کد خبر: ۳۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 24
شفاآنلاین :وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چهره بیمارستان های دولتی از نظر تجهیزات پزشکی طی یک سال آینده تغییر خواهد یافت و این بیمارستان ها مجهزتر از گذشته خواهند شد.


به گزارش شفاآنلاین، دکتر «سیدحسن قاضی زاده هاشمی» روز پنجشنبه در دهمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در وزارت بهداشت افزود: یک هزار میلیارد تومان باید صرف خرید تجهیزات پزشکی شود که در حال فراهم کردن مقدمات آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: طی 6 ماه آینده باید تجهیزات مورد نیاز بخش هتلینگ مانند تخت های بستری از سوی بیمارستان ها به وزارت بهداشت اعلام شود.

وی تاکید کرد: بیمارستان های کشور باید تا پایان سال به آزمایشگاه نیز مجهز شوند تا مردم برای انجام آزمایش مجبور نشوند به خارج بیمارستان بروند و تعداد ارجاع مردم به آزمایشگاه های خارج بیمارستان باید حداکثر سه درصد مجموع آزمایش های بیمارستان باشد و این مساله باید بررسی شود که چقدر اعتبار می خواهد.



**تجهیز بیمارستان های دولتی به یونیت های دندانپزشکی

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای دندانپزشکان کاری انجام نداده ایم، گفت: از ابتدای سال آینده باید برای دندانپزشکان هم کاری انجام دهیم.

قاضی زاده هاشمی به تجهیز بیمارستان های دولتی به یونیت های دندانپزشکی خبر داد و افزود: یک هزار یونیت به بیمارستان ها برده شده و دندانپزشکان می توانند بعدازظهرها در این بیمارستان ها کار کنند.

وی با اشاره به خالی ماندن ظرفیت کلینیک های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی در روزهای تعطیل ، گفت: باید به دندانپزشکان بدون اخذ پولی اجازه دهیم از این امکانات استفاده کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد مردم بابت خدمات دندانپزشکی هزینه های بسیاری می پردازند.



**لزوم پایداری اعتبارات حوزه سلامت

وزیر بهداشت گفت: پایداری اعتبارات حوزه سلامت قرار بود در قالب لایحه ای برای تنظیم مقررات مالی تصویب شود اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد.

قاضی زاده هاشمی افزود: پیش بینی می کنیم که پایداری اعتبارات حوزه سلامت در قالب بودجه سال 94 و قبل از آن در قالب یک طرح ، اتفاق خواهد افتاد.

وی ، اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی ، برخورد با متخلفان زیرمیز، ضعیف بودن بخش نظارتی بر روسای دانشگاه های علوم پزشکی در اجرای مفاد طرح و هماهنگ شدن با بیمه ها را از جمله چالش های طرح تحول نظام سلامت برشمرد و خاطرنشان کرد: اجرایی شدن سیاست های کلی نظام سلامت نیز باید در قالب بودجه و برنامه ششم توسعه دیده شود.



**100 هزار نیروی سلامت مجوز استخدام ندارند

وزیر بهداشت گفت: 100 هزار نیرو در نظام سلامت داریم که هنوز مجوز استخدام ندارند و نتوانسته ایم تکلیف آنان را مشخص کنیم و سازمان مدیریت باید آنان را بپذیرد.

قاضی زاده هاشمی افزود: البته در قالب اعتبارات سال 93 ، کمک قابل توجهی به دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه تامین نیرو انجام شد اما مجوز نداشتن نیروها ، فشار زیادی را به دانشگاه های علوم پزشکی تحمیل می کند.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی کمبود در زمینه پرستار، پیراپزشک و خدمه داریم که نبود حضور آنان در سیستم درمانی موجب نارضایتی مردم و کادر پزشکی می شود و امیدوارم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.



**خرید از بخش خصوصی مستلزم آیین نامه است

وزیر بهداشت گفت: خرید خدمت از بخش خصوصی مستلزم آیین نامه است به آن معنا که ضریب اشغال بیمارستان های دولتی باید به ظرفیتی برسد و سپس بعد از آن از بخش خصوصی خرید خدمت انجام داد.

قاضی زاده هاشمی افزود: باید با بیمارستان های نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و خصوصی هماهنگی های لازم انجام شود تا درصورتی که تمایل داشتند، خرید خدمت از آنها صورت گیرد.



**آغاز واکسیناسیون پنتاوالان از هفته آینده

وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون پنتاوالان از هفته آینده خبر داد و گفت: کارها در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، سخت تر از حوزه درمان است.

وی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواست برای تهیه مکمل ها و داروها اقدام کنند و افزود: مکمل ها در روستا ها تامین شده اما برای توزیع آن باید یک تاریخ مشخص اعلام شود.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه بهداشت، اعتباراتی برای هتلینگ خانه های بهداشت پیش بینی شده است.

وزیر بهداشت گفت: اجرای طرح تحول بهداشت در حاشیه شهرها نیز باید ظرف یک سال آینده انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم استقلال دانشگاه های علوم پزشکی افزود: 20 درصد بیمارستان ها تا پایان امسال هیات امنایی می شوند.



**حفظ دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت مشکل است

وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم باید طرح تحول نظام سلامت را ارزیابی کنند، گفت: مسوولان بسیاری از شهرها و همچنین مردم از اجرای این طرح اظهار رضایت می کنند اما حفظ این دستاورد مشکل است.

هاشمی افزود: نگاه برخی دستگاه های دولتی به اجرای طرح تحول نظام سلامت منفی است و عمدتا مشکلات را می بینند.



**پذیرش دستیار متحول می شود

وزیر بهداشت گفت: در حوزه آموزش پزشکی کارهای زیادی در دست اقدام است که از جمله آن می توان به متحول شدن پذیرش دستیار اشاره کرد و بسته آن آماده شده است.

هاشمی افزود: در اجرای این بسته به بومی گزینی توجه شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه به وجود اشکالاتی در سیستم آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: بطورمثال طی این سال ها برای مقطع لیسانس پرستاری داشته ایم اما از دانش آموختگان آن انتظاراتی داریم که یک دانش آموخته لیسانس انجام نمی دهد و برای آنها باید بهیاری و دوره های کوتاه مدت راه اندازی شود.

هاشمی تصریح کرد: از سوی دیگر به تعداد زیادی دانشجو و رشته پزشکی نیاز داریم و تعداد دانشجو و نحوه پذیرش آنان باید تغییر کند.

وی یادآور شد: در حوزه پژوهش پزشکی نیز باید فرصت هایی ایجاد کنیم که طرح های این بخش عملیاتی شود

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: