کد خبر: ۳۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 21
شفاآنلاین-رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت از پایین بودن آمار اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی طبق استانداردهای جهانی خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین،دکتر «کتایون نجفی زاده»  افزود: متاسفانه سالانه پنج تا هفت هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد که طبق آمار جهانی باید اعضای 50 درصد این افراد اهدا شود که در ایران معادل دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر می شود اما سال گذشته فقط اعضای 665 نفر از افراد مرگ مغزی اهدا شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تعداد اهدای عضو در کشور به حد قابل قبولی برسد انتظار می رود هیچ بیماری در لیست انتظار پیوند باقی نماند و اعضای افراد مرگ مغزی نیز بدون استفاده زیر خاک نرود و از سوی دیگر هیچ فرد زنده ای دیگر مجبور نخواهد بود که یکی از کلیه هایش را اهدا کند.

وی یادآور شد: برای اینکه بتوانیم پیوند اعضای بیماران نیازمند عضو را انجام دهیم به 'دهنده ارگان' نیاز داریم ؛ برای پیوند کلیه می توانیم از فرد زنده هم کلیه دریافت کنیم اما برای پیوند قلب، ریه و کبد لازم است از شخص دچار مرگ مغزی این اعضا را برداریم.

نجفی زاده گفت: از فرد مرده نمی توان اندام مناسبی برای پیوند برداشت زیرا اعضا فاسد می شوند اما باید از پتانسیل مرگ مغزی در کشور که در کشورهای دیگر از آن به عنوان 'سرمایه ملی' برای پیوند یاد می شود ، استفاده کرد.



**تعداد انگشت شمار واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی در کشور

رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت گفت: برای شناسایی همه موارد مرگ مغزی و انجام اقدامات قانونی برای تائید آن و همچنین اخذ رضایت از خانواده فرد مرگ مغزی لازم است واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی در سراسر کشور وجود داشته باشد.

نجف آبادی افزود: اما متاسفانه به رغم مصوبه هیات وزیران در سال 81 مبنی بر لزوم فعالیت این واحدها، فقط 14 دانشگاه از 53 دانشگاه علوم پزشکی کشور دارای این واحدها هستند.

وی ادامه داد: بنابراین با تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور در رابطه با لزوم معرفی سرپرست واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی و 'هماهنگی اهدای عضو' مکاتبه شد.



**برگزاری دوره بین المللی اهدای عضو

رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت از برگزاری دوره بین المللی اهدای عضو ایران - اسپانیا برای افراد معرفی شده جهت سرپرستی واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی طی امروز و فردا (سه شنبه و چهارشنبه) در هتل المپیک تهران خبر داد.

نجف آبادی گفت: اسپانیا بیشترین آمار اهدای عضو را در جهان دارد و تیم آموزشی آنان نیز قوی است هرچند مربیانی از کشورهای فرانسه، ایتالیا، کرواسی و برزیل نیز در این دوره آموزشی شرکت داشتند و 68 نفر از مسوولان واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی ایران را تعلیم دادند.



**کیفیت اعضای اهدایی فرد مرده پایین است

رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت گفت: روشی برای استفاده از اعضای فرد تازه فوت شده در دنیا وجود دارد که هنوز در ایران آغاز نشده است.

نجفی زاده افزود: این روش بسیار مشکل بوده و علاوه برآن کیفیت ارگان های اهدایی فرد تازه فوت شده نیز پایین است.

وی ادامه داد: با توجه به میزان بالای افراد مرگ مغزی در کشور نیاز به استفاده از اعضای فرد تازه فوت شده نیست.

وی اظهار امیدواری کرد : تعداد افراد مرگ مغزی در کشور با اقدامات دستگاه های مختلف ، کاهش یابد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: