کد خبر: ۳۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 31
شفا آنلاین:درست است که افراد چپ دست چيزي حدود 10 درصد جمعيت را تشکيل مي دهند اما حقيقتا اينطور که به نظر مي رسد انگار جامعه آنها و حقايق آنها را فراموش کرده است.
به گزارش شفا آنلاین- بيشتر وسايل طراحي شده در جامعه ما مناسب حال راست دستان است. ميزهاي مدرسه، قاشق چنگال هاي مدل دار، حتي خيلي از راه پله ها و خيلي چيزهاي ديگر. از گله و شکايت که بگذريم در اينجا مي خواهيم برخي حقايق درباره افراد چپ دست را با هم مرور کنيم.
 
1- چه اتفاقي مي افتد که يک فرد چپ دست مي شود؟
 
در پاسخ به اين سوال محققان هنوز کاملا مطمئن نيستند، اما تحقيقات زيادي نشان داده تعامل پيچيده اي از ژن ها و طبيعت اين مسئله را باعث مي شود. در حالي که ژن هاي خاصي به نام "ژن هاي چپ دستي" هم پيدا نشده اند. اما چيزي که ما مي بينيم اين است که افراد چپ دست در خانواده و اصل و نسبشان چپ دست هاي بيشتري داشته اند.
 
صرف نظر از اينکه چه چيزي باعث چپ دست و راست دست شدن افراد مي شود، تحقيقات برخي تفاوت هاي فيزيولوژيک و شخصيتي افراد چپ دست با راست دست ها را پيدا کرده اند.
 
2- چپ دست ها در خطر بيشتري براي ابتلا به بيماري هاي رواني قرار دارند
 
همانطور که گفتيم چپ دست ها چيزي حدود 10 درصد افراد جامعه را تشکيل مي دهند. اما محققان دريافته اند در جامعه هايي که شيوع بيماري هاي عصبي و رواني خاص در آنها بالاتر است، درصد چپ دست هاي جامعه نيز بالاتر بوده است.
 
 
مطالعات پيشين دريافته اند که 20 درصد افراد مبتلا به اين بيماري ها از جمله افسردگي، اختلال دوقطبي، اسکيزوفرني و شيدايي، چپ دست بوده اند. اما امروزه مطالعات جديدتر اظهار مي دارند که شيوع اين بيماري در چپ دست ها بيشتر از 20 درصد خواهد بود.
 
3- چپ دست و راست دست بودن سلامتي شما را هم تعيين مي کند
 
دانشمندان همچنين دريافته اند شيوع اختلالات شنوايي، بيش فعالي و برخي اختلالات رفتاري خاص در چپ دست ها بيشتر است. با اين حال دليل واقعي اين مساله هنوز به طور کامل مشخص نشده، اما به نظر مي رسد مغز اين افراد پيچيدگي بيشتري نسبت به راست دست ها داشته باشد.
 
هنر و خلاقيت چپ دست ها بالاتر از راست دست ها است. آنها جالب تر و پيچيده تر فکر مي کنند و معمولا در يک گروه از دوستان، ايده هاي بهتري به سرشان مي زند.
 
 مغز انسان به دو نيمکره تقسيم شده است، نيمکره راست و نيمکره چپ مغز. بيشتر افراد براي انجام بيشتر فعاليت هايشان، مثل عمل صحبت کردن به نيمکره چپ مغز وابسته هستند. بيشتر راست دست ها در اين گروه قرار دارند. اما حدود 30 درصد چپ دست ها براي بيشتر فعاليت ها به نيمکره راست مغز وابسته اند و در بقيه آنها در انجام فعاليت ها نيمي از مغز بر نيمي ديگر برتري ندارد.
 
بر اساس مطالعات موجود، وجود يک نيمکره مغزي غالب در انجام فعاليت هاي روزانه باعث افزايش کارايي فرد مي شود و به همين خاطر است که خطر اختلالات يادگيري و ناهنجاري هاي رواني در چپ دست ها بيشتر خواهد بود.
 
اگر از جهت ساير شرايط باليني بخواهيم آنها را مقايسه کنيم، مطالعه هاي زيادي نشان داده اند که شيوع بيماري هاي نظير آرتريت روماتوئيد و زخم هاي گوارشي در جمعيت چپ دست به طور قابل توجهي کمتر از راست دست ها خواهد بود.
 
 
4- شنوايي و سخنراني چپ دست ها با راست دست ها متفاوت است
 
چپ دست ها قدرت بالاتري در شنيدن تغييرات ريز و ظريف صداها دارند. جالب است بدانيد نيمکره هاي راست و چپ مغز هر کدام در درک و تحليل برخي صداهاي خاص قدرت دارند و چيزي که واضح است قدرت نيمکره راست مغز، يعني همان نيمکره اي که چپ دست ها بيشتر به کار مي گيرند قدرت بيشتري در تحليل و شناخت تغييرات ريز و دقيق در صداها دارد.
 
 5- چپ دست ها هنرپيشه هاي قوي تري هستند
 
هنر و خلاقيت چپ دست ها بالاتر از راست دست ها است. آنها جالب تر و پيچيده تر فکر مي کنند و معمولا در يک گروه از دوستان، ايده هاي بهتري به سرشان مي زند. جالب است بدانيد مطالعه هاي انجام شده پي برده اند که چپ دست ها در انتخاب يک کار و روش، کمتر به نقاط منفي آن فکر مي کنند و به همين خاطر قدرت ايده پردازي و خلاقيت آنها بالاتر است.
 
6- چپ دست ها در مسابقه هاي ورزشي هم شما را شکست خواهند داد
 
اگر نگاهي به تاريخ ورزش و قهرمانان جهاني بيندازيد، متوجه مي شويد که تعداد بالايي از قهرمانان ورزشي چپ دست بوده اند، مخصوصا در ورزش هايي مانند گلف و تنيس.
 
در حقيقت چپ دست ها در ورزش هايي که نياز به تمرکز بيشتر دارد موفق ترند، مانند تنيس، بوکس، بيس بال و بولينگ.بررسي ها نشان داده اند که شانس موفقيت چپ دست ها در مسابقات ورزشي زماني که رقيب آنها يک راست دست است بيشتر خواهد بود و اين همان قوت قلبي است که قهرمانان چپ دست در مسابقات نهايي به آن نياز دارند و با شنيدن آن دلگرم مي شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: