کد خبر: ۳۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 21
شفا آنلاين-یک فوق تخصص قلب و عروق افراد دارای ۶ هفته درد فقسه سینه مداوم را مبتلا به آنژین صدری پایدار توصیف کرد و گفت: تنگی عروق بین خانم‌ها در دهه اخیر افزایش یافته است.

به گزارششفا آنلاين،محمد علی بابایی فوق تخصص قلب و عروق درباره آنژین صدری تصریح کرد: وقتی فردی با فعالیت روزانه دچار درد قفسه سینه می‌شود این فرد به آنژین صدری یا درد قفسه سینه مبتلاست.


وی تصریح کرد: اگر فردی بیش از 6 هفته این دردها را تجربه کرده باشد و این دامنه و شدت درد ثابت مانده باشد اصطلاحا آنژین صدری پایدار نامیده می‌شود و این به این معناست که فرد میزان فعالیت‌های خود و آستانه فعالیت و کار خود را طوری تنظیم می‌کند که منجر به درد قفسه سینه نمی‌شود.

بابایی خاطرنشان کرد: علت این بیماری ناشی از رسوب کلسترول و چربی خون در جدار رگ‌های اختصاصی قلب به نام عروق کرونر است که سبب تنگی حداقل 70 درصد مجرای رگ می‌شود که این تنگی در زمان فعالیت منجر به کاهش خونرسانی به عضله قلب می‌شود و منجر به درد قفسه سینه یا آنژین صدری می‌شود.

این فوق تخصص قلب و عروق افزود: عوامل خطر و عوامل مستعد کننده برای تنگی عروق قلب شامل فشار خون بالای کنترل نشده، بیماری قند خون، چاقی مفرط با دور کمر بیش از 90 سانتیمتر، کلسترول و چربی خون بالا، عوامل ژنتیکی و فامیلی، استرس‌های شغلی، کم تحرکی، استعمال دخانیات بویژه سیگار هستند.

وی تأکید کرد: که این عوامل به شکل معمولا ترکیبی با حضور 2 تا 3 عامل خطر در این بیمار سبب تسریع تنگی عروق کرونر قلب می‌شوند و این تنگی تا حدود 70 تا 80 درصد منجر به علائم نمی‌شود و به تدریج با افزایش تنگی فرد در فعالیت‌های روزمره دچار درد قفسه سینه می‌شود.

بابایی خاطرنشان کرد: نتیجه اینکه برای پیشگیری از بیماری عروق کرونر و در امان بودن از این بیماری و بروز سکته قلبی زودرس باید برای  پیشگیری با مراجعه به مراکز بهداشتی و کلینیک‌های تخصصی قلب چک آپ قلبی و بررسی عوامل خطر به موقع انجام شود تا خطر بیماری‌های قلبی به ویژه سکته قلبی کاهش پیدا کند.

این فوق تخصص قلب وعروق افزود: اگر تنگی عروق پیشرفت کند منجر به سکته قلبی حاد می‌شود و متاسفانه در دهه اخیر با شیوع عوامل خطر بین خانم‌ها مانند چاقی، دیابت و چربی خون و همچنین کاهش فعالیت جسمی بیماری قلب وعروق در جنس مونث و مذکر تقریبا در یک آمار مساوی قرار دارد در حالیکه این قیاس بیشتر به نفع مردان بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه بین 5 تا 10 سال زمان بروز علائم در خانم‌ها بیشتر است یعنی زنان 5 تا 10 سال دیرتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بابایی درباره درمان این بیماری نیز گفت: کسانی که علائم درد قفسه سینه و خستگی زودرس و تنگی نفس را احساس می‌کنند بایستی به کلینیک تخصصی قلب و به یک پزشک متخصص قلب مجرب مراجعه کنند تا ارزیابی لازم برای فرد انجام شود و با انجام آنژیوگرافی و تشخیص نهایی چنانچه ضرورتی داشته باشد برای بازکردن عروق با تکنیک‌های جدید آنژیوپلاستی باید اقدام شود و در مواردی نیز ممکن است نیازمند عمل جراحی بای پس قلب باشیم.

این فوق تخصص قلب و عروق افزود: مواردی که تنگی‌ها شدید نباشد و بتوان با دارو کنترل کرد که معمولا تا 50 درصد موارد اینگونه است از دارو برای کنترل چربی خون، لخته خون و فشار خون استفاده می‌کنیم تا از بروز عوارض بعدی جلوگیری کنیم.




فارس



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: