کد خبر: ۳۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 30
به بهانه روز نوجوان؛
شفا آنلاين-هشتم آبان‌ماه سالروز شهادت شهید حسین فهمیده در تقویم رسمی کشور به نام روز نوجوان نامگذاری شده، روزی که یاد آور دوران خاطرانگیزی در زندگی هر فردی است.

به گزارششفا آنلاين، در آستانه روز نوجوان و در این گزارش گفت‌وگویی کوتاهی را با چند شهروند در خصوص اینکه نوجوانی خود را چگونه گذرانده‌اند، می‌خوانید:

حامد مرادپور که هم اکنون 48 سال سن دارد از دوران نوجوانی خود اینچنین می­گوید: بیشترین وقت خود را در دوران نوجوانی صرف بازی فوتبال در زمین‌­های خاکی می‌­کردم.

وی قبولی در رشته روانشناسی دانشگاه تهران را از آروزهای دوران نوجوانی خود عنوان می‌­کند و می­‌گوید: گرچه به این آرزو نرسیدم، اما از فعالیت خود در دوران نوجوانی رضایت دارم.

مرادپور در پاسخ به این سوال اگر جای شهید فهمیده بودید آیا حاضر بودید با نارنجک زیر تانک بروید، گفت: در زمان جنگ من حدود پانزده سال سن داشتم اما فکر این حرکت جانثارانه هم تنم را به لرزه می‌­اندازد و این نشان‌دهنده این است که شهید فهیمده از روح و بلوغ فکری بالایی برخوردار بود.

وی که هم اکنون دارای یک فرزند نوجوان است، گفت: سعی می­‌کنم طوری فرزندم را در مسیر زندگی راهنمایی کنم که از زمان در اختیارش بهترین استفاده را ببرد.

این شهروند بیرجندی آموزش تخصصی فرزندش در زمینه های علمی ، فرهنگی و ورزشی را از مهم‌ترین برنامه‌هایش عنوان کرد و گفت: نوجوانان نیازهای خاصی دارند که باید توسط والدین شناسایی و در مسیر صحیح برآورده شود.

فرشته عبدی نیز یک دختر جوانی است که از دوران نوجوانیش به نیکی یاد می­‌کند و می­‌گوید: در آن دوران توانستم کلاس‌­های هنری متفاوتی را شرکت کنم که هم اکنون از آن آموزش­‌ها، حرفه عکاسی را یاد گرفته­‌ام‌.

وی توجه والدین به نیازهای دوران نوجوانی را یکی از عوامل موفقیت خود می­داند و می­‌افزاید: در صورتی که حمایت خانواده و والدینم در آن زمان نبود بدون شک الان احساس رضایت و غرور از موفقیتم نداشتم.

وی با بیان اینکه نیاز نوجوان امروز با نوجوان دیروز بسیار متفاوت است، به بالارفتن سطح توقعات نوجوانان اشاره کرد و افزود: اقتضای زمانی این دوران ایجاب می‌­کند که تنوع نیازها زیاد باشد، لذا کار برای والدین و مربیان نیز سخت می­‌شود.

‌عبدی، ضمن تحسین فداکاری شهید حسین فهیمیده گفت: اقدام ایثارگرانه آن نوجوان در برهه زمانی جنگ بسیار پسندیده بود، گرچه افرادی هستند که اگر فرصت کاری مثل اقدام شهید فهمیده برای آنان پیش نیاید، در زمینه‌های دیگری از جان خود مایه م‌ی­گذارند.

تنوع نیازها، مهمترین تفاوت نوجوان امروز و دیروز

فرزانه خزاعی که هم اکنون در سن 23 سالگی به سر می‌برد، مهمترین اقدام دوران نوجوانی خود را درس خواندن عنوان می‌­کند و می­‌گوید: در آن زمان تمام فکر و ذهنم متوجه درس بود، لذا نتوانستم به سایر نیازهای دوران نوجوانی خود توجه کنم.

وی در بیان تفاوت نوجوان امروز و دیروز اظهار کرد: مهمترین تفاوت این دو نسل در نوع خواسته‌ها و نیازهایشان است که الان این تنوع بسیار زیاد شده است.

خزاعی بر لزوم توجه جامعه به خواسته‌های نوجوانان تاکید کرد و افزود: فراهم ساختن بستری ایمن برای رشد نوجوانان در یک جامعه مهمترین اصلی است که در پرورش انسان­‌های خردمند تاثیرگذار است.

اسماعلی خسروی نیز یک شهروند 27 ساله که از خاطرات دوران نوجوانی اینچنین می‌گوید: آن دوران را در کوچه باغ‌های روستایی‌مان صرف بازی‌های کودکانه کردم.

وی کمک به خانواده در حد توان، تحصیل و انجام بازی­های ساده و بدون آلایش را از دیگر برنامه­‌های دوران نوجوانی خود عنوان کرد و افزود: این دوران بهترین دورانی زندگی‌ام بود که در افکاری ساده گذشت.

خسروی در خصوص تفاوت نوجوان دیروز و امروز گفت: نحوه تربیت نوجوانان امروز و دیروز بسیار متفاوت است امکانات، نوع آموزش‌ها و سطح تواقعات خانواده و جامعه نیز در بروز تفاوت‌ها بسیار تاثیر‌گذار است.

نوجوانی برجسته ترین مرحله رشد یک فرد است

فاطمه بارانی کارشناس ارشد روانشناسی نیز در گفتگو ایسنا با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای دوران نوجوانی گفت: نوجوانی یک دوره عاطفی و هیجانی طولانی است که در این مرحله رشد و تکامل فرد بیشتر تحت تاثیر هیجان‌ها و عواطف قرار دارد.

وی با بیان اینکه سال­‌های نوجوانی مرحله مهم و برجسته از رشد و تکامل اجتماعی و سازگاری به شمار می‌رود، افزود: دوران نوجوانی دوره پیدایش گرایش­‌ها یا دیدهای خاص است که به اشکال مختلف ظاهر می‌­شوند.

توجه به رشد بدنی، شناختی، هیجانی و عاطفی دوران نوجوانی بسیار با اهمیت است

این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اینکه نوجوان آرمان­‌ها و ایده آل­‌های عالی را دنبال می‌کند، گفت: در این دوره نوجوان قهرمان پرور است و دوست دارد بیشتر اوقات خود را با همسالانش بگذارند، لذا می‌کوشد مقام و منزلت خاص بین دوستان و همسالانش کسب کند، بنابراین با توجه به رشد بدنی، شناختی، هیجانی و عاطفی، اجتماعی این دوران بسیار با اهمیت بوده و فرصت­‌های مساعدی جهت پیشرفت‌­های مثبت فراهم می­‌کند.

بارانی در خصوص نقش والدین در استفاده از فرصت‌­های دوران نوجوانی برای پیشرفت فرزندان نیز گفت: والدین به عنوان افراد مهمی که با شناخت کامل و همه جانبه از فرزندشان خصوصا در دوران نوجوانی می‌توانند برای او به عنوان یک دوست و همراه، عاملی تعدیل کننده در هیجانات خاص این دوره باشند.

وی با بیان اینکه محیط اجتماعی به عنوان محل بروز استعداد و شخصیت نوجوان بسیار اهمیت دارد، گفت: این محیط باید محیطی مناسب، دور از تنش، جهت استفاده از قوای نهفته و انرژی­‌های فراوان این دوره در مسیر پیشرفت فرد و جامعه باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی خاطر نشان کرد: اجتماع باید به نوجوان­‌های موفق ارزش بدهد تا بیش از پیش مورد تشویق واقع شده و خلاقیت خود را شکوفا سازند‌.

وی یاد آور شد: جامعه نه تنها در مسیر پرورش نوجوانانی سالم، پر تحرک، با نشاط ، معتقد به ارزش‌های والای انسانی و دینی و مذهبی باید بکوشد.

بارانی در خصوص فرق نوجوان امروز و دیروز نیز گفت: نوجوان امروز علی‌رغم برخورداری از امکانات وسیع متاسفانه تحت تاثیر نفوذ تدریجی تهاجم بیگانگان قرار گرفته و بسی هوشیاری لازم است تا این سرمایه کم‌نظیر نابود نشود، نوجوان دیروز در کانون گرم خانواده آنچه باید را آموخته و به موقع به جامعه عرضه می نمود اما اکنون توجه بیش از حد به امکانات مادی و سبک زندگی‌­ها این کانون متمرکز را پراکنده و روابط را تضعیف کرده، به طوری که نوجوان پر انرژی و با نشاط بیشتر تحت تاثیر سایر افراد و محیط­‌ها گاهی محیط‌های نامساعد قرار می‌گیرد.

جامعه باید برای احیای ارزش‌های دوران نوجوانی مشوق ایجاد کند

‌حسن مجنونی مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگویی با بیان اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس نوجوانان قشر گسترده­ای از رزمندگان را تشکیل می‌دادند که با اخلاص و احساسات پاک و معنوی خود ضمن اینکه مشوق دیگر رزمندگان بودند از شجاعت و شهامت خاص برخوردار بودند و در عملیات‌­ها با اینکه کم سن و سال دیده می‌­شدند، ولی روحیات جهادی آنها در تشویق و ترغیب یگان‌ها باعث توفیقات زیادی می‌شد.

وی خاطر‌نشان کرد: انگیزه همه آن نوجوان­‌های جهادگر ایمان واقعی و درونی به اسلام و ولایت فقیه بود که برگرفته از تربیت اسلامی آنها در دامان خانواده‌های مذهبی و متدین بود.

مدیرکل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان خراسان جنوبی از نوجوانان دیروز از جمله شهید فهمیده به عنوان الگوهای جهانی یاد کرد و گفت: مطالعه در سیر و سلوک تربیتی و چگونگی رفتار و کردار آنها در جامعه می­‌تواند سرمشق خوبی برای نوجوانان امروز باشد.

مجنونی تاکید کرد: جامعه ما باید مشوق­‌هایی برای احیای این ارزش‌ها بگذارد، چرا که در طول این چند سال هجمه فرهنگی بسیاری از این ارزش‌ها کم رنگ شده است.

وی یاد آور شد: نوجوانان ما باید به خاطر حفظ اسلام تلاش کنند که آن الگوهای ایثار و مقاومت را در بین حد نهادینه کنند و سبک زندگی آنها را به عنوان الگوی یک زندگی اسلامی در بین خود حفظ نمایند.




ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: