمانی به MRI است.
برزکار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
3
آقای دکتر ضیایی امیدوارم به این مسئله توجه داشته باشید که به علت کوتاه مدت بودن آموزش پایه فیزیوتراپی، دروس علمی در دانشگاه ها به طور کامل تدریس نشده یا اصولا به بسیاری از این مباحث پرداخته نمی شود و به آموزش سطحی منجر می گردد که نتیجه آن اختلال در کیفیت درمان و سلامت جامعه است
فیزیوتراپیست نوری
|
UNITED STATES
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
3
آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت
مایه نزول سطح وزارت بهداشت کشور است که معاونینی ناآگاه به امور آموزشی را به این سمت گمارده اید ...
حتی کوچکترین اطلاعی از حوزه مربوطه هم ندارد.
کشور جنگزده لبنان هم dpt دارد و فیزیوتراپیست هایش ارتقاء یافته اند ...شاید جناب دکتر ضیای منتظر است تا جزایرکومور و گینه بیسائو هم به DPT برسد تا ایشان تغییر موضع بدهد .
و اصلا" چرا آقای وزیر ... مقدرات بیش از 7000 نفر فیزیوتراپیست کشور و خانواده هایشان بستگی به نظر یک نفر باید داشته باشد.
سمانه
|
SINGAPORE
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
2
سلام.همیشه مافیزیوتراپیستهای زخمتکش چشم به راه فردی دلسوزوبی طرف بوده ایم که پشتیبان زحماتمان باشدوذره ای قدردستان زحمتکش فیزیوتراپیست رابداند.رشته ای که باگرفتن سلامتی خودش سلامتی وآرامش روبه بیمارانش میدهد.گذشته ازاین صحبت هاتاکی میخواهیم به خاطرتعصبات وکورکورانه نگریستن به علم بازهم ازجمله کشورهای عقب مونده به حساب بیایم؟
مريم مهدي زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
2
سلام جناب وزير....طرح دكتراي حرفه اي فيزيوتراپي باعث اعتلاي اين رشته ميشه خواهش ميكنم به خاطر سلامت جامعه هم كه شده براي تصويب اين طرح تلاش كنيد اين رشته اينقدر گسترده شده وشاخه هاي جديدي از ان منشعب شده كه واقعا نميشه در چهار سال كارشناسي جا داد لطفا برا رساندن اين رشته به استانداردهاي بين المللي بكوشيد.
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
3
جلمعه فیزیوتراپی ایران خواستار اجرایی شدن هر چه زودتر دکترای حرفه ای این رشته در راستای بهبود سلامت افراد و جامعه است..
دکتر جوانی
|
UNITED KINGDOM
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
0
2
کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی که سیاستهای WHO را دنبال می کند به نظام سلامت کلیه کشورها زمان داده تا سال 2020 همگی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی را اجرایی سازند و این کارشکنی ها جز بی آبروکردن وزارت بهداشت کشور و عقب نگه داشتن فیزیوتراپی و نهایتا توانبخشی کشور در منطقه هیچ سود دیگری ندارد و در آینده باید با بی آبرویی به این ارتقای علمی و حرفه ای تن در دهند
دکتر نجاتی
|
UNITED KINGDOM
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
0
2
آقای دکتر ضیایی در هند وقتی وزارت بهداشت مانند شما جلوی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ایستاد دکتر ایرانی رییس انجمن فیزیوتراپی هند که اصالتا ایرانی است شجاعانه همه فیزیوتراپیستها را دکتر خواند و برای این موضوع به دادگاه رفت و با ادله محکم حرف خود را به کرسی نشاند و عنوان دکتر برای همه فیزیوتراپیستها قانونی شد . ظاهرا برای شما هم راهی به غیر از مجاری قانونی و شکایت به دادگاه وجود نداره که البته شما هم با اینگونه مسیرها بیگانه نیستید
فیزیوتراپیست
|
UNITED STATES
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
0
1
جناب آقای دکتر ضیائی عزیز زمانی به اشتباه خود پی می برید که خدا ناکرده خود یا یکی از نزدیکانتان زبانم لال زبانم لال!! دچار دیسک کمر شوید و آنوقت ببینید که چگونه یک فیزیوتراپیست با استفاده از ترکشن کمری شما را از یک عمل جراحی سنگین همچون لامینکتومی نجات میدهد... کاری که خودم برای بیش از ده نفر انجام داده ام. فیزیوتراپیست حسین جوهری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
0
3
به نظر من با گسترش علوم پزشکی این موضوع یک نیاز مهم می باشد و بالاخره روزی اجرا می شود ولی هر چه زودتر این اتفاق بیفتد مسلماً اثرات بیشتر ی خواهد داشت
فیزیوتراپیست علی تاجیک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
0
2
فیزیوتراپی علم نوین پزشکی دنیاست چه شما بخواهید و چه نخواهید ، وقتی وزارت بهداشت که متولی سلامت کشور است تصمیمات ضعیف و بیمار بگیرد نمی توان انتظار داشت ارتقا در نظام سلامت مشاهده گردد
سواد کوهی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
2
با تشکر از شفا انلاین ...صحبت من با جناب اقای دکتر هاشمی است.
جناب وزیر محترم بهداشت
به این نکته توجه بفرمایید که نظام سلامت جامعه و بیش از 70 میلیون نفر از عدم اجرایی شدن دکترای حرفه ای در کشور متضرر میشوند.
دکتر ابراهیمی
|
UNITED KINGDOM
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
0
1
آقای دکتر ضیایی مراقب خودتان باشید ، حرف و حدیث ها در موردتان زیاد شده است ، اگر به فکر آینده جوانان و سلامت شهروندان این مملکت نیستید به فکر حیثیت و آبروی خود باشید . تاریخ بهداشت و درمان این مملکت راجع به شما قضاوت خواهد کرد
دکتر ابراهیمی
|
UNITED KINGDOM
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
0
0
آقای دکتر ضیایی مراقب باشید..... اگر به فکر آینده جوانان و سلامت شهروندان این مملکت نیستید به فکر...... آبروی خود باشید . تاریخ بهداشت و درمان این مملکت راجع به شما قضاوت خواهد کرد
دکتر پارسا
|
UNITED KINGDOM
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
0
1
در عصر ارتباطات و رسانه هر جامعه ای از تحولات بین المللی موضوعات مورد علاقه اش آگاه است و جامعه فیزیوتراپی ایران نیز لحظه به لحظه تحولات این رشته را در دنیا دنبال می کند و برای سربلندی کشور و بهبود سلامت شهروندان هم وطن عزمش را جزم کرده تا به جایگاه جهانی اش دست یابد و کسانی در این راه کارشکنی می کنند جز روسیاهی خود و مجموعه تحت مدیریتشان نتیجه ای عایدشان نخواهد شد و دیر یا زود دکترای حرفه ای فیزیوتراپی به صورت فراگیر در ایران اجرایی خواهد شد .
کامران
|
UNITED KINGDOM
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
0
0
اگر با تفکراتی مانند جناب دکتر ضیایی کارها قرار بود پیش برود هنوز دکتر علفی ها می بایست کار ایشان را انجام می دادند و اساسا دانشگاه تاسیس نمی شد.
یاسر
|
UNITED STATES
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
دوست عزیز آقای ضیائی تاریخ بزرگترین محکمه برای ........است...چه بسیارند افرادی که با درمان مناسب و علمی فیزیوتراپیستها میتوانند زیر تیغهای جراحی قرار نگیرند و شما ...... بیماران را به اتاقهای عمل ارجاع می کنین...با دیدن کارهای شما یاد درس خوندن زمان خسرو پرویز می افتم...اگر هم بحث توان علمی میتونید یه مناظره علمی بگذارید تا پی به حقیقت ببرین...البته اگه چشاتونو نبندین..آه هزاران مریض گریبانگیرتان باد...
دکتر عباسی
|
UNITED STATES
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
0
0
در بین تمامی نظرات دوستان جای یک بحث را خالی دیدم و آنهم کمکاری خود ما فیزیوتراپیست هاست ( از جمله خود من ) که اسیر روزمرگی زندگی و مشکلاتش شدیم و با ایجاد پاره ای مشکلات از حق و نظر خودمان گذشتیم و برای عقب نماندن از قافله و گرفتن مدرک بالاتر در جامعه ای که بطرز وحشتناکی مدرک گراست در کنار مرارت کشیدن و هذینه کردن فراوان و تقریبا بیهوده دست از ادعای خویش برداشتیم و.....، و اما اینک فرصت مناسبی است تا با پافشاری بر روی احقاق حق خود و عقب نشینی نکردن مجدد لا اقل آیندگان و همکاران جوانمان را از عملکردمان راضی نگه داریم که خالی نکردیم سنگر را ولو اینکه قسمتی از راه را اشتباه رفتیم . مطمئنا این همه انتقاد و ایراد گیریهای بجا و به موقع و درست سبب خجالت مسئولین بخصوص جناب آقای ......و مسئولان پائین تر و بالاتر از ایشان خواهد گردید ، بلکه منجر به برکناری و عزل ایشان ازین جایگاه خواهد شد . سالهای خواب خرگوشی و بی تفاوتی و عدم تلاش حهت بهبود وضعیت و فرار از مسئولیت گذشته است . مسئولین می بایست تلاش و یکپارچگی و قدرت علمی و عملی ما را به وضوح کامل احساس کنند طوریکه نتوانند از کنار آن براحتی بگذرند . به یاد داشته باشیم هر آنچه داریم یا خواهیم داشت فقط و فقط در گرو تلاش و کوشش و پیگیری مستمر خودمان است و بس . با داشتن "قدرت " کافی ناشی از اتحاد و یکپاچگی می توانیم خواسته به حق و منطقی خویش را علارغم تمامی ناملایمات و دشمنی ها و مشکلات ساختگی سر راه براحتی برداریم . فیزیو تراپی نه در شعار بلکه در عمل و در زندگی واقعی حرف اول نظام سلامت را در کشورهای پیشرفته می زند و همواره در حرکت رو به جلو و تعالی . قافله تمدن و فرهنگ بشری را نمی توان از حرکت باز ایستاند مگر آنکه خودمان از آن عقب بمانیم که تا همین جا نیز بسیار عقب مانده ایم در حالیکه استعداد و لوازمش را به وفور داشته ایم و داریم . به هر شکل و به هر روی می بایست جلوی کوچ بی رویه و فراوان دانش آموختگان و تشنگان علم ودانش روز دنیا را به کشورهای صاحب علم بگیریم و از وجود جوانان عالم و با سواد خود استفاده کنیم . اجرای طرح دی پی تی در این راه واقعا کاریست بسیار سهل و آسان و حداقل حق دانش آموختگان این رشته علمی و بروز دنیای پیشرفته و کشورهای رو به رشد و رشد یافته .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: