کد خبر: ۳۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 30
شفاآنلاین- قلب عضو کوچک اما پر کاری در بدن است که بی مهری و بی توجهی افراد به آن در قرن حاضر بیشترین آمار مرگ و میرها را به بیماری های ناشی از آن اختصاص داده است.
به گزارش شفا آنلاین،قلب عضو کوچک اما ضروری برای ادامه زندگی است که حتی کوچکترین وقفه یا مشکلی در کارش می تواند در کنار وارد کردن رنج های زیادی به جان افراد، زندگیشان را نیز تهدید کند.



بیماری های قلبی سالانه میلیون ها نفر را در سراسر دنیا درگیر می کند در حالیکه یکی از قابل پیشگیری ترین بیماری های حال حاضر بوده وبه گفته پزشکان و متخصصان تنها با تغییر سبک زندگی می توان از بروز این بیماری و تبعات ناشی از آن پیشگیری کرد.

امروزه به علت افزایش روزافزون تعداد مبتلایان به این بیماری زنگ خطرها برای هشدار دادن به شهروندان به صدا درآمده تا بیشتر از گذشته مراقب خود و سلامت قلبشان باشند.

هر ساله در جهان 29 سپتامبر(هفتم مهر ماه) به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است در سالجاری نیز در روز قلب برایجاد محیط های دوستدار سلامت قلب تاکید شده تا افراد بهترین فرصت ها را برای انتخاب های محیط دوستدار سلامت قلب در محل زندگی، کار و بازی برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی خود و اطرافیان خود داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این خصوص  افزود: هم اکنون بیش از 45 درصد مرگ های اتفاق افتاده در استان همدان ناشی از بیماری های قلبی است درحالیکه با رعایت کردن اصول درست زندگی می توان از ابتلا افراد به این بیماری ها پیشگیری کرد.

دکتر'حسین عرفانی' ترویج فرهنگ خود مراقبتی را مهمترین اصل در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دانست و گفت: اگر برنامه ریزی و آموزش های لازم در خصوص پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی به افراد ارایه نشود تا پایان قرن دو هزار ، 25 درصد افراد در جهان به بیماری های قلبی عروقی مبتلا خواهند شد.

وی ادامه داد: اضافه وزن، چاقی، مصرف دخانیات، استفاده بیش از حد از فست فودها و پایین بودن میزان مصرف سبزیجات و نداشتن آرامش از جمله عوامل تاثیر گذار در بروز بیماری های قلبی است.

دکترعرفانی افزود: با توجه به آن که پرفشاری خون، کلسترول بالا و افزایش قند خون می تواند به سیستم قلب و عروق صدمه بزند، انجام آزمایش خون و اندازه گیری فشار خون برای تشخیص زود هنگام و پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی ضروری به نظر می رسد.

وی تصریح کرد: غربالگری منظم و آزمایش پیش از ابتلا به بیماری و انجام آزمایشات بعد از ابتلا به بیماری های مزمن می تواند فرد را از این شرایط آگاه کند و هشدار اولیه برای مراقبت بیشتر باشد.

وی فعالیت فیزیکی و ورزش را در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی بسیار موثر دانست و عنوان کرد: شرکت منظم در ورزش های متعادل می تواند خطر بیماری های خطرناک و کشنده قلب را تا یک چهارم کاهش دهد و هنگامی که ورزش با دیگر برنامه های سلامت مانند حفظ وزن مناسب همراه شود، تا حد زیادی سلامت را تضمین می کند.

وی مصرف نکردن و ترک سیگار را در کاهش ابتلا به بیماری قلبی ـ عروقی موثر دانست و اظهار داشت: مصرف سیگار به هر میزانی که باشد زیان بار است و حتی قلیان، تنباکوی جویدنی و سیگارهای کم نیکوتین هم مضر است و سلامت قلب و ریه را تهدید می کند.

وی ادامه داد: افرادی که سیگاری نیستند و در معرض دود سیگار قرار می گیرند نیز از عوارض آن در امان نیستند زیرا نیکوتین سیگار باعث انقباض رگ ها، افزایش ضربان قلب، فشار خون و تشدید فعالیت قلب می شود که این خطرات با افزایش سن به ویژه پس از 35 سالگی بیشتر می شود.

به گفته این مسوول، ورزش می تواند استرس را که عامل ایجاد بیماری های قلبی است تا حد زیادی کاهش دهد بنابراین حداقل 20 تا 60 دقیقه تحرک جسمی در بیشتر روزها توصیه می شود.

وی ادامه داد: تغذیه صحیح و حفظ وزن مناسب نیز در پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی بسیار تاثیر گذار است.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی استان همدان نیز در خصوص شعار امسال روز جهانی قلب گفت:شعار امسال روز جهانی قلب با عنوان ایجاد محیط های دوستدار سلامت قلب تمرکز خود را بر ایجاد محیط های دوستدار سلامت قلب و قادرسازی افراد برای ایجاد تغییرات مثبتی که می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را کاهش دهد، گذاشته است.

'امید ساعتچی'افزود: این شعار در اصل افراد را فرامی خواند تا به محیط جهانی برای انتخاب های دوستدار سلامت قلب، در هر مکان زندگی، کار و بازی بپیوندند.

وی ادامه داد: هر فردی این حق را دارد که انتخاب های سالم برای سلامت قلب را در هر مکانی که زندگی ،کار یا بازی می کند، داشته باشد که برای دست یافتن به این امر باید اقدامات مختلفی انجام شود.

وی ایجاد تغییرات در محیط منزل را از جمله راهکارهای دستیابی به این مهم دانست و گفت: محدود کردن مصرف غذاهای بسته بندی شده که اغلب حاوی شکر ،چربی و نمک زیاد هستند،استفاده از میوه و سبزی های تازه در رژیم غذایی، استفاده از غذاهای خانگی که با روش پخت مناسب تهیه شده اند در مدرسه و محل کار، اجتناب از مصرف دخانیات زیراعلاوه بر سلامتی شما سلامتی کودکان واطرافیان شما را نیز تهدید می کند،محدود کردن تماشای تلویزیون در خانه و برنامه ریزی برای فعالیت بیرون از خانه، مانند دوچرخه سواری، پیاده روی یا بازی های ساده در حیاط یا باغ خانه می تواند اعضای خانواده را تا حدود زیادی از ابتلا به این بیماری دردناک مصون کند.

وی افزود:در محل کار نیزمی توان با ایجاد تغییرات مثبت و یادگیری راه های مقابله بر استرس و اضطراب تا حد زیادی زمینه های ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را از بین برد.

بیماری های قلبی و عروقی شایعترین علل مرگ و میر وناتوانی در کشورهای درحال توسعه است که سالانه موجب از بین رفتن جان 17.5 میلیون نفر یا به عبارتی موجب بروز یک مرگ در هر دو ثانیه می شود.

در ایران نیز از هر سه مورد مرگی که رخ می دهد، یک مورد به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: