کد خبر: ۳۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 30
شفا آنلاین :جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور کسر حق بیمه را از اضافه کار کارمندان پیمانی و قراردادی که مشمول مقررات سازمان تامین اجتماعی می شوند، ممنوع اعلام کرد.
به گزارش شفاآنلاین ،محمود عسگری آزاد با بیان اینکه کسورات فقط باید از حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر کم شود به ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اضافه کار به صورت مستمر پرداخت نمی شود قانون برای این پرداختی ها هیچ گونه کسوراتی در نظر نگرفته است .
وی با اشاره به بخشنامه این معاونت که دستگاههای اجرایی کشور را از کسر حق بیمه از اضافه کاری کارمندانی که مشمول مقررات صندوق تامین اجتماعی هستند منع کرده است، افزود : این بخشنامه در پاسخ به اختلاف نظر و ابهاماتی صادر شد که برخی دستگاهها برای کسورات مربوط به اضافه کار کارمندان مشمول مقررات تامین اجتماعی با آن مواجه بودند.
عسگری آزاد با بیان اینکه در بند 9 قانون مدیریت خدمات کشوری به فوق العاده اضافه کار اشاره شده است، گفت : این بند جزو مواردی است که مشمول کسورات بازنشستگی نیست.
جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سالهای متمادی از محل اضافه کاری برخی کارمندان دولتی مشمول مقررات تامین اجتماعی حق بیمه کسر شده است، افزود : با توافقی که با سازمان تامین اجتماعی حاصل شده است این میزان کسورات در حقوق بازنشستگی آنان و همچنین پاداش سنوات محاسبه و منظور می شود.
وی زمان تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری را در سال 1386 و زمان اجرایی شدن آن را سال 1388 دانست و افزود : بیش از 80 درصد دستگاه های اجرایی کشور حتی قبل از اینکه قانون تصویب شود حق بیمه را از اضافه کار کارمندان مشمول مقررات سازمان تامین اجتماعی کسر نمی کردند و دستگاههایی هم که حق بیمه از محل اضافه کار کسر می کردند برای قطع این کسورات اقدام کردند .
عسگری ازاد با بیان اینکه کسر حق بیمه از اضافه کار میان کارمندان رسمی و قراردادی و پیمانی نابرابری ایجاد می کند از بی توجهی برخی از دستگاهها به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری خبر داد و گفت : این دستگاهها خلاف قانون عمل کرده اند و با توجه به اینکه شورای توسعه مدیریت مرجع پاسخ به این گونه موارد را برعهده معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور گذاشته این معاونت نیز برای صدور بخشنامه مذکور اقدام کرده است .
وی با اشاره به اینکه برای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و برخی دستگاههای زیرمجموعه شهرداری تهران در اجرای قانون خدمات کشوری محل اشکال وجود داشت، افزود : با این حال وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت درمان و اموزش پزشکی که تعداد زیادی از کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی را نیز در اختیار دارند همواره به اجرای قانون تمکین کرده اند و از محل اضافه کار انان حق بیمه کسر نشده است .
جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تاکید کرد : این بخشنامه فقط برای دستگاههای مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری است و به هیچ وجه برای سایر دستگاهها مانند صداوسیما لازم الاجرا نیست و می توانند مطابق قوانین خود اقدام کنند.
وی همچنین تاکید کرد : کارمندان دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که از لحاظ بیمه و بازنشستگی تابع مقررات صندوق تامین اجتماعی هستند و قبل از تصویب این قانون از مزایای غیرمستمر انان کسور بازنشستگی برداشت شده است می توانند کسور مربوطه اعم از سهم کارمند و کارفرما را یکجا از صندوق تامین اجتماعی دریافت کنند و یا حسب تقاضا مطابق مقررات مربوط، به نسبت سال های پرداخت کسور قابل احتساب در حقوق بازنشستگی آنان خواهد بود.
عسگری آزاد در پاسخ به این ابهام که با اجرایی شدن مصوبه قانونی ابلاغی، حقوق و سنوات کارمندان تحت پوشش مقررات سازمان تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی کاهش می یابد، گفت : این بخشنامه اصلا باعث کاهش حقوق و سنوات نمی شود بلکه تاکیدی بر اجرایی شدن ان است.
واحد مرکزی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: