کد خبر: ۳۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 24
شفاآنلاین :معاون درمان وزیر بهداشت ضمن اشاره به سه حلقه محافظتی در مقابل هزینه‌های پرداختی مردم در قالب طرح تحول سلامت گفت: با اجرای کتاب ارزش‌های نسبی و اعمال نظارت‌ها می‌توانیم بخش سوم از حلقه محافظتی از بیماران را کامل کنیم.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمد آقاجانی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها با اشاره به سومین گام در اجرای طرح تحول نظام سلامت (کتاب جدید تعرفه‌ها) گفت: مهم‌ترین هدف در اجرای این گام ایجاد حلقه حفاظتی در مقابل هزینه‌های پرداختی مردم است. سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان در صندوق بیمارستان یک تکه از این حلقه بوده و تکه دیگر مربوط به آنست که بیمار جهت تأمین دارو و لوازم مصرفی به خارج از بیمارستان هدایت نشود.

وی افزود: نکته سوم که باقی مانده آن بود که بیمار در خارج از صندوق بیمارستان بابت هزینه‌های درمان پرداختی نداشته باشد. با اجرای کتاب ارزش‌های نسبی و اعمال نظارت‌ها و هم‌چنین از عزم و اراده مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها می‌توانیم بخش سوم از حلقه محافظتی را کامل کنیم. با ابلاغ کتاب ارزش‌های نسبی تغییرات در برنامه‌های نظام درمان تحول سلامت اتفاق خواهد افتاد.

آقاجانی ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و حمایت از زایمان به روش طبیعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نوع پیشرفت برنامه‌ها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. این برنامه‌ها در برخی دانشگاه‌ها با جدیت بیشتر دنبال می‌شود. پرداخت‌ها نیز باید به موقع انجام شود تا انگیزه ارائه خدمت فراهم شود. حساسیت نسبت به اجرای برنامه‌ها نباید کم شود.

وی ادامه داد: با اجرای کتاب ارزش‌های نسبی خدمات بحث بازتوزیع درآمد در بیمارستان‌ها نکته مهمی خواهد بود. بنابراین با ایجاد عدالت میان کارکنان مختلف شاغل درمانی و هم‌چنین مدل جدیدی برای افزایش بهره‌وری مردم و ارائه‌دهندگان خدمات، موضوع را پیش می‌بریم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به سؤالات رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی پاسخ داد و درباره پولی که بابت همراه از بیماران اخذ می‌شود، گفت: پرداخت این پول مقداری بابت کنترل بخش‌هاست و هم‌چنین هزینه‌های غذا و ... همراهان است البته گاهی پول همراه بیمار آزاردهنده می‌شود. این موضوع باید در شورای عالی بیمه تعدیل شود.

وی هم‌چنین گفت: کمبود نیروی پرستاری بسیار محسوس بوده و یکی از نقاط آسیب ما است که متأسفانه حل نشده است. همواره تأکید کرده‌ایم که نیروی انسانی مراکز درمانی به‌ویژه نیروی پرستاری باید ترمیم شود.

آقاجانی در این‌باره افزود: اقداماتی که در جهت جذب نیروی پرستاری انجام شده بسیار ارزنده است. در آزمون‌ها 16 هزار نفر اعلام شده‌اند اما هنوز پذیرفته نشده‌اند. در مجموعه می‌توانیم در قالب قرارداد این پرستاران را جهت ارائه خدمت در مراکز درمانی به کار گیریم، البته برای توسعه آموزش پرستاری و جذب نیروی پرستار باید گام‌های متعددی برداشته شود.

به گفته آقاجانی، حقوق نیروهایی که به این صورت پذیرش می‌شوند از برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ پیش‌بینی شده است.

چگونگی ارائه خدمت به افاغنه با اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سؤال یکی از رؤسای دانشگاه‌ها مبنی بر چگونگی ارائه خدمت به افاغنه با اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها گفت: تقریباً اغلب افاغنه چه قانونی و چه غیرقانونی، بیمه درمانی ندارند. کمتر از 10 تا 15 درصد آن‌ها نیز بیمه تکمیلی دارند. این امر به معضلی برای مراکز درمانی تبدیل شده است. در این زمینه جلساتی با وزارت امور خارجه و وزارت کشور داشته‌ایم. نگرش‌ها کاملاً متفاوت است. در بحث بیمه کردن افاغنه پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم. حضور افاغنه در کشور یک واقعیت است و بار درمان آن‌ها نیز بر دوش بیمارستان‌های دولتی است.

حذف ردیف استخدامی بهیاران از بیمارستان‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است

وی هم‌چنین بحث حذف بهیار از بیمارستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: حذف ردیف استخدامی بهیاران از بیمارستان‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. طراحی مناسبی برای این جایگزینی انجام داده‌ایم. دستورالعمل تربیت نیروهای کمک‌پرستار طی یک دوره یک ساله، آماده شده که امیدواریم سریع‌تر از سوی معاونت آموزشی اجرایی شود.

آقاجانی هم‌چنین بر لزوم تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: در هر شهری باید حداقل یک آزمایشگاه معتبر در سطح دانشگاه ایجاد شده باشد. در این زمینه هم عملکرد دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت بوده است. در بحث تجهیز آزمایشگاه‌ها دچار نقص‌های زیادی هستیم.

وی همچنین توزیع نیروهای طرحی و پزشکان ضریب K را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا چند روز دیگر پزشکان جدید متخصص ضریب K به شهرهایتان می‌آیند و کارشان را آغاز می‌کنند. از این پزشکان استقبال کنید و روی خوش به آن‌ها نشان دهید. حمایت از آن‌ها در ماندگاری آن‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

تعرفه‌های گلوبال شنبه ابلاغ می‌شود

آقاجانی درباره دریافتی‌های رادیولوژی و پاتولوژی بر اساس کتاب جدید تعرفه‌ها گفت: این گروه‌ها نیز در کتاب جدید تعرفه‌ها به صورتی مناسب دیده شده‌اند. با اجرای کتاب جدید، حضور پررنگ‌تر آن‌ها را خواهیم داشت. هم‌چنین تعرفه‌های گلوبال آماده شده و شنبه ابلاغ خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: