کد خبر: ۳۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 23
شفاآنلاين- مصرف نابجا، غیر لازم و خودسرانه دارو در مردم، سالانه 600 هزار میلیارد تومان هزینه به اقتصاد ملی تحمیل می کند.

به گزارش شفا آنلاين دکتر محمدرضا بلورساز رییس انجمن عفونی اطفال امروز - سه شنبه - در نشست خبری دهمین همایش انجمن عفونی اطفال در باره عواقب ادامه این روند هشدار داد.

وی افزود: مصرف نابجای دارو در کشور بسیار بالاست و اکثر خانواده ها با مراجعه به داروخانه ها دارو را خود سرانه خریداری کرده و مورد استفاده قرار می دهند.

به گفته وی بسیاری از بیماران از پزشکان معالج می خواهند که حتما داروهای آنتی بیوتیک تجویز کنند و این در حالی است برخی از بیماری ها مانند سرما خوردگی نیاز به دارو ندارد.

بلور ساز اضافه کرد :انجمن عفونی اطفال در دو موضوع واکسن و تجویز آنتی بیوتیک برای کودکان نظارت دارد و همواره خواستار این است که روند واکسیناسیون در کشور مانند کشورهای پیشرفته یعنی حدود 15 تا 16 واکسن تزریقی باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت : در سال جاری واکسن پنتاوالان ثلاث- کزاز- دیفتری- هپاتیتB و هموفیلوس آنفلوانزا به صورت رایگان به کودکان در تمامی مراکز تزریق می شود .

وی اضافه کرد : باید پنج واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی کودکان اضافه شود. اکنون در ایران 10 واکسن برای کودکان تزریق می شود .

به گفته وی واکسن هایی مانند پنوموکوک، هموفیلوس آنفلوآنزا، مننگوکوک روتاویروس ( اسهال زمستانی) ، هپاتیت A و آنفلوآنزا باید به چرخه واکسن ها اضافه شود.

به گفته بلورسازدر کشور فعالیت های مناسبی در خصوص تولیدات واکسن صورت گرفته است و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این زمینه طرح تحول برای ورود این واکسن ها فعالیت کرده است .

بلورساز افزود :در حال حاضر وزارت بهداشت و درمان برنامه و اقدامات برای ورود واکسن پنتاوالان را انجام داده است.

وی اضافه کرد: واکسن پنوموکوک که برای بیماری های مننژیت، ذات الریه، گوش درد و سینوزیت کودکان به کار می رود یک شرکت خصوصی آن را وارد ایران کرده است که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان واقع شده است .

دبیر اجرایی دهمین کنگره عفونی اطفال گفت : واکسن سیاه سرفه در کشورهای پیشرفته در چندین نوبت در 2 ، 4 ، 6 و 18 ماهگی و در همچنین در 4 تا 6 سالگی تزریق می شود .

پرویز طباطبایی افزود :با تزریق واکسن سیاه سرفه، مرگ و میر ناشی کاهش چشمگیری یافته است اما این موضوع به معنی کنترل صد در صدی این بیماری نیست.

وی اضافه کرد :در سال های گذشته بیماری سیاه سرفه جان بسیاری از افراد را می گرفت اما امروزه با تزریق واکسن ، تا حدودی کنترل شده است اما این به معنای کنترل صد در صدی نیست.

دبیر اجرایی دهمین همایش انجمن عفونی با بیان اینکه وضعیت و استراتژی واکسیناسیون در کشورهای جهان فرق می کند گفت : واکسیناسیون در تمامی کشور بر اساس میزان درآمد و اقتصاد آنان بستگی دارد و در کشور هر واکسن حدود 150 هزار تومان هزینه دارد .

به گفته وی واکسن سیاه سرفه در ایران تزریق نمی شود اما احتمال دارد که در آینده تغییراتی در این وضعیت ایجاد شود.

وی تاکید کرد : اکنون در روستاها سیاه سرفه یه نحو چشمگیری کاهش یافته است .

همچنین در این نشست دبیر علمی دهمین همایش انجمن عفونی ایران اظهار کرد : تا کنون 30 مقاله برای سخنرانی و 20 پوستر انتخاب شده است .

علی اکبر رهبری منش افزود : در این همایش همچنین شش پنل تخصصی با موضوعات مختلف در خصوص بیماری های کودکان و همچنین واکسیاسیون کودکان ارایه می شود.

وی گفت : تزریق واکسن سیاه سرفه ، کزاز ، دیفتری توام با یک سوزن در دنیا اتفاق افتاده است و در این همایش سعی خواهیم کرد در باره تزریق واکسن ها با یک سوزن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رهبری منش ادامه داد: مصرف آنتی بیوتیک ها از دیگر برنامه های کنگره است .آنتی بیوتیک هاب جدید با میکروب ها در نزاع هستند و مقاومت می کنند . معرفی آنتی بیوتیک جدید و ارایه روش های استفاده از آنتی بیوتیک ها با نظارت مسئولان بهداشتی از دیگر موضوعات مورد بحث است .

به گفته وی عفونت های کودکان، تصویر برداری ، عفونت های نو پدید و بازپدید ، سل کودکان و آبله مرغان از دیگر موضوعات موررد بررسی است .

دبیر علمی دهمین همایش انجمن عفونی اطفال همچنین گفت : سل بیماری مرموزی است. تزریق واکسن نیز حدود 40 تا 50 درصد تاثیر نخواهد داشت و این بیماری تاکنون در جهان ریشه کن نشده است .

دهمین کنگره عفونی اطفال در روزهای 28 تا 30 آبان ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و متخصصان کودکان، برگزار می شود.حدود 400 پزشک و متخصص در این کنگره که 10 امتیاز بازآموزی دارد، شرکت می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: