کد خبر: ۳۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 30
شفا آنلاين-عربستان، قطر، بحرین، کویت و امارات عربی متحده؛ کشورهایی که با یک پیمان دسته جمعی به ائتلاف بین المللی مبارزه با گروهک تروریستی داعش پیوسته اند. هر چند که خودشان مدت هاست پایشان در پروژه تروریست سازی گیر است اما با این حال بنات به قول و قرارهای قبلی با کشورهای غربی، زده اند به خط این نیروهای تروریستی و هر از گاهی مواضع آنها را بمباران می کنند.
مهریه: یک فروند F16

به گزارششفا آنلاين،پریدن جنگنده های عربی آنقدرها برای غربی ها مهم نبود؛ تا اینکه سر و کله خلبان جوانی بین نیروهای ائتلاف پیدا شد؛ خلبانی که یک روز از پایگاه ابوظبی بلند شد، بمب ها را سر داعشی ها ریخت و با همان آرامش دوباره به پایگاه برگشت. خلبانی با سر و شکلی متفاوت از بقیه. در لباس سبز رنگ خلبانی و با روسری سیاهی که حجاب او را کامل کرده بود. خلبان جوان یک زن بود. مریم المنصوری، دختر 35 ساله اماراتی که این روزها همه دارند درباره اش حرف می زنند.


مریم حسن سالم از خانواده ای اسم و رسم دار در امارات متحده به نام آل منصوری. روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی که درباره مریم منصوری نوشته، ادعا کرده خانواده بزرگ منصوری ها که این روزها در دبی برای خودشان برو بیایی دارند، 40 سال پیش از شهرستان لارستان استان فارس ایران به این کشور مهاجرت کرده اند و بعد از مدت ها در امور بازرگانی و سیاسی امارات عربی متحده وارد شده اند.

مهمترین آدم منصوری ها سلطان بن سعید المنصوری، وزیر اقتصادی امارات عربی متحده است؛ مهندسی معروف که مدرک مهندسی اش را از دانشگاه آریزونای آمریکا گرفته و پیش از اینکه وزیر اقتصاد امارات شود، مدتی وزیر ارتباطات، وزیر راه و وزیر توسعه بخش دولتی بوده.

البته روزنامه دیلی تلگراف انگلستان مدعی شده که بعد از انتشار خبر فرماندهی ارتش نیروی هوایی امارات به دست مریم منصوری و پرواز مستقیم او به قصد بمباران مواضع داعش، آنها یک تومار بلند نوشته اند و در آن کار مریم منصوری را زیر سوال برده اند. گویا خانواده منصوری ها از اینکه یکی از دختران فامیل شان برای کشتن تکفیری ها آستین بالا زده ناراحت هستند. آنها گفته اند این خلاف قانون قومی اش است.

بزرگان فامیل منصوری یک پیام بدون امضا منتشر کرده اند که کلا در آن به دنبال تبرئه کردن خودشان از کارهای مریم هستند: «ما خانواده منصوری از امارات عربی متحده بدین وسیله و به صورت علنی، نسبت داشتن با فردی به نام مریم المنصوری را تکذیب می کنیم. همینطور نسبت داشتن با همه شرکت کنندگان در حمله خشونت آمیز بین المللی علیه برادران سوری مان را.»

تنظیم کنندگان این پیام بعد از اینها گفته اند که به قهرمان های هم مذهب شان در عراق - یعنی همان داعشی ها - افتخار می کنند. البته این خانواده یک جایی سوتی هم داده و جمله ای در متن پیامش آورده که بیشتر ترس آنها را از تلافی داعشی ها نشان می دهد تا حمایت شان از آنها: «ما از هموطنان خود می خواهیم رفتار مریم را پای ما ننویسند.»

هنوز معلوم نیست که این پیام را واقعا بزرگان خانواده منصوری نوشته باشندیه نه. نه خبری از تکذیب است و نه تایید.

عرب ها بازی درآورده اند

پرواز مریم منصوری سوای واکنش تند خانواده اش با جار و جنجال های زیاد رسانه های دنیا و موافق و مخالف خوانی های گروه های مختلفی همراه بود. همین که یک زن عرب با حجاب اسلامی با یک جنگنده F16 از روی زمین بلند شده و رفته داعشی ها را لت و پار کرده و برگشته، یعنی اینکه توی دنیا دارد اتفاق های عجیبی می افتد.

اینکه توی کشوری که تازه به قول ما فقط 40 سال است مردم دارند معنی وجودش در نقشه جغرافیای سیاسی را درک می کنند و هنوز نیم قرن از تشکیل کشور مستقل شان نگذشته، یک زن به جنگ داعشی ها می رود، یعنی تغییری دارد اتفاق می افتد اما با همه این اوصاف هنوز خیلی ها این تغییر را باور نکرده اند.

مهریه: یک فروند F16

منتقدان می گویند کشوری مانند امارات که جماعت کارگران آسیای جنوب شرقی را با حقوق روزی یک دلار در امور ساختمان سازی اش به کار می گیرد، چطور می تواند این قدر تغییر کرده باشد که زن ها را به این ماموریت های بزرگ بفرستد. در کشوری که هنوز هیچ انتخابات رسمی برگزار نمی شود، چطور می شود به زن ها اینقدر اختیار داد؟

با مطرح کردن چنین سوال هایی است که منتقدان غربی می گویند سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با فرستادن مریم المنصوری به جبهه جنگ علیه داعش اهداف خاص خودشان را دنبال می کنند. یک پروپاگاندای حساب شده در موقعیتی که همه دنیا نگاه شان به داعش و کشورهایی است که بنای جنگ با آن را گذاشته اند. انگار که بخواهند در این موقعیت عجیب با به رخ کشیدن حضور زنانشان در میدان جنگ پیشرفت حقوق مدنی و شخصی را در کشورهای خودشان به نمایش بگذارند.

«فکر کنید هیتلر یک زن بود و به جای آدولف هیتلر، اسمی شبیه آلیس هیتلر داشت. با این اوصاف آیا باز هم می شد ادعا کرد که آلمان نازی به خاطر داشتن یک زن پیشوای جنگ طلب کشوری فوق العاده در رسیدگی به حقوق زنان است؟!»

با همین مثال هاست که منتقدان سعی دارند به مردم دنیا نشان بدهند نباید گول تبلیغات کشورهای عربی را خورد. آنها می گویند مریم و داستان خلبانی اش یک صحنه سازی تازه از طرف حاشیه نشین های خلیج فارس است!

صرفا جهت تحقیر

مریم المنصوری هر قدر هم که بازی تازه کشورهای عربی باشد و تبلیغاتی به نفع آنها، حداقل در ظاهر یک مزیت خوب دارد. این روزها کشیده شدن پای زن ها به میدان جنگ با تروریست های داعشی بهترین سلاحی است که در برابر آنها افاقه می کند. کشته شدن به دست یک زن برای یک تروریست داعشی از هزار بی حرمتی هم بدتر است.

می گویند متعصب های داعش از این می ترسند که به دست یک زن کشته شوند، برای اینکه به قول خودشان مردن به دست یک زن آنها را از رسیدن به 72 حوری که خلیفه شان به آنها وعده داده محروم می کند.

گویا ابوبکر بغدادی برای اینکه مردان تروریست را سرپا نگه دارد، به آنها گفته اگر به دست زن ها کشته شوند، نه تنها به بهشت نمی روند که دیگر از 72 حوری بهشتی که قرار بود دم در بهشت به استقبال شان بیاید هم خبری نیست. اینطوری است که داعشی ها این روزها بیشتر از اینکه از دست نیروهای مقاومت مردم عراق و ائتلاف بین المللی فراری باشند از دست زن های رزمنده مناطق کردنشین فرار می کنند.

این وسط خیلی ها معتقدند که به میدان فرستادن یک زن خلبان از سوی عرب ها برای نابودی داعشی ها یک جور تحقیر آشکار برای سرکرده های گروهک تکفیری داعش بوده.

حمله به خلبان

مجری شبکه فاکس نیوز آمریکا خبر پرواز اولین زن خلبان اماراتی را به بدترین شکل ممکن به سخره گرفت و یک جنجال بزرگ برای خودش و بقیه تراشید. ماجرا از آنجایی شروع شد که «گرک گاتفیلد» مجری شبکه تلویزیونی فاکس نیوز با تمسخر مریم منصوری، مدعی شد این خلبان در حدی نیست که علیه داعش بجنگد: «او در کشوری خلبان شده است که تا یک دهه قبل، زنان حق عضویت در ارتش را نداشتند؛ چه برسد به اینکه خلبان شوند. البته او خوش شانس است که تبعه امارات است. در برخی از کشورهای عربی و همسایگان این کشور، زنان حتی حق رانندگی هم ندارند. نمی دانم این خانم چطور توانسته به خلوت هواپیماها راه پیدا کند؟!»

این فقط یک گوشه از حرف های آقای مجری بود. گاتفیلد تا چند دقیقه ای اصلا ول کن ماجرا نبود و همینطور سر مسئله منصوری داشت به زمین و زمان برای اجازه پرواز دادن به او بد و بیراه می گفت.

بعد هم تلفن ها باز شدند و مردم آمریکا توی تماس هایشان آنقدر لوده بازی درآوردند که دست آخر کار به شوخی های زننده با این خانم کشیده شد که البته با دخالت تهیه کننده برنامه قضیه فیصله پیدا کرد اما فردای آن روز جنگ بزرگ بین طرفداران مریم منصوری و شبکه فاکس نیوز راه افتاد.

جوان های اماراتی که سر غیرت آمده بودند، با حمله سایبری به سایت فاکس نیوز حسابی از خجالت آنها درآمدند. البته بعدا یک عده از مردم آمریکا با نوشتن نامه به مریم منصوری نشان دادند که سوای بقیه هستند و تفکراتشان با سیاست های شبکه فاکس نیوز همخوانی ندارد. حتی 60 نفر از شخصیت های رسانه ای، فرهنگی و ارتشی ایالات متحده آمریکا چند روز پیش با فرستادن یک نامه سرگشاده به سفارت امارات در آمریکا جلوی قیل و قال بیشتر را گرفتند.

نامه ای با این ادبیات که «ملت آمریکا مانند همه ملل منطقه، احترام بسیار برای مرم منصوری قائل است و به حرکت جسورانه او احترام می گذارد و ...» البته توی فهرست 60 نفره، نه اسمی از مجری تلویزیونی بود و نه نشانی از پشیمانی شبکه فاکس نیوز... داستانسرایی ها پشت منصوری که هنوز ادامه دارد.

مهریه: یک فروند F16

منصوری چطور خلبان شد


داستان راننده F16

منصوری متولد ابوظبی است. متولد سال 1979 میلادی در خانواده ای با 6 دختر و 3 پسر. خانواده منصوری ها در امارات کسب و کار خوبی داشتند و از آنهایی بودند که به قول معروف دست شان به دهانشان می رسید؛ بخصوص اینکه با خانواده سلطنتی هم بروبیایی پیدا کرده و توی دبی و ابوظبی نورچشمی شده بودند. برای همین بچه های خانواده همه به بهترین مدارس رفتند.

مریم تحصیلات دبیرستانی اش را در شهر خورفکان تمام می کند. او دیپلمش را با معدل 93 از 100 می گیرد. از همان زمان بود که به فکر پرواز توی آسمان ها می افتد. این وسط خانواده اش هم به او پر و بال می دهند و جلوی رویاپردازی های دخترک را نمی گیرند. او بعد از دبیرستان وارد نیروهای مسلح امارات می شود و دوره های خلبانی هواپیماهای F16 را در انگلستان می گذراند.

البته منصوری غیر از اینکه در سال 2007 از دانشکده هوایی خلیفه بن زاید فارغ التحصیل شده، در رشته دیگری هم تحصیلات بالایی دارد. او فوق لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی است. منصوری خودش می گوید که در ابتدا با مشکلات زیادی روبرو بوده و همینطور یک شبه پشت جنگنده ننشسته.

او در مصاحبه با سی ان ان گفته که روزهای اول با خیلی اصول نظری و عملی آشنا نبوده و به خاطر زن بودنش هم خیلی ها جلویش سنگ می انداختند اما به خود اطمینان داشته که می تواند بر این محدودیت ها غلبه کند.

او زمانی نشان افتخار را از دست محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی دریافت کرده، بزرترین نشانی که در امارات عربی متحده می تواند به کسی تعلق بگیرد اما اینها هیچ کدام به اندازه بمباران کردن نیروهای داعش به مریم منصوری مزه نداده: «انگیزه های زیادی داشتم که باعث می شد حمله به داعش جزو آرزوهای جدی من باشد. هم بابت مظلومیت زنان در قلمرو داعش، هم انگیزه انسانی و مذهبی. من وقتی به جنگ داعش رفتم فکرم این نبود که یک خلبانم. آن بالا همه اش فکر می کردم یک زنم و دارم تلافی همه ستم هایی که به زن ها کرده اند را سرشان درمی آورم.»





همشهری




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: