کد خبر: ۳۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 21
شفاآنلاین-برنامه جدید سازمان غذا و دارو، استفاده از نشانگرهای رنگی است که صنایع غذایی کشور موظف هستند بر روی محصولات خود داشته باشند.
به گزارش شفا آنلاین،مهندس اعظم فولادی مقدم دبیر کمیته علمی غنی سازی مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، گفت: برنامه جدید سازمان غذا و دارو استفاده از نشانگرهای رنگی است که از 6 ماه بعد از ابلاغ این دستورالعمل صنعت غذایی کشور موظف است یا جدول حقایق تغذیه بر روی محصولات خود داشته باشد یا اینکه در صفحه اصلی فرآورده غذایی جایی که کاملا قابل رويت باشد از نشانگرهای رنگی برای میزان سدیم، قند، اسیدهای چرب اشباع، اسیدهای چرب ترانس و چربی کل فرآورده استفاده کنند.

وی تصريح كرد: براي فرآورده هاي غذايي نشانگرهايي با سه رنگ سبز و نارنجی و قرمز در نظر گرفته شده كه اگر رنگ قرمز در اين محصولات درج شده باشد یعنی بیشتر از حد مجاز است و رنگ نارنجی به معناي در محدوده بالا است ولی هنوز به حد نهایی خطر نرسیده و در صورتي كه رنگ سبز باشد به آن معنا است که محصول مناسب است.

فولادي مقدم گفت: اجراي نشانه گذاري ها بر روي محصولات از یک سال بعد از این برنامه برای تمام محصولات اجباری می شود تا مثلا اگر فردی دیابت دارد بداند یک محصول قندش بالاست یا مجاز است.

وي تاکید کرد: 6 ماه پس از ابلاغ اين دستورالعمل، شرکتها به صورت اختیاری مي توانند نشانه گذاري بر روي فرآورده هاي خود را انجام ولي بعد از گذشت یکسال اجباری می شود.

دبير كميته علمي غني سازي مواد خوراكي و آشاميدني سازمان غذا و دارو افزود: این طرح مشمول تمام فرآورده هایی است که پروانه توليد از سازمان غذا و دارو دارند.

به گفته وی، نشانگرهاي رنگي براي برخي از فرآورده هایی که اندازه بسته بندی آنها به قدري کوچک است كه نمی توانند برروي محصولات درج شوند سازمان غذا و دارو آنها را از انجام اين طرح معاف كرده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: