کد خبر: ۳۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 21
شفاآنلاین-سابقه برخی از بیماری‌ها در طول تاریخ با داستان‌ها و برخورد‌های گاه خرافی درهم تنیده شده است. بشر دیروز که توانایی یافتن علل و عوامل شکل‌گیری بسیاری از بیماری‌ها را نداشت ترکیب بیماری با خرافات را راهی برای پذیرش و شاید درمان بیماری می‌پنداشت.
به گزارش شفا آنلاین،صرع از جمله بیماری‌هایی است که در گذشته با خرافات و امروزه با نگاه منفی جامعه رو‌به‌رو است. یونانیان باستان صرع را بیماری مقدسی می‌دانستند. آنان معتقد بودند این تجلی یکی از خدایان است که می‌تواند سبب سقوط بیمار روی زمین و تکان‌های شدید وی شود و قبل از مرگ کامل بیمار، مجددا او را زنده کند. بقراط نخستین کسی بود که با این نظریه مخالفت کرد و معتقد بود صرع یک بیماری با منشاء اختلال مغزی است. خرافات رایج درباره بیماری صرع تنها به یوناییان محدود نمی‌شد چراکه، هزاران سال بعد از بقراط، نظریه‌های خرافی دیگری درمورد علت این بیماری شکل گرفت. در نگرش اول، اعتقاد بر این بود که این بیماری به علت نفوذ ارواح خبیث و شیطانی به بدن افراد بروز می‌کند. به همین دلیل برای بیرون راندن ارواح خبیث از جسم بیماران سعی می‌کردند به روش‌های خشونت‌باری متوسل شوند. غلبه نگاه روش‌های درمانی آمیخته با خرافات تا 100 سال گذشته دامن گیر این بیماری بود. امروزه اما علم طب، صرع را یک اختلال مغزی می‌داند که در این بیماری سلول‌های عصبی یا نورون‌ها، پیام‌های غیرطبیعی دریافت می‌کنند. در صرع، الگوهای طبیعی فعالیت نورون‌ها مختل می‌شود و باعث احساس عجیب، تشنج، گرفتگی عضلانی و از دست دادن هوشیاری می‌شود. تشنج یکی از نشانه‌های شناخته شده بیماری صرع است. بنا بر پژوهش‌های علمی، طی حملات تشنج، نورون‌ها ممکن است 500 بار  یا بیشتر در ثانیه، مواد انتقالی را منتقل کنند. در برخی افراد، این اتفاق گهگاه رخ می‌دهد، اما برای برخی دیگر ممکن است صدها بار در روز رخ دهد. اختلال مغزی صرع که گاه به اشتباه با عقب‌ماندگی ذهنی یکسان پنداشته می‌شود می‌تواند ناشی از بیماری‌های دوران جنینی، ضربه‌های مغزی، بیماری‌های درگیر کننده مغز، عفونت‌های مغزی، تومور‌ها و سکته‌های مغزی، عفونت د‌ر د‌وران شیرخوارگی باشد. البته، این بیماری ممکن است بد‌ون علت خاصی بروز کند. به عقیده کارشناسان حوزه سلامت،‌ ٦٠ د‌رصد‌ صرع بد‌ون علت است و زمان شیوع آن نیز می‌تواند‌ از آغاز تولد‌ هر شخص تا سنین نوجوانی و بزرگسالی باشد‌. 
 فقدان آمار دقیق مبتلایان به صرع
داستایوفسکی، سقراط، ناپلئون بناپارت، آلفرد نوبل مخترع دینامیک و ون سان ون گوک از معروف‌ترین شخصیت‌هایی هستند که در طول عمر خود با بیماری صرع دست و پنجه نرم کردند. با وجود آگاهی علم طب به صرع و شناسایی عوامل شکل‌گیری این بیماری، غلبه نگاه منفی و همراه با خرافه به این بیماری موجب شد تا بسیاری از مبتلایان با امتناع از پذیرش بیماری به پزشک یا نهادهای مسئول مراجعه نکنند. از این رو، تا به حال بانک اطلاعی دقیقی از تعداد مبتلایان به صرع در دسترس نیست. اما براساس آمارهای جهانی تقریبا یک‌د‌رصد‌ مرد‌م جهان مبتلا به صرع هستند‌ که اگر جمعیت کشور را ٧٠‌میلیون نفر د‌ر نظر بگیریم، بر این اساس، حد‌ود‌ ٧٠٠‌هزار نفر مبتلا به بیماری صرع هستند‌.  با وجود اینکه، آمار موجود چندان دقیق نیست و تنها برآوردی از شرایط موجود است، به گفته حمیده‌مصطفایی، مدیر عامل انجمن صرع ایران، آمار صرع در ایران بالاست. این متخصص مغز و اعصاب در ادامه عنوان کرد: در ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر عواملی چون سابقه  وجود جنگ، بالا بودن تصادفات رانندگی، آسیب‌های شغلی فراوان و ازدواج‌های فامیلی در گسترش آمار مبتلایان به صرع تاثیرگذار است. ضمن اینکه بنا بر اظهارات پرویز بهرامی، دبیر یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن صرع ایران، سوءمصرف انواع مواد‌ به ویژه د‌اروهای نیروزا مانند‌ تراماد‌ول د‌ر جوانی یکی از د‌لایل مهم د‌ر بروز و ابتلا به صرع محسوب می‌شود.
 جامعه هنوز صرع را نپذیرفته است
مدیر اداری انجمن صرع ایران  با اشاره به مشکلات مبتلایان به بیماری صرع می‌گوید: صرع را شاید بتوان یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌ها نامید. این بیماری مزمن که روند درمانی طولانی را می‌طلبد، سن مشخصی را دربر نمی‌گیرد و افراد از بدو تولد تا کهنسالی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری طبقه اقتصادی و اجتماعی ویژه‌ای نمی‌شناسد و افراد در گروه‌های مختلف به یک اندازه در معرض ابتلا به این بیماری هستند.  مهدی قدسی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: با این وجود، عدم آگاهی و نوع نگاه جامعه به این بیماری موجب شده است تا بسیاری از بیماران حاضر به پذیرش بیماری، مراجعه به پزشک و درمان آن نباشند. ما حتی قهرمانان ورزشی داریم که مبتلا به صرع هستند و حاضر به بیان بیماری خود نیستند. او عنوان می‌کند: درحال حاضر، 5 هزار نفر در انجمن صرع ایران عضو هستند. البته بنا بر تخمین‌ها برآورد شده است که 700 هزار مبتلا به صرع در کشور وجود داشته باشد. این میزان را زمانی که ضرب در اعضای خانواده کنیم، متوجه می‌شویم که بخش قابل‌توجهی از جامعه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این بیماری مواجه هستند.  مدیر اداری انجمن صرع ایران با بیان اینکه در 70 درصد موارد بیماری صرع با دارو کنترل می‌شود، می‌گوید: اگر صرع در زمان درست تشخیص داده نشود و دارو‌ها به طور مرتب مصرف نشود، تشدید می‌شود. از این‌رو، عدم مراجعه افراد به پزشک به دلیل نوع نگاه منفی جامعه به این بیماری تنها روند بیماری را سخت و درمان آن را دشوار می‌سازد. قدسی‌نژاد در ادامه با اشاره به مشکلات دارویی مصروعین اظهار می‌کند: در یک مقطع کوتاه و همزمان با وضع تحریم‌ها، بیماران با مشکلاتی در مورد تامین دارو مواجه بودند. در حال حاضر مشکلی از حیث دسترسی به دارو‌ها وجود ندارد اما از آنجا که بسیاری از بیماران مبتنی بر تشخیص پزشک معالج باید از داروهای وارداتی استفاده کنند و این دارو‌ها هم شامل بیمه نمی‌شود، هزینه بالای تامین دارو گاه فشار زیادی به خانواده تحمیل می‌کند.
 مصروعین همچون سایرین حق زندگی دارند
حسن عشایری، عصب‌شناس نیز  با اشاره به دلایل بروز صرع می‌گوید: ضربه، عفونت و تحریک شیمیایی و فیزیکی سیستم عصبی از عمده‌ترین عوامل بروز صرع به شمار می‌روند. البته، افرادی که به الکل یا موادمخدر اعتیاد دارند اگر با کمبود مواد روبه‌رو شوند یعنی مواد در زمان مشخص به بدن آنها نرسد، به نوعی با بیماری صرع مواجه می‌شوند. چراکه، تحت این شرایط مغز با تخلیه سیستم عصبی نسبت به وضعیت واکنش نشان می‌دهد. او در ادامه بیان می‌کند: امروزه علم پیشرفت کرده است و صرع به عنوان یک بیماری شناخته شده است. اگر چه دیگر کسی دور افراد مبتلا به صرع خط نمی‌کشد اما نگاه اشتباه جامعه هنوز مهم‌ترین سد راه برای درمان صرع به‌شمار می‌رود. این عصب‌شناس می‌گوید: بیماران مبتلا به صرع اگر به‌طور مرتب تحت درمان قرار بگیرند و حداقل 3 سال دچار حمله نشوند و نوار مغزی نیز این مورد را تایید کند، می‌توانند همچون سایر شهروندان رانندگی کنند. این افراد همچون سایرین می‌توانند زندگی کنند، درس بخوانند. البته، تنها به این شرط که شناسایی شده و روند درمان را پیگیری کنند.
آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: