کد خبر: ۳۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 23
رییس اداره عفونت های بیمارستانی وزارت بهداشت :
شفاآنلاین-رییس اداره بیماری منتقله از آب و غذا و عفونت بیمارستانی وزارت بهداشت گفت:حجاج هنگام بازگشت به کشور از نظر ابتلا به ویروس کرونا معاینه شده و در پایگاه های مراقبت مرزی غربالگری در صورت لزوم حتی قرنطینه می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر حسین معصومی اصل امروز سه شنبه در نشست خبری دهمین همایش انجمن عفونی اطفال در جمع خبرنگاران در خصوص بیماری ابولا افزود:این بیماری تاکنون در کشورهای خاورمیانه گزارش نشده اما تمامی مراکز بهداشتی و درمانی کشور آمادگی این را دارند که به محض مشاهده ابولا اقدامات درمانی را انجام دهند.

وی ادامه داد: 8 تا 10 درصد بیماران بستری شده به عفونت بیمارستانی مبتلا می شوند.

وی ادامه داد:از زمانی که بیمارستان ها تاسیس شده اند احتمال عفونت بیمارستانی همواره وجود داشته است اما در تمامی بیمارستان ها کمیته کنترل عفونت و نظام مراقبت برقرار است تا زمانی که عفونت بیمارستان اتفاق بیفتد اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

وی ادامه داد: درکشورهای توسعه یافته مانند آمریکا عفونت بیمارستانی به طور متوسط 6 تا 11 درصد بیماران را شامل می شود.

معصومی اصل با بیان اینکه چندی پیش در یکی از بخش های بیمارستان مدرس عفونت بیمارستانی رخ داده بود، گفت: این شرایط در تمامی بیمارستان های جهان طبیعی است اما باید اقدامات پیشگیرانه در تمامی بخش ها بیمارستانی اجرا شود .

فوق تخصص عفونی اطفال افزود:مهمترین راهکار برای پیشگیری از عفونت های بیمارستانی شستشوی مکرر دست ها با مواد ضد عفونی کننده است که شامل کادر بیمارستانی، ملاقات کنندگان و مراجعه کنندگان می شود.

معصومی اصل همچنین اضافه کرد:آموزش مردم و اطلاع رسانی در خصوص رعایت بهداشت فردی و عمومی از اصول اساسی حوزه سلامت است.

وی در خصوص تزریق واکسن 'پت والان' اظهار کرد:این واکسن به صورت رایگان در شبکه بهداشت برای همه کودکان تازه متولد شده تزریق می شود.

معصومی اصل ادامه داد: واکسن پنوموکوک در تمام کشورها برای کودکان در دو ماهگی، چهار و شش ماهگی و یکبار در 18 ماهگی تزریق می شود همچنین در ایران در باره تزریق این واکسن تصمیم قطعی گرفته نشده است.

به گفته وی تزریق واکسن پنو موکوک برای کودکان متولد شده هزینه زیادی دارد به طوری که هر واکسن حدود 150 هزار تومان هزینه دارد.

معصومی اصل به واکسن آنفلوانزا اشاره کرد و افزود: سال گذشته این واکسن با تاخیر وارد کشور شد ولی امسال این واکسن به زودی در داروخانه ها توزیع شده و مشکلی در این زمینه وجودندارد.

وی تصریح کرد:واکسن آنفلوانزا را همه افراد از کودک 6 ماه به بالا می توانند بزنند اما بهتر است این واکسن را افرادی که در معرض خطر بیماری های مختلف مانند نقص ایمنی ، بیماری های دیابت ، قلبی و عروقی هستند تزریق کنند.

فوق تخصص عفونی اطفال گفت:واکسن آنفلوانزا باید به محض اینکه از یخچال خارج شود مورد تزریق قرار گیرد در غیر این صورت خاصیت خود را از دست می دهد و چه بسا ممکن است برای بیماران ضرر داشته باشد.

به گفته معصومی سرماخوردگی واکسن ندارد اما مردم به داروخانه ها و پزشکان مراجعه می کنند و تقاضای واکسن سرماخوردگی می کنند.

رییس اداره بیماری منتقله از آب و غذا و عفونت بیمارستانی افزود: بیماری های که نو پدید هستند، سابقه ای از نوع بیماری نداریم مانند بیماری سارس، کرونا و ابولا که باید در این زمینه مطالعات گستره ای صورت گیرد.

وی در خصوص سل مقاوم به درمان گفت:این بیماری اغلب باز پدید است و در حال مقاومت میکروبی است به همین دلیل ریشه کن نشده است.

معصومی اصل گفت: برای معالجه بیماری سارس ، سل و سرخک بیماران باید به بیمارستان هایی که مجهز به اتاق فشار منفی هستند مراجعه کنند.

وی اضافه کرد:اتاق فشار منفی دارای دستگاه تهویه بوده و کاملا ایزوله و بیماران به طور مجزا در آنجا بستری می شوند.

دهمین همایش انجمن عفونی اطفال در روزهای 28 تا 30 آبان ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود.
برچسب ها: غربالگری ، حجاج ، سفر ، حج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: