کد خبر: ۳۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 30
شفا آنلاین:مهدوی گفت: ارائه خدمات آزمایشگاهی توسط پزشکانی انجام می‌شود که از فناوری‌های نوین در این حوزه دور هستند به همین دلیل با بسیاری از این فناوری‌ها ناآشنا هستند.
به گزارش شفا آنلاین- سعید مهدوی معاون آزمایشگاه مرجع سلامت در مورد مهم‌ترین چالش‌های حوزه تجهیزات آزمایشگاهی گفت: ارائه خدمات آزمایشگاهی توسط پزشکانی انجام می‌شود که از فناوری‌های نوین در این حوزه دور هستند از این رو با بسیاری از این فناوری‌ها ناآشنا هستند.

وی افزود: از سوی دیگر آن چه ما در حال حاضر در آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی از آن‌ها استفاده می‌کنیم بخشی از تجهیزات پایه‌ای است که قریب به اتفاق آزمایشگاه‌های کشور از آن‌ها استفاده می‌کنند و کمتر از فناوری‌های نوین استفاده می‌شود.

مهدوی اذعان داشت: برای بخش میکروب‌شناسی همان کاری انجام می‌شود که در زمان لویی پاستور انجام می‌شد. در آزمایشگاه‌ها همچنان نمونه‌ای گرفته می‌شود و در محیط‌هایی مورد کشت قرار می‌گیرد این فرآیند چند روز به طول می‌انجامد تا مشخصات شیمیایی، بیوشیمیایی و ظاهری باکتری اعلام شود و در نهایت لازم است تا آنتی‌سرام‌گرافی خریداری شود تا از نتایج به دست آمده اطمینان حاصل شود. این در حالی است که اگر آزمایشگاهی از فناوری‌های نوین در این حوزه استفاده کند هم ارزش و هزینه تمام شده برای هر تست کاهش هم دقت و سرعت تست‌ها افزایش می‌یابد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر بر روی دستگاه GCMass روش‌هایی پیاده‌سازی شده است که مدت بیست دقیقه کلیه اطلاعات مربوط به باکتری را ارائه خواهد داد و اگر بخواهیم با روش‌های قدیمی نوع باکتری را در بیماری‌های عفونی شناسایی کنیم، هم زمان را از دست داده‌ایم و هم ممکن است در این مدت بیمار در معرض مخاطراتی قرار گیرد. باید ارتباط بین دانشگاه و مهندسان و حوزه ارائه خدمت آزمایشگاهی آشتی ایجاد شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: