کد خبر: ۳۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 29
شفاآنلاين :کمردرد جزء بیماری ها و شکایت های شایع عضلانی و اسکلتی در بیماران است. درصد بالایی از مراجعات به مراکز درمانی به علت کمردرد افراد می باشد. کمردرد ممکن است علل خیلی ساده و خوش خیمی داشته باشد، بنابراین در این مورد توصیه هایی وجود دارد تا افراد از بروز آن جلوگیری کنند.
به گزارش شفاآنلاين ،دکتر افضلی مقدم، متخصص طب اورژانس،با بیان اینکه اگر سیستم عضلانی و اسکلتی آمادگی لازم را برای انجام کارهای سنگین نداشته باشد، ممکن است با فشار به آنها دچار دردهای عضلانی و استخوانی شود، گفت: توصیه می شود افراد تا حد ممکن از وارد آوردن فشار سنگین به خود خودداری نمایند. توصیه دیگر این است که افراد در حین حمل و نقل اجسام از خم شدن و برداشتن آنها خودداری کنند.
وی در ادامه افزود: برای بلند کردن اجسام سنگین از زمین، افراد ابتدا به حالت نشسته قرار بگیرند و جسم سنگین را همزمان با بلند شدن از روی زمین، بلند کنند. همچنین بعد از مدت کوتاهی کار کردن و در حدود 45 دقیقه تا یک ساعت، خصوصاً کارهایی که با خم و راست شدن همراه است، استراحت کوتاه چند دقیقه ای به عضلات همه نقاط بدن از جمله ناحیه کمر لازم است.
افضلی مقدم با بیان اینکه اگر بیمار یکسری علائم و نکاتی را احساس کرد که همراه با کمردرد اتفاق می افتند، باید سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کند، ادامه داد: اولین نکته قابل ذکر در این مورد، ضعف پیش رونده اندام ها می باشد. در واقع بیمار دچار کمردرد است و همزمان با کمردرد احساس می کند که عضلات اندام ها (خصوصاً اندام های تحتانی مانند پا، ران و ساق) دچار مقداری ضعف شده است. این یک نکته مهم و خطرناک می باشد که ممکن است باعث فشار مضاعف روی عصب شود.
وی افزود: برای این بیماران درمان های دارویی و فیزیوتراپی توصیه می شود و باید از فعالیت های شدید خودداری کنند. همچنین اگر دردهای کمر به صورت انتشاری باشند، یعنی این دردها نه تنها در ناحیه کمر، بلکه در قسمت های دیگر مانند ناحیه پایینی شکم، کشاله ران و اندام ها تحتانی مانند ساق یا زانو انتشار داشته باشند، نشانه های خوبی نیستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در پایان به راديوسلامت اظهارکرد: اگر بیمار همراه با کمردرد دچار بی اختیاری مدفوعی و ادراری، و یا بالعکس دچار احتباس ادرار مدفوع (عدم توانایی در دفع ادرار و مدفوع) شد، سریعاً به مراکز پزشکی مراجعه کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: